به گزارش اکوایران، رهبر حماس روز چهارشنبه از فلسطینیان خواست تا در آغاز ماه رمضان به سمت مسجد الاقصی در بیت المقدس راهپیمایی کنند. این اعلامیه در بحبوحه مذاکرات برای آتش بس در غزه، خطرات را افزایش می‌دهد، آتش‌بسی که جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا امیدوار است تا آن زمان برقرار شود.

درخواست اسماعیل هنیه، رهبر حماس به دنبال اظهارات بایدن مطرح شد، مبنی بر اینکه اصول توافقی برای آتش بس میان اسرائیل و حماس در ماه رمضان به دست آمده است.

به نوشته رویترز، هم اسرائیل و هم حماس چشم‌انداز رسیدن به آتش‌بس را کوچک جلوه داده‌اند و میانجی‌های قطری گفته‌اند که مناقشه‌برانگیزترین موضوعات هنوز حل نشده است.

اسرائیل روز دوشنبه اعلام کرد که اجازه برگزاری نماز‌های ماه رمضان در مسجد الاقصی را می‌دهد، اما محدودیت‌هایی را نیز تعیین می‌کند که زمینه را برای درگیری‌های احتمالی در صورت حضور انبوه فلسطینی‌ها و ادامه درگیری در غزه فراهم می‌کند.

هنیه که حمله حماس در 7 اکتبر به اسرائیل را اقدامی برای پایان دادن به حملات اسرائیل به سرزمین‌های فلسطینی توصیف کرد، گفت: «این فراخوانی برای مردم ما در بیت‌المقدس و کرانه باختری است که از روز اول ماه رمضان به سمت الاقصی راهپیمایی کنند.»

او در یک سخنرانی تلویزیونی گفت «حماس در مذاکرات با اسرائیل انعطاف نشان می‌دهد اما در عین حال آماده ادامه جنگ است.» اسرائیل گفته است که هرگونه توافق با حماس مستلزم آن است که این گروه «خواسته‌های عجیب و غریب» را کنار بگذارد.

حماس در حال بررسی پیشنهادی است که هفته گذشته در مذاکرات با میانجی‌گران در پاریس مورد توافق اسرائیل قرار گرفت، برای یک آتش‌بس 40 روزه، که اولین آتش‌بس طولانی در جنگ پنج ماهه خواهد بود. هر دو طرف این هفته هیئت‌هایی در قطر دارند که جزئیات را بررسی می‌کنند.

یک منبع ارشد نزدیک به مذاکرات گفت که نیروهای اسرائیلی طبق این توافق از مناطق پرجمعیت خارج خواهند شد. اما به نظر نمی‌رسد که این توافق درخواست حماس برای پایان دائمی جنگ و عقب نشینی اسرائیل، یا روشن شدن سرنوشت مردان اسرائیلی در سن جنگ در میان اسیران حماس را برآورده کند.

درخواست برای حمایت بیشتر

هنیه همچنین از محور مقاومت – گروه‌هایی متشکل از حزب‌الله لبنان، حوثی‌های (انصارالله) یمن و مقاومت اسلامی در عراق - و همچنین کشورهای عربی خواست تا حمایت خود از فلسطینی‌های غزه را افزایش دهند.

هنیه با اشاره به سیاست اسرائیل برای منع فلسطینی‌ها از غذا، گفت: «وظیفه ملت‌های عربی و اسلامی است که برای شکستن توطئه قحطی دادن در غزه ابتکار عمل را به دست بگیرند.»

روز چهارشنبه تانک‌ها و هواپیماهای اسرائیلی شمال غزه را مورد حمله قرار دادند، ماه‌ها پس از آنکه ارتش اسرائیل حماس را شکست خورده اعلام کرد و در حالی که کابینه متعهد شده است اسراییلی های بیشتری را در میان فلسطینی ها در کرانه باختری اسکان دهد. این شهرک‌سازی‌ها مانع دیگری بر سر راه توافق صلح است.