به گزارش اکوایران، پس از تظاهرات خشونت‌آمیز روز یکشنبه در اسرائیل که در آن هزاران نفر از یهودیان ارتدوکس افراطی خواستار ادامه معافیت داشجویان یشیوا (نهادهای آموزشی تعالیم سنتی دین یهود) از خدمت سربازی شدند، وزیر دفاع اسرائیل، یوآو گالانت، در تلاش است تا با احزاب اولترا ارتدوکس بر سر مسئله سربازگیری به سازش برسد.

گالانت روز دوشنبه در جلسه کمیته امور خارجه و دفاع کنست گفت تخمین زده می‌شود برای این که ارتش اسرائیل بتواند همزمان در جبهه‌های جنوبی و شمالی عملیات کند، نیاز فوری به 10،000 سرباز اضافی وجود دارد.

به نوشته المانیتور، گالانت به کمیته گفت که بلافاصله پس از تایید کابینه، ارتش اسرائیل 3000 مرد اولترا ارتدوکس را به خدمت خواهد گرفت.

بیانیه گالانت حاکی از آن است که ارتش تدارکاتی را برای ایجاد واحدهای جداگانه ارتش انجام داده است که شامل زنان نمی‌شوند و محدودیت‌های غذایی حلال برای یهودیان ارتدوکس را برآورده می‌کند.

گالانت توصیه کرد که تعداد سربازگیری از یهودیان اولترا ارتدوکس تا پنج سال آینده هر سال 5 درصد افزایش یابد و خاطرنشان کرد که برای دستیابی به مصالحه به یک توافق دو حزبی نیاز است.

تظاهرات خشونت آمیز در بیت المقدس

چندین گروه اولترا ارتدوکس روز یکشنبه در مرکز بیت المقدس علیه حکم 25 ژوئن دادگاه عالی در مورد خدمت‌گیری دانشجویان یشیوا تظاهرات کردند. اعتراضات به عنوان دو تظاهرات جداگانه آغاز شد، که هر یک توسط فرقه‌ای جداگانه از یهودیان حسیدی سازماندهی شد، اما بعداً این دو تجمع ادغام شدند، نمایشی نادر از اتحاد جوامعی که با هم اختلاف دارند.

در تابلوهایی که معترضان حمل می‌کردند، نوشته شده بود: «به ارتش دشمن سرباز نمی‌دهیم» و «حکما حکم کرده‌اند: مردن بهتر از سرباز شدن است». یکی از معترضان یک چوبه دار با طناب آویزان در دست داشت، با تابلویی که روی آن نوشته شده بود: «یا یهودی یا صلیب: ما گلوله به سر را به خدمت در ارتش نابودی ترجیح می‌دهیم.» تظاهرات به سرعت به خشونت کشیده شد و معترضان به سوی پلیس سنگ و چوب پرتاب کردند. هزاران تظاهرکننده تقاطع مهمی در شهر را مسدود کردند.

دو سیاستمدار ارشد اولترا ارتدوکس، وزیر مسکن، اسحاک گلدکنوف و وزیر بهداشت سابق، یاکوف لیتزمن هنگام رانندگی در منطقه مورد حمله قرار گرفتند. معترضان به سمت خودروها سنگ پرتاب کردند و پلیس مجبور شد این سیاستمداران را نجات دهد.

پلیس در بیانیه‌ای اعلام کرد که معترضان به سمت ماموران اشیایی پرتاب کردند و سطل‌های زباله را به آتش کشیدند. گزارش شده است که در جریان این درگیری چند مامور پلیس مجروح شده‌اند.

صف‌آرایی در برابر دیوان عالی

معافیت از خدمت سربازی مدتهاست که در قلب سیاست‌های اولترا ارتدوکس‌ها قرار داشته و چندین قانون و مقررات در طول سال‌ها به این موضوع پرداخته است. رهبران اولترا ارتدوکس‌ها معتقد است که مردان جوان جامعه باید تورات را مطالعه کنند و در ارتش خدمت نکنند، زیرا می‌ترسند آن‌ها را در معرض دنیای خارج قرار گیرند و باعث شود سبک زندگی مذهبی خود را کنار بگذارند.

از زمان حمله 7 اکتبر توسط حماس و متعاقب آن کشته شدن صدها سرباز اسرائیلی در غزه، صداها در جامعه اسرائیل علیه معافیت مردان جوان اولترا ارتدوکس به طور قابل توجهی بلندتر شده است. بیش از 60،000 مرد جوان اولترا ارتدوکس شرایط فیزیکی برای خدمت اجباری را برآورده می‌کنند. علیرغم درخواست‌ها، جامعه افراطی ارتدوکس از کوتاه آمدن خودداری می‌کند.

در 5 تیر، دادگاه حکم داد که از آنجایی که قانون موقت معافیت دانشجویان یشیوا یک سال پیش منقضی شده است، ارتش اسرائیل باید اکنون آن‌ها را برای انجام وظیفه فراخواند.

به دنبال این حکم، متحدان اولترا ارتدوکس نخست وزیر بنیامین نتانیاهو تهدید کرده‌اند که در صورت عدم تصویب قانون معافیت جدید برای این جمعیت، کابینه او را ترک خواهند کرد. در صورت خروج احزاب اولترا ارتدوکس، نخست وزیر بنیامین نتانیاهو اکثریت خود را در کنست از دست می‌دهد، کابینه او سقوط می‌کند و انتخابات جدید برگزار می‌شود.