به گزارش اکوایران، حماس پیشنهاد جدیدی را برای آتش بس در غزه به میانجیگران و آمریکا ارائه کرده است که شامل آزادی اسرای اسرائیلی در ازای آزادی اسرای فلسطینی است که 100 نفر از آن‌ها در حال گذراندن حبس ابد هستند.

به نوشته رویترز، حماس بر اساس این پیشنهاد گفته است اسرائیلی‌هایی که در مرحله اول آزاد می‌شوند شامل زنان، کودکان، سالخوردگان و اسرای بیمار، در ازای آزادی 700 تا 1000 اسیر فلسطینی است. این پیشنهاد آزادی سربازان زن اسرائیلی را نیز شامل می‌شود.

دفتر بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل اعلام کرد که موضع جدید حماس بر اساس «خواسته‌های غیر واقعی» است.

در فوریه، حماس پیش‌نویس پیشنهادی از مذاکرات آتش‌بس غزه در پاریس را دریافت کرد که شامل توقف 40 روزه تمامی عملیات‌های نظامی و مبادله اسرای فلسطینی با اسرائیلی‌ها به نسبت 10 به یک بود - نسبتی مشابه با پیشنهاد جدید آتش‌بس.

اسرائیل نیز با اشاره به هدف خود مبنی بر پایان ندادن به جنگ تا نابودی حماس، پیش نویس پیشنهادی پاریس را رد کرده بود. حماس اصرار دارد که توافق باید به جنگ پایان دهد.

بر اساس آخرین پیشنهاد، حماس اعلام کرد که پس از مبادله اولیه اسیران، بر سر تاریخ آتش بس دائمی توافق خواهد کرد و پس از مرحله اول، ضرب الاجل عقب نشینی اسرائیل از غزه مورد توافق قرار خواهد گرفت.

این گروه گفت که تمامی بازداشت شدگان از هر دو طرف در مرحله دوم این طرح آزاد خواهند شد.

اواخر روز پنج‌شنبه، حماس گفت که به میانجی‌گران چشم‌انداز جامعی از آتش‌بس را ارائه کرده است که مبتنی بر توقف حمله اسرائیل، ارائه امداد و کمک، بازگشت آوارگان غزه به خانه‌هایشان و عقب‌نشینی نیروهای اسرائیلی است.