به گزارش اکوایران، بر اساس بیانیه دفتر نخست وزیری بنیامین نتانیاهو، یک هیئت اسرائیلی که وظیفه مذاکره درباره آتش بس در غزه در ازای آزادی اسرا را برعهده دارد، پس از یک دور فشرده گفت‌وگوها درباره «پیشنهاد به روز شده» پیش نویس میانجیگران، در راه بازگشت از قاهره است.

در این بیانیه آمده است: «به عنوان بخشی از گفت‌وگوها که با میانجی‌گری مفید مصر انجام شد، میانجی‌ها یک پیشنهاد به‌روزرسانی شده را تدوین کردند که اکنون به حماس ارائه خواهد شد. اسرائیل از میانجی‌ها انتظار دارد که بی وقفه برای پیشبرد مذاکرات به نفع یک توافق کار کنند. اسرائیل به تمام تلاش‌های لازم برای رهایی گروگان‌ها از دست حماس و بازگرداندن آنها به خانه‌های اسرائیل ادامه می‌دهد.»

به نوشته المانیتور، این هیئت متشکل از مقامات ارشد موساد و شین بت روز یکشنبه برای مذاکراتی که با میانجیگری مصر و قطر انجام می‌شود، وارد قاهره شد.

بیانیه اسرائیل در حالی بیان شد که اعضای خانواده اسرا روز سه‌شنبه به کنست در اورشلیم آمدند تا کابینه را برای پذیرش توافق آزادی اسرا/ آتش‌بس غزه با حماس تحت فشار قرار دهند. برخی از بستگان خود را به میز اتاقی که قرار بود کمیته امور خارجی و امنیتی کنست تشکیل جلسه دهد، زنجیر کردند.

سفر تیم مذاکره کننده به قاهره پس از گذراندن چندین روز در دوحه در هفته گذشته صورت گرفت. دیوید بارنیا، رئیس موساد، که رهبری مذاکرات را بر عهده دارد، این بار به مصر سفر نکرد.

یک منبع اسرائیلی آشنا با مذاکرات روز دوشنبه نسبت به مذاکرات خوش بینی محتاطانه‌ای ابراز کرد. این منبع در گفتگو با هاآرتص گفت که مذاکرات به بن بست نرسیده و تماس‌ها ادامه دارد. این منبع خاطرنشان کرد که اسرائیل پتانسیل‌هایی را برای پیشرفت تشخیص داده است. ما باید ببینیم که آیا حماس بر اساس انعطاف فعلی ارائه شده از سوی اسرائیل، پیشنهاد واقعی ارائه می‌کند یا خیر. سنوار [رهبر حماس در غزه] باید تصمیم بگیرد که آیا علاقه مند به توقف شش هفته‌ای بشردوستانه است یا می‌خواهد به آسیب رساندن به ساکنان نوار غزه ادامه دهد.»

کابینه جنگ اسرائیل روز یکشنبه تصمیم گرفت تا انعطاف بیشتری در مورد تعداد فلسطینیهایی که می‌توانند اجازه سفر به شمال نوار غزه را داشته باشند، نشان دهد. بازگشت اهالی غزه به شمال یکی از شروط تعیین شده توسط حماس برای توافق، در کنار توقف جنگ، عقب نشینی ارتش اسرائیل از نوار، گسترش کمک‌های بشردوستانه و آزادی صدها اسیر فلسطینی زندانی در اسرائیل است.

در همین شرایط، جهاد طه سخنگوی جنبش حماس به اظهارات دفتر نخست وزیر اسرائیل واکنش نشان داد.

به نوشته میدلیست نیوز، طه گفت هیئت مذاکره کننده اسرائیلی تنها به دنبال وقت خریدن است و این دلیلی بر عدم جدیت این رژیم و اهتمام آن به تداوم تجاوزات شخصی و سیاسی نتانیاهو است. طه تاکید کرد در هر صورت جنبش حماس از تلاش ها و پیشنهادها بر اساس اصول ذکر شده با التزامات بین المللی استقبال می کند.

وی افزود شکی نیست تلاش های مصر و قطر برای دستیابی به امضای توافق بین دو طرف متداوم است و میانجیگران می کوشند تا نظرات دو طرف را به یکدیگر نزدیک و مسائل مورد اختلاف را رسیدگی کنند. سخنگوی جنبش حماس تاکید کرد اصول حماس در این مورد جدید نیست و آن توقف جنگ و بازگشت آوارگان، عقب نشینی اسرائیل و ورود کاروان های امدادرسانی به تمامی نقاط نوار غزه است.