به گزارش اکوایران، زمانی که روسیه جنگ با اوکراین را آغاز کرد، بسیاری از کشورهای غربی این اقدام را محکوم کردند. با این حال، بسیاری از کشورها به عنوان متحد و همراه کنار روسیه ماندند.

چین به عنوان دومین قدرت اقتصادی بزرگ دنیا بعد از آمریکا، جزو کشورهایی بود که اقدام روسیه را محکوم نکرد. با این حال، چینی‌ها هیچ‌وقت به صورت علنی، از روسیه به صورت نظامی حمایت کردند.

آن‌چه در رابطه با جنگ روسیه و اوکراین مطرح می‌شد این بود که برخی از کشورها از جمله چین و هند، جزو برنده‌های این جنگ بوده‌اند که توانسته‌اند به نفتِ ارزان و با تخفیفِ روسیه دست پیدا کنند.

با این حال، تحلیل‌هایی وجود دارد که نشان می‌دهد چین به دنبال مذاکرات صلح میان روسیه و اوکراین است و به نوعی سعی دارد به این جنگ خاتمه ببخشد.

پرسشی که ایجاد می‌شود این است که چطور چین به عنوان کشوری که از این جنگ نفع می‌برد، به دنبال خاتمه دادن به جنگ است؟

تحلیل‌هایی وجود دارد که نشان می‌دهد این منافع به صورت سطحی تامین شده و در لایه‌های عمیق‌تر، چین از هرج‌ومرج و آشوبی که این جنگ در اقتصاد جهان ایجاد کرده، متضرر شده است.

به عبارت ساده‌تر می‌توان گفت که چین در محاسبات خود درباره این جنگ، اشتباه کرده و اکنون سعی دارد این خطا را جبران کند. در ویدیوی بالا به تحلیل‌ها در این زمینه پرداخته شده و توضیح داده‌ایم که آیا چین پشت روسیه را خالی خواهد کرد یا خیر. ویدیوی بالا را ببینید.