به گزارش اکوایران، در شرایطی که انتظار می‌رود مذاکره‌کنندگان گفتگوهای آتش‌بس غزه به رهبری آمریکا روز یکشنبه در قاهره برای دور دیگری از مذاکرات درباره پایان دادن به جنگ غزه دیدار کنند، به نظر می‌رسد حزب‌الله و اسرائیل به یک جنگ تمام‌مقیاس نزدیک‌تر شده‌اند.

یک منبع نظامی ارشد اسرائیلی که نخواست نامش فاش شود، این هفته به المانیتور گفت: «ما فاصله بسیار کمی با حمله اسرائیل به لبنان داریم که قرار است به ما اجازه دهد ساکنان شمال را به سکونت‌گاه‌یشان بازگردانیم. این وضعیت نمی‌تواند برای مدت طولانی ادامه یابد».

ده‌ها هزار اسرائیلی در امتداد مرز با لبنان بیش از 10 ماه است که از ترس تهاجم فرامرزی حزب‌الله -مشابه به حمله حماس در 7 اکتبر- از شهرک‌های شمالی تخلیه شده‌اند. به همین ترتیب، چندین هزار لبنانی در ماه‌های اخیر از ترس حمله اسرائیل خانه‌های خود را در جنوب لبنان ترک کرده‌اند.

این منبع ارشد امنیتی گفت: «یکی از چیزهایی که اخیراً آموخته‌ایم این است که اسرائیل نمی‌تواند تهدید نفوذ نظامی را بپذیرد. این نمی‌تواند ادامه یابد و اگر رضوان [نیروی ویژه حزب الله] داوطلبانه مرز را ترک نکند، ما خودمان مجبور خواهیم شد این کار را انجام دهیم. ما بیش از هر زمانی در نزدیک‌ترین نقطه به یک جنگ منطقه‌ای هستیم.»

اسراییل لبنان کیبوتص شامیر

فشار برای حمله پیشگیرانه

کابنیه بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل، تحت فشار عمومی داخلی برای انجام یک حمله پیشگیرانه برای بیرون راندن نیروهای رضوان حزب الله از منطقه مرزی بوده است، اما به دلیل ترس از آغاز جنگ منطقه‌ای با مشارکت ایران، منصرف شده است. خطر یک جنگ منطقه‌ای همچنین در صورت حمله متقابل اسرائیل در پاسخ به انتقام‌جویی حزب‌الله برای ترور فواد شکر، در کمین است.

به گفته این منبع ارشد امنیتی، «حزب‌الله همچنان مصمم است که به ترور رئیس ستاد خود پاسخ نظامی دهد.» وی خاطرنشان کرد، اسرائیل معتقد است که حزب الله تاکنون دست نگه داشته تا از شکست مذاکرات جاری برای پایان دادن به جنگ غزه جلوگیری کند. وی افزود: «اما اگر این گفتگوها فرو بپاشد، احتمال زیادی وجود دارد که [حسن] نصرالله، دبیرکل حزب الله، برنامه خود را در کوتاه مدت و شاید به طور فوری عملی کند».

این نگرانی تنها یکی از دلایلی است که ایالات متحده،پس از اینکه دو دور قبلی نتوانست آتش بس و توافقنامه آزادی اسرا و زندانیان را تضمین کند، تلاش می‌کند تا مذاکرات را ادامه دهد. همه طرف‌ها می‌دانند که تا زمانی که گفت‌وگوها ادامه دارد و خشم از ترور در بیروت فروکش می‌کند، نصرالله کمتر به پذیرش خطر جنگ منطقه‌ای تمایل دارد.

پاسخ ایران

به نوشته المانیتور، با قضاوت بر اساس بیانیه‌های رسمی، ایران تمایلی به جنگی گسترده‌تر ندارند.

یک منبع دیپلماتیک ارشد اسرائیلی که نخواست نامش فاش شود به المانیتور گفت: «به نظر می‌رسد آن‌ها [ایران] به این نتیجه رسیده‌اند که پاسخشان به ترور هنیه باید به تاریخ دیگری موکول شود.»

هنیه تهران

مقامات ارشد نظامی اسرائیل به رهبری سیاسی اطمینان داده‌اند که ارتش قادر به مقابله با جنگ همه جانبه با حزب الله است و در وضعیت بسیار بهتری نسبت به چندین ماه پیش قرار دارد، زمانی که نیروهایش به طور کامل درگیر نبرد در غزه بودند.

یک منبع نظامی ارشد اسرائیلی که نخواست نامش فاش شود به المانیتور گفت: «ما برنامه‌های عالی، اطلاعات عالی و قابلیت‌های اثبات شده داریم. ارتش می‌داند چگونه حزب‌الله را از مرز دور نگه دارد و این کار را نسبتاً آسان انجام خواهد داد. سوال این است که آیا این رویداد به یک جنگ منطقه‌ای تبدیل می‌شود که ایران به همراه تمام نیروهای متحدش در سوریه، عراق و یمن و شاید فلسطینی‌ها در کرانه باختری به آن ملحق شوند.» به گفته این منبع، چنین وضعیتی بسیار خطرناک خواهد بود.

بر اساس نشانه‌های مختلف، اکثر آژانس‌های اطلاعاتی اسرائیل و غرب معتقدند که ایران در حال حاضر علاقه‌ای به جنگ منطقه‌ای ندارد و حزب‌الله را نیز مهار می‌کند. با این حال، مانند رویدادهای 7 اکتبر، که پیش از آن اسرائیل متقاعد شده بود حماس علاقه‌ای به جنگ ندارد، این تصور نیز می‌تواند گمراه کننده باشد.

مقامات اسرائیلی به این احتمال که ایران و حزب الله ممکن است دست به فریب بزنند واقفند؛ به این معنا که با توجه به اینکه آمریکایی‌ها سرگرم کارزار انتخابات ریاست جمهوری هستند، اسرائیل خسته و متفرق است و برنامه هسته‌ای ایران برای ادامه پیشرفت به زمان و انحراف توجه نیاز دارد، در واقع تهدید یک جنگ منطقه‌ای آن‌ها را بازنداشته است.

بازی دوگانه تل‌آویو و بلاتکلیفی سنوار

در همین حال، اسرائیل برای از سرگیری تدریجی محموله‌های مهمات آمریکا تلاش می‌کند که ماه‌ها است کند شده است، از جمله 2000 بمب یک تنی، که آمریکایی‌ها از ترس استفاده اسرائیل از آن‌ها در غزه و وارد کردن خسارات جانبی سنگین در تحویل آن تردید داشتند.

آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا روز دوشنبه در سفر به اسرائیل گفت نتانیاهو با «پیشنهاد پل زدن» آمریکا برای آتش بس در غزه موافقت کرده است. اگرچه دولت بایدن بر این باور است که نتانیاهو آخرین طرح واشنگتن را برای غلبه بر اختلافات با حماس پذیرفته، اما به نظر می‌رسد نخست‌وزیر اسرائیل همچنان در حال انجام بازی دوگانه است.

بر اساس گزارش روز پنجشنبه واشنگتن پست، نتانیاهو در گفتگو با جو بایدن، رئیس جمهور و کامالا هریس، معاون رئیس جمهور، با انعطاف پذیری در مورد یکی از موانع اصلی توافق موافقت کرد - اصرار اسرائیل بر ادامه حضور نظامی خود در امتداد کریدور فیلادلفی، که مرز غزه با مصر را تشکیل می‌دهد. با این حال، هر بار که گزارش‌هایی از چنین انعطاف پذیری به منتشر می‌شود، دفتر نتانیاهو سریعاً آن‌ها را رد می‌کند.

یک منبع دیپلماتیک ارشد در خاورمیانه که در این گفتگوها مشارکت داشته به المانیتور گفت: «به همین دلیل است که واقعاً نمی‌توانیم پیشرفت کنیم. نتانیاهو در داخل اتاق مذاکره، و به ویژه در مقابل آمریکایی‌ها، پیام‌های انعطاف پذیری منتقل می‌کند. اما در خارج از اتاق، و به ویژه در مقابل پایگاه خود و حماس، پیام‌های سرسختی و یکدندگی می‌فرستد. یک دست معامله را نزدیک‌تر می‌کند. دست دیگر آن را مسدود می‌کند.»

به گفته منابع دیپلماتیک اسرائیل، مذاکرات روز پنجشنبه در قاهره میان میانجیگران مصر، قطر و آمریکا و یک تیم مذاکره کننده اسرائیلی که شامل دیوید بارنیا و رونن بار، مدیران موساد و شین بت بود، در حل مشکل کریدور فیلادلفی شکست خورد.

یک منبع بلندپایه اسرائیلی به المانیتور گفت که این مذاکرات همچنین به دلیل بلاتکلیفی یحیی سنوار، رهبر حماس، با مشکل مواجه شده است. این منبع گفت: «ما معتقدیم که او بلاتکلیف است. او از یک سو فرصتی برای رسیدن به پایان جنگ یا آتش بس طولانی دارد، اما از سوی دیگر فرصتی برای تحقق یک رویا و وارد کردن بقیه محورهای مقاومت به جنگ دارد. فقط نتانیاهو نیست. سنوار نیز باید تصمیم بگیرد.»