به گزارش اکوایران، بانک مرکزی ترکیه مدت‌هاست که از اختیار مسئولان اصلی خود خارج شده و در اختیار رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهوری ترکیه قرار گرفته است. او به سادگی روسای بانک مرکزی این کشور را تغییر می‌دهد تا آن‌ها با سیاست‌هایش همراه شوند.

اردوغان سال‌هاست که اصرار دارد نرخ بهره را کاهش دهد در حالی‌که نرخ تورم در این کشور افزایش بی‌سابقه پیدا کرده و مردم را دچار بحران در رابطه با تامین هزینه‌های زندگی‌شان کرده است. در این شرایط، عمده سیاست‌گذاران اقتصادی به افزایش نرخ بهره روی می‌آورند اما اردوغان اصرار داشت که نرخ بهره کاهش پیدا کند.

از زمانی‌که ارکان سکان بانک مرکزی را به عنوان اولین زن در ترکیه به عهده گرفت، سیاست را به کلی تغییر داد و مسیر افزایش نرخ بهره را در پیش گرفت. در این مدت نرخ بهره از ۸.۵ درصد به ۴۵ درصد افزایش پیدا کرد.

درست در شرایطی که به نظر می‌رسد سیاست‌های ارکان به ثمر رسیده و نرخ تورم به دلیل افزایش نرخ بهره، روندی نزولی را در پیش گرفته، ناگهان در شبکه اجتماعی ایکس (توییتر سابق) اعلام کرد قصد دارد از سمت خود استعفا کند.

ظاهرا ارکان از طرف حزب مخالف به «فامیل‌بازی» و «فامیل‌سالاری» متهم شده است. او هم گفته برای اینکه آبروی خودش و خانواده‌اش را حفظ کند و از آن‌ها مراقبت کرده باشد، از این سمت استعفا کرده است.

بلافاصله پس از این استعفا، فاتح کاراهان جای ارکان را گرفت و دولت اعلام کرد به همان برنامه‌های اقتصادی پایبند است و استعفا فقط به دلایل شخصی صورت گرفته است. با این حال هنوز هم این نگرانی در میان سرمایه‌گذاران خارجی وجود دارد که اردوغان به سیاست کاهش نرخ بهره بازگردد.

در ویدیوی بالا از دلایل نگرانی سرمایه‌گذاران و احتمال بازگشت اردوغان به سیاست کاهش نرخ بهره گفته‌ایم.