به گزارش اکوایران، امروز 20 شهریورماه وزیران خارجه تروئیکای اروپایی در واکنش به ادعای صادرات موشک‌های بالستیک ایرانی به روسیه، افراد و نهادهای دخیل ایرانی را تهدید کردند.

تشدید تحریم‌های تروئیکای اروپا علیه ایران

در بیانیه‌ای که وبگاه وزارت خارجه آلمان منتشر کرده، ادعا شده: «دولت‌های فرانسه، آلمان و بریتانیا شدیداً ارسال موشک‌های بالستیک ایرانی به روسیه را محکوم می‌کنند. این یک تشدید بیشتر حمایت نظامی ایران از جنگ روسیه علیه اوکراین است و موشک‌های ایرانی به خاک اروپا خواهد رسید و رنج مردم اوکراین را افزایش خواهد داد. این اقدام تشدیدی توسط ایران و روسیه بوده و یک تهدید مستقیم برای امنیت اروپاست».

خبر مرتبط
بیانیه ضدایرانی تروئیکای اروپایی با اتهامات موشکی: تحریم‌های جدید در راه است!

اکوایران: وزیران خارجه تروئیکای اروپایی در واکنش به ادعای صادرات موشک‌های بالستیک ایرانی به روسیه، افراد و نهادهای دخیل ایرانی را تهدید کردند.

وزیر امورخارجه آمریکا: شرکت هواپیمایی ایران‌ایر تحریم می‌شود

ایالات متحده نیز امروز رسماً ایران را به ارسال موشک‌های بالستیک کوتاه‌برد به روسیه متهم و وعده مجازات افراد مرتبط با آن را داد.

بنابه گزارش آسوشیتدپرس، آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه ایالات متحده در سخنرانی مشترک با دیوید لَمی، وزیر امور خارجه بریتانیا گفت که تحریم‌ها در روز سه‌شنبه اعلام خواهد شد.

لینکن همچنین در دیدار با لمی اظهار کرد: آمریکا تحریم‌های تازه‌ای علیه ایران به خاطر حمایت از روسیه در جنگ با اوکراین و ارسال موشک بالستیک به این کشور وضع کرده است. او در این کنفرانس مطبوعاتی مشترک در لندن گفت شرکت هواپیمایی ایران‌ایر امروز تحریم خواهد شد.

وزارت خزانه‌داری آمریکا نیز ۱۰ فرد، ۶ نهاد و چهار فروند کشتی در ایران و روسیه را به بهانه ارسال موشک از سوی تهران برای مسکو تحریم کرد.

خبر مرتبط
تکرار اتهامات ضدایرانی بلینکن/ ابراز نگرانی بریتانیا از همکاری نظامی تهران-مسکو

اکوایران: وزیر خارجه ایالات متحده ایران را به ارسال موشک‌های بالستیک کوتاه‌برد به روسیه متهم کرد و قول تحریم افراد دخیل در این ماجرا را داد.

تحریم بریتانیا و احضار کاردار ایران در اوکراین

همچنین بریتانیا نیز از اعمال ۷ مورد تحریم‌های جدید علیه ایران و ۳ شخص و نهاد روسیه خبر داد. تحریم‌های جدید بریتانیا یک شرکت پهپادسازی ایران را نیز شامل می‌شود.

روز گذشته -19 شهریور- نیز وزارت خارجه اوکراین درخصوص عواقب کمک‌های ادعایی موشکی به روسیه کاردار ایران را احضار و به آن هشدار داد.

رد ادعای ارسال اسلحه به روسیه توسط جانشین قرارگاه خاتم‌الانبیا 

سردار فضل الله نوذری، جانشین قرارگاه مرکزی خاتم‌الانبیا روز گذشته با رد ادعای ارسال موشک‌های ایرانی به روسیه گفت: موضع جمهوری اسلامی ایران نسبت به جنگ اوکراین که بار‌ها هم اعلام شده این است که حامی هیچ‌یک از طرفین جنگ نیست.

خبر مرتبط
پس لرزه‌های ادعای فروش اسحله به روسیه/ عباس عبدی در دادگاه مطبوعات مجرم شناخته شد

رییس جمهور امروز -19 شهریور- در جشنواره تعاونی‌های برتر کشور و مراسمی به مناسبت چهلمین سالگرد تاسیس وزارت اطلاعات حضور یافت. وزارت خارجه اوکراین در راستای ادعای فروش اسلحه ایران به روسیه، کاردار ایران را احضار کرد. رافائل گروسی از امیدواری گفت‌وگو با مسعود پزشکیان و ادامه همکاری ایران با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی خبر داد. عباس عبدی نیز توسط دادگاه مطبوعات مجرم شناخته شد. وزیر کشور هم یکی از معاون‌های مهمش را انتخاب کرد.

واکنش‌ها به ادعای فروش اسلحه: «کثیف‌ترین مصداق روسوفیلی»

حشمت‌الله فلاحت‌پیشه، رییس سابق کمیسیون امنیت ملی مجلس امروز در حساب شخصی خود در شبکه ایکس، روسیه را عامل عمده سختی‌های ایران دانست و نوشت: «تنها در طول یک هفته⁧ «ایران⁩‌ایر» به خاطر روسیه تحریم شد، بعد از نشست مشترک لاوروف و شورای همکاری، در مورد ⁧آرش⁩ و جزایر ایرانی بیانیه داده شد و گروکشی ⁧زنگزور⁩ توسط پوتین. روسیه نه دوست دوران سخت، بلکه عامل عمده سختی‌های ایرانی هاست.»

photo_2024-09-10_18-50-28

فلاحت‌پیشه همچنین طی توئیتی در 18 شهریورماه در واکنش به ادعای یک نماینده مجلس مبنی بر فروش موشک به روسیه نوشت: اعلام بی‌پروای فروش ‎موشک ‎بالستیک به روسیه توسط برخی مسئولان، کثیف‌ترین مصداق روسوفیلی است. آن‌ها در جنگی که برنده‌اش پوتین نخواهد بود ایران را به کارت بازی تبدیل کرده‌اند. قاعده بازی کثیف این است: تنش ایران با ‎آمریکا تا هنگام برون رفت دیکتاتور از باتلاق ‎اکراین ادامه یابد.»

photo_2024-09-08_19-01-39

ماجرای ادعای ارسال اسلحه به روسیه چه بود؟

ادعای فروش اسلحه به روسیه توسط احمد بخشایش اردستانی، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس دوازدهم در یک مصاحبه در 17 شهریورماه مطرح شد. او مدعی شده بود: «ایران در راستای همکاری‌های اقتصادی و سیاسی خود به روسیه پهپاد و موشک صادر می‌کند. در مقابل روس‌ها با ایران همکاری می‌کنند تا تحریم‌ها را دور بزنیم ما خیلی از اجناسمان را از روسیه وارد می‌کنیم.

...ما اسلحه می‌فروشیم دلار می‌گیریم، ما از طریق شراکت با روسیه تحریم‌ها را دور می‌زنیم، ما سویا و ذرت و...  از روسیه وارد می‌کنیم. اروپایی‌ها به اوکراین، اسلحه می‌فروشند. ناتو وارد اوکراین شده چرا ما در جهت حمایت از متحد خود به روسیه موشک و پهپاد ندهیم؟»