به گزارش اکوایران، الیز استفانیک، سومین عضو ارشد جمهوری‌خواه مجلس نمایندگان آمریکا گفت در صورت پیروزی هریس، جمهوری خواهان تمام تلاش خود را برای جلوگیری از توافق دولت او با ایران خواهند کرد.

رئیس کنفرانس حزب جمهوری‌خواه در مصاحبه‌ای با فاکس نیوز گفت: «ما در هر مرحله جلوی آن را خواهیم گرفت.»

استفانیک گفت: «بایدن و کامالا هریس مستقیماً صدها میلیارد دلار به ایران داده‌اند و این دلارها برای حمایت از گروه‌هایی مانند حماس و حزب الله استفاده می‌شود که هر روز به اسرائیل حمله می‌کنند»

دو توافق جداگانه در پاییز گذشته که شامل مبادله زندانیان بود، به ایران اجازه دسترسی به 6 میلیارد دلار از دارایی‌های مسدود شده خود را داد.

به نوشته فاکس نیوز، ناظران خاورمیانه پیش‌بینی کرده‌اند که کامالا هریس، معاون رئیس‌جمهور، برای جلوگیری از هسته‌ای شدن ایران، به احتمال زیاد به جای استفاده از بازدارندگی نظامی و تحریم‌های مالی، پای میز مذاکره خواهد رفت.

در سال 2019، هریس گفت که از پیوستن مجدد به برنامه جامع اقدام مشترک 2015 (برجام) با هدف محدود کردن برنامه‌های هسته‌ای ایران حمایت می‌کند.

او گفت: «خروج یکجانبه پرزیدنت ترامپ از توافقی که به شکلی قابل راستی‌آزمایی از دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای جلوگیری می‌کرد -و برخلاف هشدارهای نزدیک‌ترین متحدان ما و بدون هیچ برنامه‌ای برای آینده‌ای انجام شد- چیزی فراتر از بی‌ مسئولیتی بود».

او گفت که تا زمانی که ایران به پایبندی قابل راستی‌آزمایی خود بازگردد، به دنبال پیوستن مجدد به توافق است.

ترامپ اخیرا هشدار داده است که تحریم‌ها باید «تا حد امکان کمتر» مورد استفاده قرار گیرند تا «دلار آمریکا واحد پول جهانی باقی بماند».

ترامپ گفت: «من از تحریم‌ها علیه کشورهایی که مستحق آن هستند بسیار قدرتمندانه استفاده می‌کنم، و سپس آن‌ها را برمی‌دارم زیرا، ببینید، شما دارید ایران را از دست می‌دهید، روسیه را از دست می‌دهید. و چین آن بیرون می‌خواهد پول خود را به ارز مسلط تبدیل کند.»

استفانیک، یکی از اعضای کمیته‌های اطلاعاتی و نیروهای مسلح، در این مصاحبه‌ای همچنین درباره اولویت‌های امنیت ملی مجلس نمایندگان، گفت: «اگر جمهوری‌خواهان کنترل کنگره بعدی را حفظ کند، به کار خود برای کاهش بودجه آژانس پناهندگان فلسطینی سازمان ملل (UNRWA) ادامه خواهد داد. و این دلارهای خارجی که وارد دانشگاه‌ها می‌شود را متوقف خواهد کرد.»