به گزارش اکوایران، «دفتر تحقیقات اقتصاد کلان اتحادیه کشورهای جنوب شرق آسیا +3» (آسه‌آن به علاوه 3) در گزارشی اعلام کرد اقتصاد چین در مسیر رشد 5/3 درصدی در سال جاری میلادی قرار دارد زیرا بخش مسکن این کشور در حال تثبیت شدن و تقاضای خارجی در حال بهبود یافتن است؛ اتفاقی که به افزایش رشد اقتصادی منطقه نیز کمک می‌کند.

به نوشته بلومبرگ، این گروه مستقر در سنگاپور در گزارش خود اعلام کرده بازیابی تدریجی بخش مسکن چین از بحران به همراه حمایت‌های سیاسی ادامه‌دار دولت مرکزی از این بخش، باعث افزایش سرمایه‌گذاری در املاک و مستغلات می‌شود و همین مسئله رشد اقتصادی منطقه را نیز به شکل مثبت تحت تأثیر قرار می‌دهد.

پیش‌بینی این گروه تقریبا مطابق با هدف‌گذاری رسمی چین در سال جاری میلادی است. چین هدف رشد اقتصادی خود در سال 2024 را حدود 5 درصد اعلام کرده که یک هدف جاه‌طلبانه محسوب می‌شود و دستیابی به آن نیازمند حمایت دولتی بیشتر است. اقتصاد چین هنوز هم با چالش‌های زیادی روبه‌روست، حتی با وجود اینکه از ابتدای سال 2024 بهبودهایی در روند اقتصادی این کشور دیده می‌شود.

با این حال، نتایج یکی از نظرسنجی‌های بلومبرگ از اقتصاددانان نشان می‌دهد تولید ناخالص داخلی دومین اقتصاد بزرگ جهان در سال جاری میلادی، 4/6 درصد رشد خواهد داشت.

نمودار 1

اقتصاددان ارشد دفتر تحقیقات اقتصاد کلان اتحادیه کشورهای جنوب شرق آسیا +3 به بلومبرگ اعلام کرده: «چین همچنان قدرت برتر اقتصادی منطقه خواهد بود و میزان اصلی رشد اقتصادی منطقه نیز به این کشور مربوط می‌شود. حل بحران مربوط به ضعف بخش مسکن چین، زمان‌بر است اما این اتفاق خواهد افتاد و انتظار داریم کاهش رشد اقتصادی چین، در سال جاری میلادی به پایان برسد.»

گروه یادشده همچنین پیش‌بینی کرده رشد اقتصادی در سراسر کشورهای آسه‌آن به علاوه چین، ژاپن و کره جنوبی در سال جاری میلادی 4/5 درصد باشد که بیشتر از رشد 4/3 درصدی این کشورها در سال گذشته میلادی است. کارشناسان پیش‌بینی می‌کنند تقاضای داخلی احتمالا در سطح قوی باقی خواهد ماند که علت آن بازیابی سرمایه‌گذاری و هزینه‌کرد ثابت از سوی مصرف‌کنندگان است. همچنین این گروه انتظار دارد بازیابی در صادرات به‌ویژه در بخش ریزتراشه‌ها و رشد بخش گردشگری باعث رشد بیشتر اقتصادی این منطقه شود.

از سوی دیگر، نمی‌توان این چشم‌انداز را تضمین کرد. یک ریسک اصلی این است که رشد چین آهسته‌تر از سرعت پیش‌بینی ‌شده باشد. برای مثال،‌ اگر رشد این کشور در سال جاری میلادی 4/3 درصد باشد که یک درصد پایین‌تر از پیش‌بینی گروه آسه‌آن +3 است،‌ رشد منطقه‌‌ای تا 1/7 درصد کاهش می‌‌یابد زیرا تجارت، سرمایه‌گذاری و گردشگری تحت تأثیر قرار خواهند گرفت.

چین،‌ ژاپن و کره جنوبی حدود سه‌-چهارم از سهم آسیا در رشد اقتصاد جهانی را تشکیل می‌دهند.