به گزارش اکوایران، روز چهارشنبه، ایران با اشاره به تهدیدات در منطقه، از یک پایگاه نظامی جدید در شمال غرب کشور رونمایی کرد.

سپاه پاسداران انقلاب اسلامی پایگاه هوایی شهید سرلشکر محمود آبادی را در ارومیه، مرکز استان آذربایجان غربی افتتاح کرد. به گزارش خبرگزاری ایرنا، سرلشکر حسین سلامی، فرمانده کل سپاه در مراسم برش روبان حضور یافت.

این خبرگزاری به نقل از یکی از فرماندهان حاضر در این مراسم نوشت: «ایران در شمال غرب خود با تهدیدات دشمنان و عناصر ضد انقلاب اسلامی مواجه است» در حالی که سرتیپ علی اکبر پورجمشیدیان گفت این پایگاه باعث تقویت دفاعی ایران خواهد شد.

ارومیه در حدود 50 کیلومتری مرز ترکیه قرار دارد.

به نوشته المانیتور، نگرانی‌های ایران در مرز شمال غربی خود شامل گروه‌های مخالف کرد ایرانی در عراق و روابط آذربایجان با اسرائیل است. عراق در سپتامبر 2023 گفت که پس از توافقنامه‌ای با ایران که در اوایل همان سال امضا شد، شروع به دور کردن گروه‌ها از مرزها کرده است.

ترکیه درباره پایگاه جدید ایران اظهار نظری نکرده است. دو کشور در زمینه تجارت و انرژی با یکدیگر همکاری می‌کنند، اما در مورد برخی مسائل منطقه‌ای، به ویژه اختلاف ارضی بین آذربایجان و ارمنستان، اختلاف نظر دارند. ترکیه روابط گرمی با آذربایجان دارد در حالی که ایران به ارمنستان نزدیکتر است.

در ژانویه، ایران اعلام کرد که به «پایگاه‌های جاسوسی» اسرائیل در اربیل، پایتخت اقلیم کردستان حمله کرده است. بر اساس گزارش‌ها، در این حمله چندین نفر از جمله پیشرو دیزایی، تاجر کرد کشته شدند.

در رابطه با آذربایجان، تهران استدلال کرده است که اسرائیل با گرم شدن روابطش با باکو در آستانه مرزهای ایران قرار خواهد گرفت. ایران و آذربایجان در ماه ژوئن، به عنوان بخشی از تلاش ایران برای کاهش تنش و منصرف کردن همسایه خود از نزدیک شدن به اسرائیل، رزمایش نظامی مشترکی برگزار کردند.

آذربایجان و اسرائیل در سال‌های اخیر همکاری‌های دوجانبه را تقویت کرده‌اند، از جمله از طریق صادرات نفت آذربایجان. در اکتبر 2023، اسرائیل به توافقی برای فروش ماهواره به آذربایجان دست یافت.

این پایگاه در حالی رونمایی شد که مسعود پزشکیان، رئیس جمهور ایران برای اولین بار از زمان تصدی مسئولیت به عراق سفر کرد. ایران و عراق روز چهارشنبه در تلاش برای تقویت روابط دوجانبه، 14 یادداشت تفاهم امضا کردند. خبرگزاری رسمی عراق گزارش داد که این تفاهم نامه ها به گردشگری مذهبی، همکاری آموزشی، توسعه نیروی کار، تجارت و بخش‌های مختلف دیگر مربوط می‌شود.