به گزارش اکوایران، بایدن و نتانیاهو بر سر اقدام اسرائیل علیه ایران به یکدیگر نزدیک‌تر شدند.

به ادعای باراک راوید گزارش‌گر آکسیوس، به نقل از سه مقام آمریکایی و اسرائیلی، جو بایدن، رئیس‌جمهور ایالات متحده و بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، در جریان تماس روز چهارشنبه خود، به تفاهم در مورد دامنه اقدام احتمالی اسرائیل علیه ایران نزدیک‌تر شدند.

به ادعای راوید، دولت بایدن با این مسئله که اسرائیل به زودی حمله‌ای بزرگ به ایران انجام خواهد داد کنار آمده، اما از این‌ بابت که حملات به اهدافی خاص جنگ منطقه‌ای را  به شدت تشدید کند، در هراس است.

یک مقام ارشد اسرائیلی به راوید گفته: طرح‌های فعلی هنوز کمی تهاجمی‌تر از آن چیزی است که کاخ سفید می‌خواهد است.

خبر مرتبط
پیام مخفی واشنگتن به تهران: در حمله اسرائیل به تأسیسات هسته‌ای ایران کمک نمی‌کنیم

اکوایران: به گزارش اکوایران، آمریکا از طریق عربستان سعودی پیامی به ایران ارسال کرده و به این کشور وعده داده که در حمله به تأسیسات هسته‌ای ایران کمک نخواهد کرد.

با این حال، پس از تماس بایدن و نتانیاهو، یک مقام آمریکایی در گفت‌وگو با راوید ادعا کرده: «ما در مسیر درستی حرکت می کنیم». اما، یکی دیگر از مقامات آمریکایی گفته که دولت پس از این تماس، کمی نگران برنامه‌های اسرائیل است. مقام ارشد اسرائیلی هم گفته که شکاف بین ایالات متحده و اسرائیل در مورد ماهیت و دامنه حمله کاهش یافته است.

مقامات آمریکایی گفتند که تماس بایدن و نتانیاهو اوج رایزنی دوهفته‌ای دولت بایدن و اسرائیل از زمانی بود که ایران حدود 180 موشک به سمت اسرائیل شلیک کرد.

به گفته مقامات آمریکایی، روز چهارشنبه، قبل از تماس بین بایدن و نتانیاهو، یک تماس جداگانه بین جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی کاخ سفید و ران درمر، وزیر امور استراتژیک اسرائیل، صورت گرفت.

تماس سالیوان-درمر مفصل‌ترین بحثی بود که تاکنون بین ایالات متحده و اسرائیل در مورد برنامه‌های تل‌آویو انجام شد. مقامات ارشد آمریکایی و اسرائیلی می گویند بایدن و نتانیاهو بر برخی از تفاهماتی که سالیوان و درمر در تماس خود به آن دست یافتند، تاکید کردند.

خبر مرتبط
نه بزرگ خلیج فارس به حمله اسرائیل به نفت ایران

اکوایران: کشورهای خلیج فارس از گرفتارشدن در میان درگیری تهران و تل‌آویو، از آمریکا خواسته‌اند که مانع بمباران تأسیسات نفتی ایران توسط اسرائیل شود.

مقامات اسرائیلی می‌گویند کابینه امنیتی اسرائیل پنج‌شنبه شب برای یک جلسه توجیهی در مورد طرح حمله به ایران و تفاهمات با دولت بایدن تشکیل جلسه داد. کابینه امنیتی احتمالاً به نتانیاهو و وزیر دفاع یوآو گالانت اجازه داده تا زمان حمله را تعیین کنند.

مقامات آمریکایی و اسرائیلی می‌گویند که رایزنی‌های بین ایالات متحده و اسرائیل در مورد اقدام علیه ایران روز پنج‌شنبه ادامه داشته و در روزهای آینده نیز پیگیغ خواهد شد.

گالانت ممکن است اوایل هفته آینده برای ادامه گفتگو با سالیوان و وزیر دفاع لوید آستین به واشنگتن سفر کند.