به گزارش اکوایران، در پی گزارش جدید  آژانس بین‌المللی انرژی اتمی مبنی بر گسترش بیش‌تر برنامه هسته‌ای ایران، فرانسه، آلمان و بریتانیا روز شنبه آخرین گام‌های ایران در این زمینه را مورد انتقاد قرار داد.

به نوشته خبرگزاری رویترز، در بیانیه تروئیکای اروپایی ادعا شده: «ایران با استفاده از ده‌ها سانتریفیوژ پیشرفته دیگر در سایت غنی‌سازی نطنز و همچنین اعلام اینکه هزاران سانتریفیوژ دیگر را در سایت‌های فردو و نطنز نصب خواهد کرد، گام‌های بیشتری در جهت بی‌معنا کردن برجام برداشته است». این بیانیه می‌افزاید: «این تصمیم، حاککی از تشدید بی‌شتر برنامه هسته‌ای ایران است که خطرات قابل توجهی برای اشاعه دارد». 

گزارش آژانس: ایران سانتریفیوژهای بیشتری در فردو نصب کرده است

در این بیانیه مشترک تاکید شده که «تصمیم ایران برای افزایش قابل توجه ظرفیت تولید خود در تاسیسات زیرزمینی فردو به طور ویژه نگران کننده است... ایران طبق معاهده منع گسترش تسلیحات تسلیحاتی موظف است به طور کامل توافقنامه پادمان خود را که جدا از برجام است، اجرا کند».

پیش از این، در پی صدور قطعنامه اخیر شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی،  آژانس در گزارشی ادعا کرد که ایران به‌سرعت سانتریفیوژهای اضافی در سایت فردو نصب کرده و کار روی نصب آبشارهای بیشتر در سایر سایت‌های غنی‌سازی را آغاز کرده است.