به گزارش اکوایران، بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل، که در دو جبهه می‌جنگد - علیه دولت بایدن و شرکای خود در کابینه جنگ- تصمیم گرفته است که بر بقای سیاسی خود تمرکز کند و نبردها را تشدید کند.

تزاچی هانگبی، مشاور امنیت اسرائیل این هفته گفت که جنگ در غزه حداقل هفت ماه دیگر و تا پایان سال ادامه خواهد داشت. این دیدگاه از سوی یک مقام ارشد اسراییلی، تا حدی به دلیل بازگشت حماس به مناطق پاک‌سازی‌شده قبلی، تعجب‌آور نیست. با این حال، به گفته منتقدان نتانیاهو، دلیل مهمتر این است که نخست وزیر اسرائیل برای تمدید بقای سیاسی خود، باید جنگ را تا زمانی که لازم است طولانی کند.

بازی برای زمان، انتظار برای ترامپ

به نوشته المانیتور، برای درک بازه زمانی هفت ماهه هانگبی، کافی است به تقویم انتخابات ریاست جمهوری ایالات متحده نگاهی بیندازید. هفت ماه دیگر، در ژانویه 2025، جناح راست اسرائیل ممکن است به آرزوی خود برای بازگشت دونالد ترامپ به کاخ سفید برسد. تغییر دولت در آمریکا اساس تلاش نتانیاهو برای بقا است. چیزی که پس از 7 اکتبر غیرقابل باور به نظر می‌رسید، اکنون حدود هشت ماه بعد تا حدودی امکان‌پذیر به نظر می‌رسد.

یک روز پس از اظهارات هانگبی، هیئت منصفه منهتن ترامپ را در 34 فقره جنایت مربوط به جعل سوابق تجاری مجرم تشخیص داد. با این وجود، نتانیاهو به ترامپ پشت نخواهد کرد. شاید او متقاعد شده باشد که ترامپ می‌تواند به نحوی خود را از مخمصه‌اش رهایی بخشد، همان‌طور که خود نتانیاهو سال‌ها سیستم حقوقی اسرائیل را دستکاری کرده است. پیگرد قانونی و محاکمه نتانیاهو به اتهام رشوه خواری، نقض امانت و کلاهبرداری به تازگی وارد پنجمین سال خود شده است.

نتانیاهو به طور علنی به اظهارات تند ترامپ در مورد او یا انتقاد رئیس جمهور سابق آمریکا از اسرائیل واکنشی نشان نداده است، مانند اینکه واکنش اسرائیل به حمله حماس را «اشتباهی بزرگ» خواند و گفت که «در جنگ روابط عمومی شکست خورده است.» هرگاه ترامپ می‌گوید نتانیاهو در آخرین لحظه جا زده و از همکاری در ترور سردار قاسم سلیمانی، فرمانده فقید نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در سال ۲۰۲۰ امتناع کرده است، به نظر می‌رسد نتانیاهو بخاطر این تحقیر عمومی دندان قروچه می‌کند. در واقع، طی سالیان، نتانیاهو بارها ترجیح خود را برای حضور یک جمهوری‌خواه در کاخ سفید به جای یک دموکرات، از جمله ساکن فعلی آن، جو بایدن، اعلام کرده است.

به گفته برخی از نزدیکان نتانیاهو، او معتقد است که جمهوری‌خواهان همیشه از او بی‌قید و شرط حمایت خواهند کرد. آن‌ها دادگاه بین‌المللی لاهه را تحریم خواهند کرد، در حالی که کاخ سفید بایدن طرح‌های جمهوری‌خواهان کنگره برای تحریم اعضای ارشد دیوان کیفری بین‌المللی -به دلیل تلاش برای صدور حکم بازداشت علیه نتانیاهو- را به شدت محکوم کرده است. نتانیاهو امیدوار است جمهوری‌خواهان همچنین به اسرائیل کمک خواهند کرد که ایران را مهار کند و با شدت بیشتری به حزب الله حمله کند. نتانیاهو بر این باور است که با ریاست جمهوری‌خواهان، می‌تواند فضایی را که در حال حاضر علیه او است، معکوس کند.

بنی گانتز یوآو گالانت

تغییر بخت گانتز

شراکتی که نتانیاهو بلافاصله پس از 7 اکتبر و پس از فرو رفتن اسرائیل در هرج و مرج، با قانونگذاران میانه‌رو مخالف و ژنرال‌های سابق بنی گانتز و گادی آیزنکوت ایجاد کرد، یک تصمیم نجات بخش بود. نتانیاهو و شرکای سیاسی او از گانتز و آیزنکوت درخواست کردند که به کابینه بپیوندند. این دو توافقنامه ائتلاف را در 11 اکتبر امضا کردند و در همان روز، حتی قبل از ادای سوگند، به نتانیاهو کمک کردند تا از فشار مقامات امنیتی و وزرای راست افراطی برای حمله غافلگیرانه به حزب‌الله، از جمله رهبر آن حسن نصرالله ، جلوگیری کند.

با این حال، با قضاوت از اظهارات مکرر نتانیاهو علیه گانتز، ژنرال ارتش تا جایی که به نخست‌وزیر مربوط می‌شود، نقش تاریخی خود را تکمیل کرده است و نیازهای فوری بی‌بی برآورده شده است. با پیشروی آرام نتانیاهو در نظرسنجی‌ها، برخی از رای دهندگانی که از او به گانتز روی آورده بودند، از آن زمان تجدید نظر کرده‌اند. گانتز اکنون در نظرسنجی‌ها در حال سقوط است و حامیان سابق، او را با سوءمدیریت جنگ غزه می‌شناسند.

گانتز برای ماه‌ها از نظر حمایت عمومی برتری قابل توجه و ثابتی نسبت به نتانیاهو داشت، اما بر اساس آخرین نظرسنجی‌ها این وضعیت معکوس شده است.

یک منبع ارشد در حزب گانتز، وحدت ملی گفت: «می‌دانیم که نتانیاهو از این واقعیت سوء استفاده کرد که گانتز و آیزنکوت به اسرائیل وفادار هستند و نمی‌توانند در چنین موقعیتی، باری به دوش نگیرند.«

این منبع خاطرنشان کرد که گانتز ساده لوح نبود، زیرا پیش از این هم نتانیاهو به او خیانت کرده بود، پس از پیوستنش به کابینه وی در سال 2020. ما می‌دانستیم که نتانیاهو از بنی سوء استفاده و باج‌گیری خواهد کرد و از او مانند کف‌شویی استفاده می‌کند، اما اسرائیل مهم‌تر است.»

دادگاه و ارتدوکس‌های افراطی

تصمیم گانتز برای پیوستن به کابینه جنگ نتانیاهو، به‌طور متناقض، منجر به فاجعه‌ای برای اسرائیل شده است که کمتر از فاجعه 7 اکتبر نیست. به هر حال، این نتانیاهو بود که اسرائیل را با کوری غیرقابل تصور به سوی بزرگترین فاجعه تاریخش هدایت کرد، اما حمایت گانتز او را قادر به باقی ماندن در قدرت کرده است. با این حال، گانتز از انتخابی که انجام داده پشیمان نیست.

این منبع توضیح داد: «حتی اگر بنی گانتز با پیوستن به کابینه موافقت نمی‌کرد، سرنگونی نتانیاهو غیرممکن بود چرا که اکثریت کنست را در اختیار دارد. تنها تهدید فعلی برای ائتلاف چند حزبی او ناشی از پیش نویس سربازی برای یهودیان فوق ارتدوکس به دستور دادگاه است، که بر خلاف دیگر یهودیان اسرائیل از خدمت اجباری معاف هستند.

هیئت گسترده‌ای از قضات دیوان عالی قرار است در 2 ژوئن برای رسیدگی به دادخواست‌ها علیه ادامه معافیت برای ارتدوکس‌های افراطی تشکیل جلسه دهد. رهبران پی در پی اسرائیل برای اطمینان از حمایت احزاب افراطی ارتدوکس، در برابر آن‌ها تسلیم شدند و ترتیبات و تمدیدات مختلفی را برای تثبیت وضعیت موجود اجرا کردند. تمام این طرح‌ها منقضی شده‌اند، و ده‌ها هزار یهودی افراطی ارتدوکس و همچنین ارتش، قانون سربازی را زیر پا گذاشته‌اند. اگر دادگاه عالی این دادخواست‌ها را بپذیرد و حکم دهد که ارتش باید شروع به جذب افراطی‌های ارتدوکس کند و تا زمان تبعیت آن‌ها از قانون، کمک مالی به مؤسسات آن‌ها را متوقف کند، انتظار می‌رود احزاب افراطی ارتدوکس فوراً از ائتلاف خارج شوند. چشم انداز چنین حکمی قابل توجه است.

گانتز به وضوح روی چنین حکمی حساب می‌کند. پیشنهادی که حزب او این هفته برای انحلال کنست ارائه کرد این را ثابت می‌کند. این یک سیگنال سیاسی روشن از مسیر حرکت گانتز و نارضایتی او از کابینه نتانیاهو است. گانتز که با یوآو گالانت، وزیر دفاع، اتحاد شگفت‌انگیزی بر سر مسئله سربازگیری از ارتدوکس‌های افراطی تشکیل داده است، مهم‌ترین مانعی را پیش روی نتانیاهو قرار داده است که او در هفته‌های آینده با آن روبرو خواهد شد.

ممکن است تصور شود که نتانیاهو روی توانایی افسانه‌ای خود برای دور زدن سیستم برای رهایی از این وضعیت حساب می‌کند. او به دنبال مانور دیگری خواهد بود، آخرین تلاش، شکافی که بتواند از آن فرار کند تا از برکنار شدن اجتناب کند.

نتانیاهو این بار کار دشواری در پیش دارد، اما، با این حال، ممکن است موفق شود. در هفته‌های اخیر، با حکم‌های بازداشتی که دادگاه کیفری بین المللی علیه او در نظر گرفته است، بخت دوباره با او یار شده است،. اسرائیلی‌ها همیشه حول نخست وزیری که از خارج از مرزها تحت فشار است، متحد می‌شوند. اگر نتانیاهو بتواند از بحران قانون سربازی و خروج گانتز از کابینه جان سالم به در ببرد، ممکن است بیشتر از بایدن در سمت خود باقی بماند.