به گزارش اکوایران، مسکو برای نخستین‌بار سازوکار خود موسوم به "کف قیمت" را فعال کرده است تا بتواند از ادامه جریان دلارهای نفتی خود در برابر تحریم‌های غرب محافظت کند.

براساس گزارش بلومبرگ‌، تولیدکنندگان نفت روسیه این مکانیسم را به کار گرفته‌اند که نشان می‌دهد ادامه جریان دلارهای نفتی، یک اولویت کلیدی برای کرملین است. صنایع نفت و گاز روسیه حدود یک‌سوم از کل درآمد دولت را تشکیل می‌دهند که معادل چند میلیارد دلار در هر ماه است. مسکو از این پول برای تأمین مالی جنگ خود در اوکراین و افزایش هزینه‌های مرتبط با بخش‌های مختلف اجتماع پیش از برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری این کشور در ماه مارس استفاده می‌کند.

برای محاسبه مالیات‌های نفتی ماه ژانویه، شرکت‌های نفت روسیه مجبور بودند از میانگین قیمت نفت اورال این کشور که 65 دلار به ازای هر بشکه بود، استفاده کنند. قیمت بازار نفت خام اورال روسیه در واقع پایین‌تر از 65 دلار بوده است، اما دولت یک تخفیف 15 دلاری به ازای هر بشکه نفت خام را در فرمول مالیاتی خود برای تولیدکنندگان نفت این کشور لحاظ کرده است. تخفیف حقیقی که تولیدکنندگان نفت روسیه برای فروش هر بشکه نفت اورال اختصاص داده‌اند، در ماه ژانویه و از بنادر این کشور به‌طور متوسط 18/12 دلار به ازای هر بشکه بوده است.

گروه هفت کشور صنعتی جهان و متحدان این گروه درآمدهای نفتی روسیه را هدف گرفته‌اند و در همین راستا، یک سقف قیمت 60 دلاری را برای فروش هر بشکه نفت این کشور لحاظ کردند. مسکو با استفاده از فروش نفت خود به مشتریان آسیایی و همچنین استفاده از نفت‌کش‌هایی موسوم به «ناوگان سایه» که محدودیت‌های فروش نفت و بیمه حمل‌ محموله‌های انرژی را دور می‌زنند، توانسته با موفقیت تأثیر تحریم‌ها بر فروش نفت خود را کمرنگ کند.

اما در ماه‌های اخیر، گروه هفت فشار خود بر صاحبان نفت‌کش‌ها، معامله‌گران و خریداران نفت را بیشتر کرده تا سقف قیمت اعمال‌شده بر نفت روسیه به شکل جدی‌تری دنبال شود؛ اتفاقی که باعث شده روسیه تخفیف‌های بیشتری برای نفت اورال در نظر بگیرد. شکاف قیمتی 18 دلاری نفت روسیه در ژانویه نسبت به برخی بازه‌های زمانی در اوایل سال 2023 کمتر است، یعنی زمانی که نفت اورال در برخی بنادر غربی این کشور 40 دلار کمتر از نفت برنت به فروش می‌رفت؛ با این حال، این شکاف قیمت در مقایسه با دوره پیش از حمله روسیه به اوکراین که نفت اورال با تخفیف 3 دلاری همراه بود، شش برابر بیشتر شده است.

در سال گذشته میلادی، کف قیمتی با تخفیف 34 دلاری اجرا شد که به تدریج تا دسامبر به 20 دلار کاهش یافت. پیش از این، مالیات نفت روسیه بر اساس قیمت واقعی بازار بود. دولت روسیه در نظر دارد تخفیف کف قیمت را به 10 دلار در سال آینده میلادی برساند و تا سال 2026 نیز آن را به 6 دلار کاهش دهد.

با سخت‌تر شدن فرمول مالیاتی، تولیدکنندگان نفت روسیه با فشار فزاینده‌ای مواجه خواهند شد. آن‌ها باید در مورد قیمت‌های بالاتر اورال با خریداران بین‌المللی مذاکره کنند یا اینکه خود مالیات‌های اضافی را پوشش دهند.