به گزارش اکوایران، اسرائیل در حال آماده شدن برای مرحله بعدی جنگ در نوار غزه است که می‌تواند طی دو تا سه هفته آینده آغاز شود. در این مرحله، نبرد‌های شدید به عملیات‌هایی متمرکزتر با حضور بسیار کمتر نیروها در میدان تبدیل می‌شود.

به نوشته المانیتور، روز یکشنبه بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر و یوآو گالانت، وزیر دفاع به مقر فرماندهی جنوب ارتش رفتند و با ژنرال ارشد ارتش اسرائیل، هرزی هالوی، یارون فینکلمن، رئیس فرماندهی جنوب، و مقامات ارشد اطلاعاتی و آژانس امنیتی شین‌بت گفتگو کردند. بحث‌ها روی اعلامیه پایان نبرد شدید در غزه، خروج بیشتر نیروها از غزه و تغییر رویکرد به حملات دقیق متمرکز بود.

تقریباً 24 ساعت بعد، حدود 20 موشک و راکت از شهر خان یونس غزه به سمت جنوب سرزمین‌های اشغالی شلیک شد.

انتظار برای تصمیم غزه

تصمیم برای این تغییر رویکرد هنوز گرفته نشده است. با وجود این، به رغم عدم تمایل نتانیاهو به توقف جنگ پیش از «پیروزی کامل» بر حماس، جلوگیری از یک شیفت به سوی عملیات‌های با شدت کمتر در غزه برای نخست وزیر دشوار است.

بر اساس این طرح، نیروهای نظامی در امتداد دو کریدور در نوار غزه باقی خواهند ماند: کریدوری که توسط اسرائیل برای تقسیم منطقه به بخش شمالی و جنوبی ایجاد شده است و کریدوری که غزه را از مصر جدا می‌کند و راه ارتباط غزه با دنیای خارج است.

این تحول میدانی می‌تواند آخرین اهرم‌های فشار اسرائیل بر حماس برای آزاد کردن 120 اسیر را از بین ببرد، اسرایی که به عقیده ارتش اسرائیل بسیاری از آن‌ها مرده‌اند و هنوز در تونل‌های غزه نگهداری می‌شوند.

فشار نظامی مستمر اسرائیل بر حماس اکنون خود آن را نیز فرسوده کرده است. در نتیجه، نتانیاهو با استمرار تلفات نظامی در جنگ چریکی علیه باقی نیروهای حماس، ادامه اسارت گروگان‌ها و احتمال بقای مسئول حمله 7 اکتبر، یعنی یحیی سنوار، مواجه خواهد بود.

فایننشال تایمز روز دوشنبه گزارش داد که اسرائیل قرار است یک برنامه آزمایشی را برای اداره غزه پس از جنگ آغاز کند. این طرح شامل ایجاد یک سری «مناطق محصور بشردوستانه» یا «حباب» است که قرار است از کنترل حماس خارج باشند. به دلیل پیچیدگی واگذاری مسئولیت دریافت کمک‌ها و مدیریت مدنی به عناصر محلی فلسطینی، منابع دیپلماتیک نسبت به موفقیت این طرح ابراز بدبینی کردند.

جنگ غزه دیرالبلح

تشدید تنش با حزب الله

غزه تنها تصمیمی نیست که رهبری اسرائیل در حال حاضر با آن مواجه است. نتانیاهو همچنین با تصمیمی حیاتی در مورد تشدید جاری با حزب الله روبرو است.

اسرائیل ابتدا خواستار عقب‌نشینی تمام نیروهای حزب الله به خط تعیین شده سازمان ملل (قطعنامه 1701) در حدود 30 کیلومتری از مرز بود. سپس تقاضای خود را به فاصله 10 کیلومتر کاهش داد و اکنون در مورد عقب نشینی حزب الله از نوار بین مرزی با اسرائیل صحبت می‌کند، بدون اینکه فاصله دقیقی را مشخص کند.

علی‌رغم میانجی‌گری‌های فشرده ایالات متحده، فرانسه و دیگران، حسن نصرالله، رهبر حزب‌الله تاکنون این درخواست‌ها را رد کرده است. اگرچه گروه او متحمل تلفات تاکتیکی و زیرساختی بیشتری نسبت به اسرائیل شده است، اما در سطح استراتژیک این گروه بر اسرائیل غلبه کرده است. با وجود چندین دهه جنگ و درگیری اسرائیل با حزب‌الله و گروه‌های چریکی فلسطینی، منطقه الجلیل علیا هرگز از ساکنان خالی نشده بود و مزارع و خانه‌های آن توسط آتش دشمن ویران نشده بودند.

در همین حال، تهدیدات اسرائیل همچنان ادامه دارد، اگرچه پس از 9 ماه نبرد مستمر در تمام جبهه‌ها، دل اسرائیل با حمله به لبنان نیست، به ویژه که نیاز فوری به پر کردن انبارهای مهمات و بهبود دفاع موشکی برای محافظت از زیرساخت‌ها وجود دارد.

با این وجود، نشریه آلمانی بیلد به نقل از منابع اسرائیلی ناشناس گزارش داد که اسرائیل اوایل مرداد ماه عملیات زمینی در لبنان را آغاز خواهد کرد. سفارتخانه‌ها در بیروت به اتباع خارجی هشدار داده‌اند که کشور را ترک کنند و حداقل یک شرکت هواپیمایی، لوفت هانزا، برنامه پرواز خود به لبنان را تغییر داده است.

ایده ارتش برای جنگ محدود در لبنان

با این حال، ارتش همچنین ایده‌ای را به عنوان جایگزین یک جنگ تمام عیار مطرح می‌کند؛ یک جنگ زمینی محدود در مناطق جنوب لبنان در مجاورت سرزمین‌های اشغالی.

یک منبع ارشد نظامی اسرائیلی که نخواست نامش فاش شود در گفت‌وگو با المانیتور مدعی شد: «ارتش می‌تواند خط تماس با حزب‌الله را به راحتی ظرف چند هفته پاکسازی کند. ما در حال حاضر بیشتر کار را انجام داده‌ایم. در طول خط تماس، بیش از چند صد نفر از مبارزان حزب‌الله حضور ندارند. بیشتر نیروهای کیفی حزب‌الله برای جلوگیری از آسیب عقب‌تر رفته‌اند. ما می‌توانیم این پاکسازی را نسبتاً به سادگی تکمیل کنیم و حتی پس از خروج، می‌توانیم از طریق حملات دقیق و استفاده از حملات هوایی وابسته به اطلاعات، آن را حفظ کنیم.»

آمریکایی‌ها که هفته گذشته توسط گالانت از این ایده مطلع شدند، اشتیاق بسیار کمتری نسبت به این ایده دارند.

یک مقام آمریکایی که نخواست نامش فاش شود به المانیتور گفت: «وقتی شما با حمله زمینی وارد لبنان می‌شوید، نمی‌دانید چه زمانی آن را ترک خواهید کرد.»

وی خاطرنشان کرد که پس از حمله سال 1982 به لبنان، 18 سال طول کشید تا اسرائیل با تهدیدات شبه نظامیان فلسطینی مستقر در لبنان مقابله کند و از این کشور خارج شود. این مقام آمریکایی همچنین هشدار داد که جنگی جدید با حزب‌الله که به شدت مسلح‌تر شده، بسیار مرگبارتر از جنگ اول اسرائیل در لبنان و دومین جنگ آن در سال 2006 علیه حزب‌الله خواهد بود و احتمالاً باعث مداخله ایران خواهد شد.

یکی از مقامات ارشد سابق ائتلاف نتانیاهو که نخواست نامش فاش شود به المانیتور گفت: «نتانیاهو منافع واضحی در ادامه جنگ دارد، زیرا درگیری در غزه در شرف پایان است و جنگ در شمال از نظر سیاسی به او کمک می‌کند. اما، نتانیاهو همچنین می‌داند که جنگ‌ها با لبنان به قیمت پایان عمر سیاسی اسلافش - مناخیم بگین در سال 1983 و ایهود اولمرت در سال 2009 - تمام شد.»

این می‌تواند بحث‌های مقامات ارشد اسرائیلی در مورد توافق با حزب الله برای پایان دادن به جنگ را توضیح دهد. گالانت پس از مذاکراتی که در واشنگتن برگزار کرد، این مسیر محتاطانه را رهبری می‌کند.

منابعی که با بیلد در مورد عملیات زمینی اسرائیل در مرداد صحبت کردند، همچنین این قید را اضافه کردند که «اگر حزب‌الله به حملات خود علیه اسرائیل پایان ندهد.» به عبارت دیگر، اگر جنگ غزه پایان یابد و حزب‌الله همانطور که گفته بود حمله به اسرائیل را متوقف کند، نتانیاهو می‌تواند مدعی «پیروزی کامل» در شمال شود، زیرا اکثر کماندوهای نیروی رضوان حزب‌الله را از مرز دور کرده است و به ساکنان امکان داده است تا به خانه‌های خود بازگردند.