به گزارش اکوایران، فایننشال تایمز در گزارشی مدعی شده آمریکا مذاکرات محرمانه‌ای را با ایران در سال جاری میلادی انجام داده است تا بتواند با استفاده از نفوذ تهران روی حوثی‌ها (ارتش ملی یمن)، حملات به کشتی‌ها در دریای سرخ را متوقف کند.

فایننشال تایمز همچنین ادعا کرده این مذاکرات غیرمستقیم که طی آن واشنگتن نگرانی‌هایی را نسبت به برنامه هسته‌ای ایران ابراز داشته، در ماه ژانویه در عمان برگزار شده و نخستین مذاکرات میان دو کشور در 10 ماه اخیر محسوب می‌شود.

در این مذاکرات، هیئت آمریکایی توسط «برت مک‌گِرک» - مشاور خاورمیانه کاخ سفید - و «آبرام پالی» - نماینده ویژه آمریکا در امور ایران - هدایت می‌شد.

 فایننشال تایمز همچنین مدعی شده این مذاکرات نشان می‌دهد که دولت جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا، چگونه در حال استفاده از کانال‌های دیپلماتیک در کنار عوامل بازدارنده نظامی است تا بتواند به تنش‌زدایی در خاورمیانه کمک کند؛ تنش‌هایی که به دنبال آغاز جنگ حماس و اسرائیل رخ داده است.

یکی از منابع اعلام کرده این مذاکرات شامل انجام اقدامات مورد نیاز برای جلوگیری از یک جنگ گسترده‌تر بوده است. مقامات آمریکایی همچنین اعلام کرده‌اند دور دوم این مذاکرات قرار بود در ماه فوریه با حضور برت مک‌گِرک برگزار شود، اما زمانی که مشاور خاورمیانه کاخ سفید به تلاش‌های آمریکا برای ایجاد یک توافق میان اسرائیل و حماس پیوست تا جنگ در غزه متوقف شود، دور دوم مذاکرات غیرمستقیم با تهران به تعویق افتاد.

فایننشال تایمز همچنین مدعی شده یکی از مقامات ایرانی به این خبرگزاری گفته است: «ایران حمایت سیاسی خود از انصارالله را اعلام کرده، اما تهران بارها گفته که این گروه به شکل مستقل عمل می‌کند. تهران نمی‌تواند به انصارالله کاری را دیکته کند، اما می‌تواند با این گروه مذاکره انجام دهد.»