به گزارش اکوایران، قرار است از 1 ژانویه سال 2024 (11 دی) کشورهای عربستان سعودی، ایران،‌ امارات متحده عربی، اتیوپی و مصر به‌طور رسمی به گروه بریکس بپیوندند و پس از این تاریخ،‌ تعداد اعضای این گروه دو برابر خواهد شد.

به نوشته بلومبرگ، اعضای کنونی بریکس شامل برزیل، روسیه، هند،‌ چین و آفریقای جنوبی در آگوست 2023 از شش کشور دیگر برای عضویت در این گروه دعوت به عمل آوردند تا در گروهی متشکل از کشورهای در حال توسعه،‌ برخی از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان انرژی و بزرگ‌ترین مصرف‌کنندگان انرژی گرد هم آیند. در این میان تنها آرژانتین بود که از عضویت در بریکس انصراف داد و علت این تصمیم،‌ روی کار آمدن خاویر میلِی به عنوان رئیس‌جمهور جدید این کشور است. پس از پیروزی اخیر در انتخابات ریاست‌جمهوری آرژانتین، میلِی پذیرش عضویت این کشور در بریکس را که به تأیید رئیس‌جمهور پیشین رسیده بود، لغو کرد.

پنج عضو تازه‌وارد بریکس در اوایل ماه جاری میلادی نمایندگان عالی‌رتبه خود را به یکی از جلسه‌های بریکس در آفریقای جنوبی اعزام کرده بودند؛ اتفاقی که نشان‌دهنده موافقت کامل این کشورها برای عضویت در این گروه است.

ایده «بریک» در سال 2001 توسط جیم اونیل که در آن زمان در موسسه مالی و بانکداری گلدمن ساکس فعالیت داشت،‌ مطرح شد. بریک، مخففی از حرف اول نام انگلیسی کشورهای برزیل، روسیه، هند و چین است و جیم اونیل سعی داشت توجهات جهانی به رشد اقتصادی قابل توجه این کشورها را جلب کند. هدف از مطرح شدن بریک‌، ایجاد یک سناریوی خوش‌بینانه ‌برای سرمایه‌گذاران در بحبوحه به وجود آمدن یک بازار بدبینانه به دنبال حملات 11 سپتامبر 2001 در آمریکا بود.

این گروه نخستین اجلاس سران را در سال 2009 برگزار کرد و یک سال بعد با پیوستن آفریقای جنوبی به این گروه، نام آن از بریک به بریکس تغییر یافت.

سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه، طی روزهای اخیر اعلام کرده حدود 30 کشور خواهان برقراری ارتباط با بریکس هستند. نیجریه به عنوان پرجمعیت‌ترین کشور در قاره آفریقا اعلام کرده در دو سال آینده برای عضویت در این گروه تلاش خواهد کرد.

طبق اطلاعات بلومبرگ، به غیر از هند، بریکس در پنج سال گذشته عملکرد ضعیفی نسبت به همتایان خود در بازارهای نوظهور داشته است. تحریم‌های تحت رهبری آمریکا باعث شده سرمایه‌گذاران برای فعالیت در روسیه و برخی بخش‌های صنعتی در چین - به‌ویژه شرکت‌های فناوری - با محدودیت یا ممنوعیت کامل روبه‌رو باشند.