به گزارش اکوایران، رهبران گروه هفت روز جمعه به ایران نسبت به پیشبرد برنامه غنی‌سازی هسته‌ای خود هشدار دادند و گفتند در صورت انتقال موشک‌های بالستیک ایران به روسیه، آماده اجرای تدابیر جدید خواهند بود.

در این بیانیه آمده است: «ما از تهران می‌خواهیم تشدید تنش‌های هسته‌ای را متوقف و معکوس کند و ادامه فعالیت‌های غنی‌سازی اورانیوم را که هیچ توجیه غیرنظامی معتبری ندارد، متوقف کند».

روز پنجشنبه یک گزارش ناظر هسته‌ای سازمان ملل ادعا کرد که ایران سانتریفیوژهای غنی‌سازی اورانیوم بیشتری را در سایت فردو خود نصب کرده و راه اندازی سانتریفیوژهای دیگری را نیز آغاز کرده است.

گروه هفت اعلام کرد: «ایران باید در گفت‌وگوی جدی شرکت کند و تضمین‌های قانع‌کننده‌ای بدهد که برنامه هسته‌ای‌اش منحصراً صلح‌آمیز است، و با مکانیسم نظارت و راستی‌آزمایی آژانس، از جمله قطعنامه شورای حکام در 5 ژوئن، همکاری و انطباق کامل دارد».

ایران می‌گوید برنامه هسته‌ای‌اش صرفا برای اهداف صلح آمیز است.

به نوشته رویترز، رهبران گروه 7 همچنین به ایران درباره انعقاد قراردادی برای ارسال موشک‌های بالستیک به روسیه، که به این کشور در جنگ علیه اوکراین کمک می‌کند، هشدار دادند و گفتند که آماده هستند در این صورت، با اقدامات قابل توجهی پاسخ دهند.

آن‌ها گفتند: «ما از ایران می‌خواهیم که کمک به جنگ روسیه در اوکراین را متوقف کند و موشک‌های بالستیک و فناوری‌های مرتبط را انتقال ندهد، زیرا این یک تشدید مادی عمده و تهدیدی مستقیم برای امنیت اروپا خواهد بود».