به گزارش اکوایران، پس از تجربه نزدیک به مرگ دونالد ترامپ، او نامزدی را به عنوان معاونش انتخاب کرد که ایده‌هایش را زیادی جدی می‌گیرد. جی دی ونس در طول زندگی سیاسی کوتاه خود مواضع مختلفی اتخاذ کرده، و حتی قبل از تبدیل شدن به مامور دست آموز ترامپ، به او حمله می‌کرد. دموکرات‌ها طبیعتاً از این تناقضات نهایت استفاده را خواهند برد و جمهوری‌خواهان به‌طور پیش‌بینی‌شده با حملات حزبی علیه کامالا هریس، معاون رئیس‌جمهور، به دلیل ناکامی‌اش در هدایت جو بایدن، رئیس‌جمهور رو به زوال در مسیر درست، مقابله خواهند کرد.

لحظه قضاوت

اما هر دو طرف زمانی که مجبور شوند مواضع خود را در مورد بزرگترین چالش‌های سیاست خارجی آمریکا روشن کنند، با «لحظه قضاوت» خود روبرو خواهند شد. این موضوع زمانی آشکار خواهد شد که بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل، در نشست مشترک کنگره در روز چهارشنبه سخنرانی کند. اگرچه ونس در بسیاری موارد با ترامپ تفاوت دارد، هر دو از طرفداران قوی مواضع تندرو نتانیاهو هستند، به ویژه اصرار او مبنی بر اینکه اسرائیل باید به جنگ خود علیه حماس تا زمان حذف گروه ادامه دهد.

به نوشته بروس آکرمن، استاد  حقوق و علوم سیاسی دانشگاه ییل، در وبگاه پراجکت سیندیکیت، بایدن و هریس برای پاسخ دادن به سخنرانی نتانیاهو بدون اینکه حزب آن‌ها بهای سیاسی‌اش را در صندوق‌های رای بپردازد، کار سختی خواهند داشت. در حالی که ترامپ بخش‌هایی از جامعه یهودی را که معمولاً به دموکرات‌ها رأی می‌دهند، جذب خواهد کرد، نظرسنجی‌های گالوپ نشان می‌دهد که میلیون‌ها آمریکایی دیگر - به ویژه مسلمانان، و بسیاری از یهودیان - با موضع تندرو نتانیاهو مخالف هستند. با این حال بسیاری در این گروه از شکست دولت خود بایدن در مذاکره برای آتش بس در غزه انزجار دارند. اگرچه آن‌ها به ترامپ رای نخواهند داد، اما ممکن است به کلی از رای دادن خودداری کنند، که می‌تواند تمام تفاوت را در ایالت‌های نوسانی ایجاد کند.

اثر پزشکیان در انتخابات آمریکا

اما مسعود پزشکیان، رئیس‌جمهور جدید ایران نیز می‌تواند تغییری قاطع در بازگرداندن این رای‌دهندگان بیگانه به صف دموکرات‌ها ایجاد کند. پزشکیان که پس از درگذشت ابراهیم رئیسی در سقوط هلیکوپتر در ماه مه انتخاب شد، با سلف خود بسیار متفاوت است. او به جای تحصیلات حوزوی، به دانشکده پزشکی رفت و آنقدر برجسته بود که یک دوره پنج ساله ریاست دانشگاه علوم پزشکی تبریز را بر عهده گرفت. او بین سال‌های 2001 تا 2005 به عنوان وزیر بهداشت خدمت کرد، قبل از اینکه به سیاست انتخابی روی آورد و از سال 2016 تا 2020 به‌عنوان نائب رئیس مجلس مشغول به کار بود.

تعداد کمی از رهبران در هر کجا چنین ترکیبی از سوابق برجسته را در دانشگاه، خدمات مدنی و سیاست انتخاباتی دارند. با این حال، قبل از اینکه نام او در برگه‌های رای ظاهر شود، نامزدی او باید توسط شورای نگهبان، که اختیار انحصاری تایید صلاحیت نامزدها را دارد، تایید می‌شد.

ایرانیان به این فرصت که به دلایل مختلفی فراهم شده بود پاسخ دادند و به پزشکیان 69 ساله یک پیروزی قاطع - با اختلاف سه میلیون رای - دادند. پزشکیان از زمان پیروزی خود مراقب بوده است تا مأموریت انتخاباتی خود را به شیوه‌ای پیچیده تفسیر کند. او تأکید کرده است که قانون اساسی به رسمیت می‌شناسد و همه ایرانیان برای تعیین معنای زندگی‌شان «کرامت والایی» دارند.

او همچنین یادداشت «پیامی به دنیای جدید» را به زبان انگلیسی در تهران تایمز منتشر کرده است. پزشکیان در آن اعلام می‌کند که از تلاش‌های صادقانه برای کاهش تنش استقبال خواهد کرد و حسن نیت را با حسن نیت پاسخ خواهد داد. این می‌تواند نشان دهنده تمایل به کاهش خطر تنش هسته‌ای با باز کردن درب تاسیسات هسته‌ای ایران برای بازرسی بین المللی در ازای بازگشایی بازارها توسط ایالات متحده به روی تولیدکنندگان و مصرف کنندگان ایران است.

این پیشنهاد دقیقاً همان چیزی است که دولت بایدن برای ارائه پاسخی معتبر به سخنرانی نتانیاهو در کنگره به آن نیاز دارد. برخلاف تشویق‌هایی که آمریکایی‌ها از ترامپ و ونس خواهند شنید، آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه در موقعیتی قرار خواهد گرفت که رویکرد جدیدی را برای صلح در خاورمیانه اعلام کند.

مطمئنا، بایدن و هریس نباید ابراز اطمینان کنند که مذاکرات مقدماتی با پزشکیان در نهایت به توافقی برای کاهش تنش منجر می‌شود. این تنها در صورتی می‌تواند اتفاق بیفتد که تیم هریس بتواند در انتخابات نوامبر پیروز شود و پزشکیان بتواند بر مقاومت مخالفان خود غلبه کند.

با این وجود، آیا منطقی نیست که آمریکایی‌ها به جای اینکه به ترامپ و ونس اجازه دهند این فرصت را از دست بدهند، به دولت فرصت دستیابی به این پیشرفت را بدهند؟ هریس باید این سوال را پیش روی رای دهندگان بگذارد. اما آن‌ها تنها در صورتی قادر به انجام این کار خواهند بود که بلینکن فوراً به سراغ ایران برود و با همراه شدن با پزشکیان اعلام کند که کشورهایشان در حال بررسی مسیر جدیدی برای صلح در خاورمیانه هستند.