به گزارش اکوایران، یک خبرنگار غربی مدعی شد که کشورهای اروپایی هم‌چنان به دنبال صدور قطعنامه علیه جمهوری اسلامی ایران در شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی است.

لارنس نورمن خبرنگار وال‌استریت ژورنال، در حساب کاربری خود به نقل از یک دیپلمات اروپایی نوشت: «تروئیکای اروپایی علی‌رغم تلاش‌های لابی فعالی که انجام شده، با یک قطعنامه پیش می‌روند».

نورمن هم‌چنین به توئیت جیمز برادسکی اشاره کرده که در آن می‌نویسد: «پس از گزارش دیروز وال‌استریت ژورنال، وزارت خارجه در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا ایالات متحده از متحدان خود می‌خواهد از قطعنامه انتقادی علیه ایران در آژانس صرف نظر کنند، گفت "نه، آن گزارش صحت ندارد، ما با هیچ کشوری برای رای منفی [به قطعنامه] لابی نکرده‌ایم و از هیچ کس نخواسته‌ایم از تلاش برای صدور قطعنامه در این زمینه خودداری کند... ما فعالانه در حال افزایش فشار بر ایران هستیم." به نظر می‌رسد که کلمه «لابی» در اینجا اهمیت زیادی دارد زیرا مقامات ایالات متحده با اشاره به گزارش نورمن آن را نیز تکذیب کردند. سوال طبیعی پیگیری این است که اگر ایالات متحده به طور فعال فشار بر ایران را افزایش می‌دهد، آیا از قطعنامه انتقادی آژانس حمایت می‌کند؟ اگر نه، اگر مخالف قطعنامه انتقادی است، چگونه قرار است به تهران فشار بیاورد؟»

پیش از این، نورمن با انتشار گزارشی در والستریت ژورنال مدعی شه بود که بریتانیا و فرانسه قصد دارند در جریان نشست اوایل ماه ژوئن شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، با صدور قطعنامه‌ای برنامه اتمی ایران را محکوم کنند؛ اما دولت بایدن با هدف اجتناب از تشدید تنش‌ها پیش از انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا بوده و با این اقدام مخالفت خواهد کرد.

این گزارش مدعی بود  دیپلمات‌های اروپایی از تلاش آمریکا برای تضعیف رویکرد آن‌ها در قبال اقدام علیه ایران، ابراز سرخوردگی کرده‌اند. اما یک مقام آمریکایی با تکذیب این ادعا گفته که پیش از نشست ماه آینده شورای حکام آژانس، واشنگتن «هماهنگی نزدیکی» با شرکای اروپایی خود دارد.

پیش از آن خبرگزاری رویترز گزارش داده بود ایالات متحده و سه متحد اصلی اروپایی آن در مورد اینکه آیا از طریق درخواست قطعنامه علیه ایران در آژانس بین المللی انرژی اتمی، با ایران رو در رو شوند و در نتیجه خطر تشدید تنش بیشتری را ایجاد کنند، دچار اختلاف نظر شده‌اند. 

در چنین شرایطی، خیرگزاری دولتی ایرنا نوشت: «شنیده ها حاکی است که با توجه به تجربه قطعنامه‌های قبلی، اگر در اجلاس هفته آینده شورای حکام قطعنامه ای علیه ایران صادر شود تهران نسبت به آن عکس‌العمل نشان داده و اقدام متقابل انجام خواهد داد. با عطف به اینکه برخی اخبار حکایت از این دارد که پیش نویس قطعنامه ضدایرانی بطور محدود بین تعدادی از ۳۵ کشور عضو توزیع شده و البته برخی اختلافات همچنان پابرجاست، شنیده ها حاکی است که با توجه به تجربه قطعنامه های قبلی، اگر در اجلاس هفته آینده شورای حکام قطعنامه ای علیه ایران صادر شود تهران نسبت به آن عکس العمل نشان داده و اقدام متقابل انجام خواهد داد. بر این اساس صدور قطعنامه بیش از آنکه به ضرر ایران باشد به ضرر تهیه کنندگان آن خواهد بود.  تکیه غرب بر استفاده از اهرم فشاری که کارایی خود را از دست داده مسیر آزموده شده ای است که نتیجه ای برای ۳ کشور اروپایی به همراه آمریکا نداشته است. این موضوع بیش از هرچیزی بر همکاری های آژانس با ایران تاثیر منفی خواهد گذاشت، کانالی که مدیرکل آژانس با زحمت فراوان در پی زنده نگه داشتن آن است، مسیری که منتج به تفاهم مارس ۲۰۲۳ (اسفند ۱۴۰۱) ایران و گروسی شد و آقای مدیر کل بعد به تازگی و پس از سفر اخیرش به ایران در پی اعاده آن بود با تصمیم غیرعقلانی غربی‌ها آسیب پذیر خواهد شد.»