به گزارش اکوایران، شرکت ساخت‌وساز مسکن «کانتری گاردن»، مستقر در چین، برای نخستین‌بار در پرداخت سود اوراق قرضه یوآن ناکام مانده است.

براساس گزارش بلومبرگ، این شرکت چینی با یک دعوی حقوقی برای انحلال نیز روبه‌روست و این اتفاق بر مشکلات آن افزوده است. واحد اصلی شرکت کانتری گاردن در داخل چین نتوانست به‌طور کامل پرداخت بهره به میزان 96 میلیون یوآن (13 میلیون دلار) برای اوراق قرضه یوآن با نرخ بهره 4/8 درصد و سررسید سال 2026 را که برای روز سه‌شنبه مقرر شده بود، آماده کند. با این حال، کانتری گاردن 30 روز معاملاتی فرصت دارد که بدون مواجهه با جریمه، این سود را پرداخت کند.

کانتری گاردن در یک بیانیه اعلام کرده: «بازیابی فروش مطابق با انتظارات نبوده، بنابراین اختصاص سرمایه با مشکلاتی مواجه شده است. کانتری گاردن تمام تلاش خود را انجام می‌دهد تا در مدت زمان 30 روزه،‌ سرمایه مورد نیاز را جمع‌آوری کند به‌ویژه از طریق فروش، واگذاری دارایی و کاهش هزینه‌ها.»

این سازنده چینی در ماه اکتبر با نکول در اوراق قرضه دلاری خود مواجه شد، اما تاکنون توانسته از نکول در اوراق قرضه یوآن جلوگیری کند. در ماه سپتامبر، این شرکت چینی سررسید بیش از 10 میلیارد یوآن از اوراق قرضه یوآن خود را تا سه سال افزایش داد. کانتری گاردن پس از آن توانست با موفقیت چندین پرداخت سود را به دارندگان اوراق قرضه داشته باشد و در ماه دسامبر یک اوراق قرضه 800 میلیون یوآنی را به‌طور کامل پرداخت کرد.

نمودار 1

سهام کانتری گاردن پس از رشد طی سه روز متوالی در روز سه‌شنبه (22 اسفند) با کاهش همراه شد و 4/9 درصد افت پیدا کرد. در همین حال، اوراق قرضه دلاری این شرکت همچنان در سطوح بسیار پایین، حدود 8 سنت برای هر دلار معامله می‌شود.

در ماه گذشته میلادی و پس از آنکه دادگاه هنگ‌‌کنگ اعلام کرد بدهکاران درخواست انحلال کانتری گاردن را به این دادگاه ارسال کرده‌اند، ‌بحران این شرکت چینی وارد مرحله جدیدی شد.

همچنین بحران فروش کانتری گاردن وخیم‌تر شده است. قراردادهای فروش خانه برای ماه فوریه با کاهش 85 درصدی نسبت به یک سال قبل مواجه شد که حتی از کاهش 75 درصدی ماه ژانویه نیز بیشتر بوده است.

خریداران خانه در چین از سازندگان این کشور مانند کانتری گاردن که با مشکلات زیادی روبه‌‌رو هستند و ممکن است نتوانند پروژه‌های ساخت خانه را به پایان برسانند،‌ دوری می‌کنند.