به گزارش اکوایران، روز پنجشنبه و یک هفته پس از تصویب قطعنامه‌ای از سوی شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی که عدم همکاری تهران با نهاد نظارت هسته‌ای سازمان ملل را مورد انتقاد قرار می‌داد، این آژانس اعلام کرد که ایران همچنان در حال گسترش ظرفیت‌های هسته‌ای خود است.

به نوشته خبرگزاری فرانسه، آژانس به اعضای خود اطلاع داد که تهران اعلام کرده که در حال نصب آبشارهای بیشتری در تأسیسات غنی‌سازی نطنز و فردو است. یک منبع دیپلماتیک این تحول را «متوسط» ارزیابی کرد.

این قطعنامه که توسط بریتانیا، فرانسه و آلمان ارائه شد، اما چین و روسیه با آن مخالفت کردند، اولین مورد از این نوع از نوامبر ۲۰۲۲ بود. این قطعنامه که تهران آن را «شتاب‌زده و غیرعاقلانه» خواند، در بحبوحه بن‌بست بر سر فعالیت‌های هسته‌ای فزاینده ایران مطرح شد. غرب بیم آن دارد که تهران ممکن است به دنبال استفاده غیرصلح‌آمیز از انرژی هسته‌ای باشد؛ ادعایی که ایران آن را رد می‌کند.

اگرچه این قطعنامه ماهیتی نمادین دارد، اما هدف آن افزایش فشار دیپلماتیک بر ایران با گزینه ارجاع احتمالی این موضوع به شورای امنیت سازمان ملل است. در گذشته، ایران با حذف دوربین‌های نظارتی و سایر تجهیزات بازرسی از تأسیسات هسته‌ای خود و افزایش فعالیت‌های غنی‌سازی اورانیوم، اقدام به تلافی‌جویی در برابر قطعنامه‌های مشابه کرده است.

متیو میلر، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در بیانیه‌ای مدعی شد: «گزارش منتشرشده آژانس به روشنی نشان می‌دهد که ایران قصد دارد برنامه هسته‌ای خود را به شیوه‌هایی که هدف صلح‌آمیز قابل‌اعتباری ندارد، همچنان گسترش دهد. این اقدامات ادعاهای ایران در خلاف این امر را بیشتر تضعیف می‌کند. اگر تهران این برنامه‌ها را عملی کند، ما بر اساس آن واکنش نشان خواهیم داد».

او در ادامه ادعاهای خود افزود: «ایران باید بدون تأخیر بیشتر با آژانس همکاری کرده تا تعهدات پادمان الزام‌آور قانونی خود را به طور کامل اجرا کند. تا زمانی که ایران این کار را انجام ندهد، شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی همچنان ایران را پاسخگو نگه خواهد داشت. ما همچنان با شرکای خود و متحدانمان در هماهنگی نزدیک هستیم و در صورت ادامه عدم همکاری ایران با آژانس، آماده افزایش فشار بر ایران هستیم».

به گفته آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، ایران تنها کشور غیردارنده سلاح هسته‌ای است که اورانیوم را تا سطح بالای ۶۰ درصد غنی‌سازی می‌کند و همچنان انبوهی از ذخایر اورانیوم انباشته دارد. آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گفته که ایران برنامه هسته‌ای خود را به طور قابل توجهی گسترش داده است.