به گزارش اکوایران، رهبران اسرائیل اصرار دارند که واکنش علیه ایران در راه است، اما گزارش‌ها می‌گویند که این حمله می‌تواند محدود باشد و بر اهداف نظامی متمرکز شود.

کاهش انتظارات از سوی تل‌آویو

به نوشته بن کاسپیت، تحلیل گر منطقه‌ای در  المانیتور، به نظر می‌رسد که اسرائیل در حال کاهش انتظارات از اقدام استراتژیک گسترده وعده داده شده علیه ایران در تلافی حمله موشکی بالستیک در 1 اکتبر است.

بنا بر گزارش‌ها، در واکنش به فشارهای شدید ایالات متحده و استقرار چتر دفاعی گسترده‌تر آمریکا، اسرائیل از طرح‌های هدف قرار دادن تاسیسات نفت و گاز یا سایت‌های هسته ای ایران عقب نشینی کرده است، اقدامی که چشم انداز آن به شدت ایالات متحده و سایر کشورها را نگران می‌کرد.

به ادعای واشنگتن پست، بنیامین نتانیاهو در گفتگوی تلفنی خود در 8 اکتبر به جو بایدن گفت که اسرائیل تصمیم گرفته به اهداف نظامی در ایران حمله کند.  دفتر نتانیاهو در واکنش به این گزارش گفت:«ما به تفکرات دولت آمریکا گوش می‌دهیم، اما تصمیمات نهایی خود را بر اساس نیازهای امنیت ملی اسرائیل خواهیم گرفت».

یکی از مقامات ارشد امنیتی اسرائیل به المانیتور گفت: «ما با کرونومتر نمی‌ایستیم و منتظر بمانیم. بهتر است در زمان مناسب اقدام کنیم تا به هر قیمتی.» این منبع افزود که انتخابات آمریکا در  فقط سه هفته در 5 نوامبر نیز در این محاسبات در نظر گرفته شده است.

خبر مرتبط
ادعای سی‌ان‌ان؛ طرح تل‌آویو نهایی شد/ اقدام احتمالی اسرائیل تا پیش از انتخابات آمریکا؟

اکوایران: با نزدیک‌شدن انتخابات آمریکا، حمله احتمالی اسرائیل به ایران می‌تواند معادلات سیاسی و امنیتی خاورمیانه و تبعات آن بر رقابت‌های ریاست‌جمهوری آمریکا را دگرگون کند.

منابع دیپلماتیک به المانیتور گفتند که اهداف نظامی گزینه ارجح ایالات متحده است و مقامات دولت در هفته‌های اخیر این را به همتایان اسرائیلی خود گفته‌اند.  به عبارت دیگر، پس از هیاهوی عمومی و تهدید به تلافی برای نزدیک به 200 موشک بالستیک شلیک شده به اسرائیل، تل‌آویو به اصرارهای دولت آمریکا برای محتاط بودن توجه می‌کند.

به عنوان انگیزه اضافی، پنتاگون در حال استقرار یک باتری دفاع موشکی تاد به همراه حدود 100 سرباز برای عملیاتی کردن این سیستم در صورت واکنش از سوی ایران به اقدام اسرائیل است که هنوز رخ نداده است.

استقرار سامانه‌های رهگیری آمریکایی در اسرائیل دو موضوع اساسی را برجسته می‌کند. یکی، فرسایش بیشتر این شعار دیرینه که اسرائیل خودش از خودش دفاع می‌کند.  مورد دیگر کاهش اثربخشی دفاع موشکی آن در برابر رگبارهای سنگین موشک‌های بالستیک است.  در حالی که اسرائیل می‌گوید میزان رهگیری موشک‌ها و راکت‌های پرتاب شده از لبنان و نوار غزه بیش از 90 درصد است، این میزان را برای پرتابه‌های سنگین‌تر و دوربردتر حدود 80 درصد اعلام کرده است.  علاوه بر این، فایننشال تایمز روز سه شنبه گزارش داد که اسرائیل با کمبود احتمالی موشک‌های رهگیر در مجموعه دفاع هوایی خود مواجه است.

جنگ اطلاعاتی

حمله موشکی ایران به اسرائیل در اول اکتبر، دومین واکنش امسال پس از حمله 13 آوریل، کابینه نتانیاهو را بر آن داشت تا با شایعه‌پراکنی، درز اطلاعات به خبرنگاران و تهدید مبنی بر یک پاسخ قدرتمند، جنگ اطلاعاتی را تشدید کند.

آماده‌سازی برای انتقام‌جویی از اول اکتبر خبر اصلی اخبار تلویزیون اسرائیل بوده است. تحلیل‌گران و مقامات تندرو اسرائیلی در این چند هفته گفته‌اند که اگر نتانیاهو و کابینه‌اش فرصت را از دست بدهند و حداقل به برنامه هسته‌ای ایران آسیب جدی وارد نکنند، تاریخ آن‌ها را نمی‌بخشد.

جنگ غزه جنگنده اف 16 ارتش اسراییل

به گفته یک منبع ارشد سیاسی اسرائیلی، این رژیم به طور مخفیانه امیدوار بود که پای ایالات متحده را به برنامه‌های تلافی‌جویانه خود بکشاند، درست مانند زمانی که نتانیاهو و وزیر دفاع وقتش، ایهود باراک بین سال‌های 2010 تا 2012 به طور جدی برنامه‌هایی را برای حمله به زیرساخت‌های هسته‌ای ایران بررسی کردند.  فرض آن‌ها این بود که ایالات متحده در مرحله دوم حمله برای کمک به اسرائیل به این حمله می‌پیوندد، اما در حالی که باراک چنین اعتقادی داشت، مایر داگان، رئیس وقت موساد، به صراحت این ایده را رد کرد که ایالات متحده در حمله نظامی علیه ایران شرکت خواهد کرد.

پس از دیدار با همتای آمریکایی خود در واشنگتن در سال 2010، داگان به کابینه نتانیاهو و «انجمن هشت نفره» آن که برای مقابله با تهدید هسته‌ای فزاینده ایران تشکیل شده بود، گفت که این اتفاق هرگز نخواهد افتاد.  اسرائیل طرح‌های حمله خود را کنار گذاشت و ایران با پراکنده کردن تأسیسات هسته‌ای خود در سایت‌های مختلف که با یک حمله هوایی قابل شناسایی و/یا نابودی نیستند، وارد منطقه‌ای شدند که باراک آن را «منطقه مصونیت» نامید.  

حمایت ارتش از توافق در لبنان

حتی در حالی که اسرائیل برای اقدام علیه ایران آماده می‌شود، بمباران و حمله زمینی اسرائیل علیه حزب الله ادامه دارد. این هفته یکی از پهپادهای حزب الله به دفاع هوایی نفوذ کرد و به یک پایگاه نظامی در -شمال برخورد کرد و چهار سرباز کشته و بیش از 60 نفر زخمی شدند. این حمله نقطه ضعفی را در سیستم دفاع هوایی چندلایه اسرائیل در مقابله با پهپادهای انفجاری نشان داد که از لبنان و یمن پرتاب می‌شوند و در ارتفاع پایین پرواز می‌کنند. 

وبسایت وای نت اسرائیل هفته گذشته گزارش داد که مقامات ارشد ارتش تخمین می‌زنند که اکنون بهترین گزینه، دستیابی به توافق با حزب‌الله برای پایان دادن به جنگی است که این گروه در اکتبر گذشته در همبستگی با حماس آغاز کرد. مشکل این است که سطح سیاسی کم‌تر برای آن تمایل دارد.  شرکای ائتلاف راست افراطی نتانیاهو، مانند وزیر دارایی بزالل اسموتریچ، برای ادامه حملات در لبنان فشار می‌آورند. 

خبر مرتبط
سیگنال آتش سنگین اخیر اسرائیل در بیروت؛ بستن جبهه لبنان، رویارویی با تهران؟/ پای احیای توافق در میان است؟

اکوایران: با شدت گرفتن عملیات اسرائیل در لبنان و بالاخص شهر بیروت، به رغم وعده‌های ایالات متحده مبنی بر توقف حملات به پایتخت لبنان، به نظر می‌رسد اسرائیل به دنبال «بستن» جبهه با حزب‌الله و روی آوردن به ایران باشد.

تحلیلگران سیاسی معتقدند نتانیاهو در تلاش است تا روایتی خلق کند که شکست فاجعه بار او در 7 اکتبر را به فراموشی بسپارد و در عوض دستاوردهای مطلوب خود در تغییر شکل چهره خاورمیانه، به طور خاص از بین بردن قدرت حزب الله در لبنان را تبلیغ کند. یک مقام ارشد نظامی اسرائیل که نخواست نامش فاش شود به المانیتور گفت: «اسرائیل نباید در امور داخلی لبنان دخالت کند. تنها چیزی که باید مورد توجه ما باشد امنیت ما، فاصله گرفتن حزب الله از مرز ما و توافقی است که لازم الاجرا باشد».

این مقام ارشد نظامی استدلال کرد که بسیاری از افسران ارشد و همچنین یوآو گالانت، وزیر دفاع، بر این باورند که اسرائیل باید از این وضعیت برای پایان دادن به جنگ در هر دو جبهه استفاده کند. وای‌نت روز دوشنبه گزارش داد که گالانت به خانواده‌های اسرا گفته که اگر فرصتی برای پیوند دادن نوار غزه و لبنان در یک معامله ایجاد شود، اسرائیل آن را دنبال خواهد کرد.

بازیگران در منطقه و جاهای دیگر نیز در حال طراحی طرح‌هایی برای یک سازوکار جامع هستند که قواعد جدید بازی بین اسرائیل و ایران را فرموله می‌کند، که شامل متحدان ایران از جمله حزب‌الله و حماس نیز می‌شود.  اما همه این ایده‌ها تا رسیدن به آتش‌بس غیر قابل دستیابی باقی خواهند ماند. با توجه به اظهارات اخیر نتانیاهو، او هنوز به این مرحله نرسیده است. احتمالاً همین را می‌توان در مورد مقامات طرف مقابل نیز گفت.