به گزارش اکوایران، مقامات آمریکایی می‌گویند که اسرائیل تاکنون از افشای جزئیات برنامه‌های خود برای اقدام علیه تهران به دولت بایدن امتناع کرده است. این در شرایطی است که کاخ سفید مدعی شده که از نزدیک‌ترین متحد خود در خاورمیانه خواسته تا به دلیل ترس از گسترش جنگ منطقه‌ای، علیه تاسیسات نفتی یا سایت‌های هسته‌ای ایران اقدامی نکند.

غافلگیری واشنگتن

مقامات آمریکایی از این که بارها از اقدامات نظامی اسرائیل در غزه و لبنان غافلگیر شده‌اند، ناامید هستند و به دنبال جلوگیری از تشدید بیش‌تر تنش هستند. برخی امیدوار بودند که ایالات متحده در جریان دیدار برنامه ریزی شده روز چهارشنبه بین یوآو گالانت، وزیر دفاع اسرائیل و لوید آستین، وزیر دفاع آمریکا در پنتاگون، در مورد آنچه اسرائیل در نظر دارد، اطلاعات بیشتری کسب کند، اما سفر گالانت به تعویق افتاد.

به نوشته وال‌استریت ژورنال، یک مقام اسرائیلی گفت، سه‌شنبه شب، در حالی که اسرائیل به برنامه‌ریزی برای عملیات خود علیه ایران ادامه می‌داد، بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل، مانع از عزیمت گالانت به آمریکا شد. مقامات آمریکایی می‌گویند که هنوز از زمان حمله و اینکه اسرائیل چه هدفی را ممکن است انتخاب کرده باشد، اطلاعی ندارند.

خبر مرتبط
یک رسانه منطقه‌ای: سیگنال مهم پهلو گرفتن دو ابر نفت‌کش در ساحل خارک/ فشار بر تل‌آویو از طریق خلیج فارس؟

اکوایران: این نشانه‌ای است از این که تهران حمله اسرائیل به یکی از مهم‌ترین تأسیسات انرژی خود را محتمل نمی‌داند.

بر اساس این گزارش، ماه گذشته، اسرائیل بدون اطلاع قبلی آمریکا، حسن نصرالله، رهبر حزب الله را ترور کرد. این بمباران در حالی رخ داد که واشنگتن امیدوار بود طرح آتش‌بس میان اسرائیل و لبنان را نهایی کند، و این موضوع ظاهرا مقامات ارشد آمریکا را شگفت زده کرده است.

به گفته مقامات آمریکایی مطلع از این گفتگو، زمانی که گالانت در جریان یک تماس، به آستین در مورد ترور نصرالله خبر داد، او گفت «ببخشید، چی گفتی؟» طی تماس دوم در همان روز، آستین از گالانت پرسید که با توجه به عدم اطلاع قبلی، آیا اسرائیل آماده است هنگام دفاع از خود «تنها» باشد.

اسراییل لبنان

با وعده اسرائیل برای پاسخ به پرتاب نزدیک به 200 موشک از سوی ایران پس از ترور نصرالله، مقامات آمریکایی امیدوارند این بار اطلاعات بیشتری در مورد حمله‌ای که می‌تواند منجر به دخالت نظامی بیشتر آمریکا شود، داشته باشند.

اسرائیل در یک سال گذشته گاه به گاه به توصیه‌های آمریکا توجه کرده است، از جمله حمله محدودتر به شهر رفح در جنوب غزه. ایالات متحده همچنین اسرائیل را متقاعد کرد که تنها چند روز پس از حمله حماس در 7 اکتبر بر اساس اطلاعات ناقص، به حزب الله لبنان حمله نکند. اما پاسخ اسرائیل به ایران می‌تواند محدودیت‌های همکاری اسرائیل را آزمایش کند.

ژنرال اریک کوریلا، فرمانده فرماندهی مرکزی ایالات متحده، که مسئول عملیات ارتش ایالات متحده در خاورمیانه است، روز یکشنبه به سرزمین‌های اشغالی سفر کرده و در آنجا با گالانت و فرماندهان ارشد نظامی اسرائیل دیدار کرد تا در مورد حمله به سایت‌های هسته‌ای یا تاسیسات نفتی ایران هشدار دهد.

«مسئول‌ترین مقام اسرائیلی»

گالانت به طور گسترده‌ای به عنوان مقام اسرائیلی شناخته می‌شود که بیشترین پاسخگویی را به نگرانی‌های ایالات متحده در مورد جنگ غزه داشته است، به ویژه در مورد افزایش کمک‌های بشردوستانه به منطقه محصور و ایجاد طرحی برای حکومت پس از جنگ در نوار غزه. آستین و گالانت در طول سال گذشته در تماس نزدیک بوده‌اند و به طور کلی به نظر می‌رسد که دولت بایدن رابطه بهتری با او دارد.

اما مقامات آمریکایی نگفتند که آیا از اسرائیل تضمینی دریافت کرده‌اند که پیش از حمله مورد انتظار به واشنگتن اطلاع داده ‌شود یا خیر.

untitled

مقامات آمریکایی گفتند که انتظار می‌رفت در جریان نشست واشنگتن که قرار بود روز چهارشنبه برگزار شود، گالانت جزئیاتی از طرح حمله از جمله اهداف احتمالی را ارائه کند.

گالانت و آستین همچنین قصد داشتند درباره اهداف اسرائیل در جنگ لبنان صحبت کنند. یک مقام اسرائیلی گفت: «موارد خاصی وجود دارد که آن‌ها نمی‌توانند تلفنی در مورد آن‌ها صحبت کنند.»

طی سال گذشته، پنتاگون حضور خود در منطقه تقویت کرده است. در حال حاضر دو ناو هواپیمابر، کشتی‌های تهاجمی آبی خاکی، ناوشکن‌ها و اسکادران‌های اضافی از جنگنده‌ها در نزدیکی منطقه هستند.

ایالات متحده حملات زیادی را علیه محور مخالف اسرائیل انجام داده است. مقامات نظامی گفتند که هفته گذشته، ایالات متحده حملاتی را به 15 هدف حوثی‌ها در یمن انجام داد، از جمله سایت‌های پرتاب و زیرساخت‌های نظامی. حوثی‌ها که موشک‌هایی به سمت اسرائیل شلیک کرده‌اند، گفته‌اند که در پاسخ به جنگ غزه کشتی‌های مرتبط با اسرائیل را در دریای سرخ هدف قرار می‌دهند.

خبر مرتبط
تماس مهم بایدن و نتانیاهو/ تصمیم تل‌آویو نهایی شد؟

اکوایران: سه مقام آمریکایی به اکسیوس گفتند که انتظار می‌رود بایدن صبح چهارشنبه با نخست‌وزیر اسرائیل، بنیامین نتانیاهو، درباره برنامه‌های اسرائیل برای اقدام علیه جمهوری اسلامی ایران تماس تلفنی مهمی داشته باشد.

برخی از مقامات آمریکایی گفته‌اند که اسرائیل ممکن است چیزی بزرگ‌تر از حمله تلافی‌جویانه‌اش در آوریل انجام دهد.

حملات اسرائیل می‌تواند در واشنگتن پیامدهایی داشته باشد، از جمله با نزدیک شدن به انتخابات ریاست‌جمهوری که اقتصاد یکی از موضوعات اصلی آن است. قیمت نفت هفته گذشته پس از آنکه بایدن پیشنهاد کرد که مقامات آمریکایی در حال بررسی حمایت از حمله اسرائیل به تاسیسات نفتی ایران هستند، افزایش یافت.

یک روز بعد، رئیس‌جمهور آمریکا در نشست خبری کاخ سفید حاضر شد و گفت که اسرائیل باید از حمله به تاسیسات نفتی ایران خودداری کند.