به گزارش اکوایران، کرملین نسبت به گزارش جدید روزنامه وال‌استریت ژورنال مبنی بر ارسال موشک‌های بالستیک کوتاه برد ایران به روسیه، واکنش نشان داد. این روزنامه به نقل از مقامات ناشناس آمریکایی و اروپایی ادعا کرده بود که ایران موشک‌های بالستیک کوتاه برد به روسیه ارسال کرده است -ادعایی که بلافاصله از سوی نمایندگی ایران در سازمان ملل متحد تکذیب شد.

شریک مهم

به نوشته خبرگزاری رویترز، دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین، روز دوشنبه گفت که این گزارش را دیده، اما همه این گزارش‌ها درست نیستند. پسکوف به خبرنگاران گفت: ایران شریک مهم ما است، ما در حال توسعه روابط تجاری و اقتصادی خود هستیم، ما در حال توسعه همکاری و گفتگو در همه زمینه‌های ممکن از جمله حساس‌ترین زمینه‌ها هستیم.

دمیتری پسکوف سخنگوی کرملین

روابط دفاعی تهران و مسکو در سال‌های اخیر به شکل مشهودی گسترده‌تر شده است. 

ایالات متحده روز جمعه اعلام کرد، هرگونه انتقال موشک‌های بالستیک ایران به روسیه به منزله تشدید شدید جنگ اوکراین است. با این حال، فضل‌الله نوذری، فرمانده ارشد سپاه پاسداران روز دوشنبه گفت، گزارش‌های مبنی بر انتقال موشک‌های ایران به روسیه «جنگ روانی» است.

هشدار اروپا

در همین شرایط، به نوشته الجزیره، اتحادیه اروپا ادعا کرد متحدانش اطلاعاتی را به اشتراک گذاشته‌اند که ایران موشک‌های بالستیک را به روسیه رسانده و هم‌زمان هشدار داد که در صورت تحویل، این اتحادیه تحریم‌های جدیدی را اعمال خواهد کرد.

پیتر استانو

پیتر استانو، سخنگوی اتحادیه اروپا ادعا کرد: «ما از اطلاعات موثق ارائه شده توسط متحدان‌مان در مورد تحویل موشک‌های بالستیک ایران به روسیه آگاه هستیم... ما در حال بررسی بیشتر آن با کشورهای عضو خود هستیم». 

استانو افزود: «موضع واحد رهبران اتحادیه اروپا همیشه روشن بوده است. اتحادیه اروپا به سرعت و با هماهنگی شرکای بین‌المللی از جمله اقدامات محدودکننده جدید و قابل توجه علیه ایران پاسخ خواهد داد».

درخواست کی‌یف

آسوشیتدپرس هم گزارش داده، یک مقام ارشد اوکراینی نیز با طرح ادعای ارسال موشک‌های خارجی به روسیه خواستار آن شده که کشورهای شریک غربی به اوکراین اجازه دهند تا از سلاح‌هایشان برای حمله به انبارهای نظامی در داخل روسیه استفاده شود.

آندری یرماک در کانال تلگرامی خود گفت: «در پاسخ به ارسال [ادعایی] موشک‌های بالستیک به روسیه، اوکراین باید اجازه داشته باشد تا انبارهای نگهداری این موشک‌ها را با سلاح های غربی منهدم کند». او مشخص نکرد که کدام کشور این موشک ها را تامین می کند.

وزارت خارجه اوکراین روز شنبه «نگرانی عمیق» خود را درباره گزارش‌های ادعایی در مورد ارسال موشک‌های ایرانی به روسیه ابراز کرده بود. در این بیانیه آمده: «ایران باید به طور کامل و قطعی از ارائه [ادعایی] تسلیحات به روسیه دست بردارد تا با عمل و نه گفتار، اظهارات خود مبنی بر عدم دخالت در دامن زدن به ماشین جنگی روسیه را ثابت کند».

ویلیام برنز، رئیس سیا، در ابتدای هفته  در لندن نسبت به روابط دفاعی رو به رشد و «مشکل‌ساز» شامل روسیه، چین، ایران و کره شمالی هشدار داد. او ادعا کرد که این روابط هم اوکراین و هم متحدان غربی در خاورمیانه را تهدید می کند.