به گزارش اکوایران، ایران درخواست‌ها برای صرف نظر از تلافی ترور رهبر حماس را رد کرده است.

به نوشته وال‌استریت ژورنال، ایران تلاش‌های ایالات متحده و اعراب برای تعدیل واکنش خود به ترور رهبر ارشد سیاسی حماس، اسماعیل هنیه، در تهران را رد کرد. این در حالی است که مقامات در حال بررسی نقض‌های امنیتی بودند که منجر به حمله شد.

 وال‌استریت‌ژورنال به نقل از یک دیپلمات ایرانی نوشت که تلاش‌های کشورهای غربی و عربی برای متقاعد کردن تهران برای خودداری از افزایش تنش‌ها در پی کشته شدن اسماعیل هنیه، بی‌ثمر بوده است. این دیپلمات گفت: «فایده‌ای ندارد. اسرائیل از تمام خطوط قرمز عبور کرد و پاسخ ما سریع و سنگین خواهد بود.»

مقامات ایران وعده داده‌اند که این داستان را تلافی کنند. به ادعای افرادی که از مذاکرات در این رابطه آگاهی دارند، ایران روز شنبه به دیپلمات‌های عرب گفته که چندان به این هشدار اهمیتی نمی‌دهد که پاسخ مذکور به جنگ منجر شود.

به نوشته وال‌استریت‌ژورنال، بر اساس نظر کارشناسان منطقه، جمهوری اسلامی و حزب‌الله کماکان تمایلی به جنگ تمام‌عیار ندارند اما با تهدیدهایی که صورت گرفته، برای آن‌که اقدامشان عقب‌نشینی به‌نظر نیاید و هم‌زمان موجب جنگ تمام‌عیار نیز نشود، بازه مانور محدودی دارند.

ایالات متحده از دولت‌های اروپایی و سایر کشورهای متحدش خواسته تا پیامی را به ایران برسانند که به ادعای واشنگتن تنش‌ها را تشدید نکند و هشدار داده که هرگونه حمله قابل توجهی را پاسخ خواهد داد. آمریکایی‌ها هم‌چنین متذکر شده‌اند که اگر ایران  از خود خویشتن‌داری نشان دهد، تلاش‌های رئیس جمهور جدید ایران برای بهبود تعامل با غرب از شانس بیش‌تری برخوردار خواهد داشت. ایالات متحده در بخش دیگری از پیام خود گفته که اسرائیل را نیز برای کاهش تنش‌ها تحت فشار قرار داده است.

اردن روز یک‌شنبه اعلام کرد که وزیر امور خارجه خود را به تهران فرستاده و وزیر امور خارجه لبنان نیز برای گفت‌وگو در مورد راه‌های کاهش تنش‌ها به قاهره رفته است. اسرائیل اذعا کرد که آماده دفاع در برابر هرگونه حمله تلافی‌جویانه و پاسخ به آن است. اسرائیل ارتش خود را در حالت آماده‌باش بالا قرار داده است مقامات ایالات متحده هم تلاش کرده‌اند تا دارایی‌های نظامی و شرکای منطقه‌ای را برای مواجهه با حمله‌ای که برخی بیم دارند گسترده‌تر و پیچیده‌تر از حمله ایران در آوریل باشد، آماده کنند.