به گزارش اکوایران، پنتاگون روز یکشنبه اعلام کرد، ارتش ایالات متحده پیش از یک حمله احتمالی موشک بالستیک جدید از سوی ایران، برای تقویت دفاع اسرائیل یک سیستم دفاع موشکی پیشرفته را با اپراتورهای خدمه نظامی ایالات متحده مستقر خواهد کرد.

به نوشته اکسیوس، این استقرار جدید بر وابستگی فزاینده اسرائیل نه تنها به تسلیحات ایالات متحده، بلکه به کمک‌های عملیاتی نظامی ایالات متحده نیز تأکید دارد. همچنین به این معنی است که سربازان آمریکایی می‌توانند به طور فعال در نبرد بین اسرائیل و ایران در قلمرو اسرائیل شرکت کنند.

ایالات متحده قبلاً در طول جنگ خلیج فارس در سال 1991، سربازان خود را همراه با یک سیستم موشکی پاتریوت به اسرائیل فرستاده بود.

اما در آن زمان شرایط بسیار متفاوت بود: اسرائیل سیستم دفاع موشکی خود را نداشت و درگیر جنگ نبود.

به گفته مقامات آمریکایی و اسرائیلی، یک سامانه دفاع هوایی تاد ارتش آمریکا در سال 2019 برای یک رزمایش در اسرائیل مستقر شد، اما این اولین استقرار عملیاتی آن در اسرائیل است.

برنامه عملیاتی قدیمی

مقامات اسرائیلی می‌گویند که اسرائیل برای این سیستم دفاع موشکی درخواست کرده است، که به معنای دور شدن از سیاست بلندمدت اعلام شده بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل است مبنی بر اینکه «اسرائیل خودش از خودش دفاع می‌کند».

یکی از مقامات اسرائیلی به اکسیوس گفت: «ما یک برنامه عملیاتی قدیمی را فعال کردیم. بسیاری فکر نمی‌کردند که این هرگز اتفاق بیفتد.»

این همچنین می‌تواند نشانه‌ای از این باشد که ذخایر موشک‌های رهگیر پیکان و فلاخن داوود اسرائیل به طور قابل توجهی در اثر حمله موشکی بالستیک ایران در 1 اکتبر کاهش یافته است.

سخنگوی پنتاگون، ژنرال پت رایدر گفت: «به دستور رئیس جمهور، وزیر دفاع آستین اجازه استقرار یک باتری ترمینال دفاع در ارتفاع بالا (THAAD) و خدمه مرتبط از پرسنل نظامی ایالات متحده را به اسرائیل برای کمک به تقویت دفاع هوایی اسرائیل صادر کرد».

رایدر تاکید کرد که استقرار این نیروها با هدف دفاع از اسرائیل و آمریکایی‌ها در اسرائیل در برابر حملات بیشتر موشک‌های بالستیک ایران انجام می‌شود.

مقامات اسرائیلی گفتند که کابینه امنیتی هنوز تصمیم نهایی را در مورد زمان و دامنه واکنش اسرائیل به حمله موشکی ایران نگرفته است.

به گزارش اکسیوس، بایدن و نتانیاهو در جریان تماس چهارشنبه گذشته خود به تفاهم در مورد دامنه انتقام‌جویی برنامه‌ریزی شده اسرائیل علیه ایران نزدیک‌تر شدند.

هم مقامات آمریکایی و هم اسرائیلی بر این باورند که حملات رفت و برگشتی ادامه خواهد یافت و آمریکا و اسرائیل باید برای مقابله با واکنش احتمالی ایران با یکدیگر همکاری کنند.