به گزارش اکوایران، گروه‌های نزدیک به ایران در عراق در هفته‌های اخیر بیش از 40 حمله با موشک، پهپاد یا راکت به اسرائیل انجام داده‌اند که آخرین تشدید تنش در یک جنگ عمدتاً مخفی در بخشی از خاورمیانه است.

این حملات در اکتبر سال گذشته و زمانی که جنگ در غزه آغاز شد، شروع شد، اما داده‌های گردآوری‌شده توسط مؤسسه واشنگتن، یک اندیشکده مستقر در ایالات متحده، نشان می‌دهد که سرعت آن‌ها پس از ترور رهبر فقید حزب‌الله لبنان، حسن نصرالله، توسط اسرائیل در 27 سپتامبر به شدت افزایش یافته است.

به نوشته گاردین، در شرایطی که حماس پس از یک سال جنگ در غزه به شدت تضعیف شده است و حزب‌الله در حال حاضر تحت تهاجم هوایی و زمینی اسرائیل در لبنان قرار دارد، تهران به اعضای کوچکتر ائتلاف خود بیش از گذشته چشم دوخته تا علیه این دشمن سرسخت اقدام کنند.

ایران اسرائیل محور مقاومت

مایکل نایتز، یک تحلیلگر در مؤسسه واشنگتن که فعالیت‌های گروه‌های مستقر در سوریه، عراق و یمن را دنبال می‌کند، می‌گوید: «تعداد موشک‌ها و پهپادهایی که از عراق [به سوی اسرائیل] شلیک می‌شوند بسیار زیاد شده است. آن‌ها برای نشان دادن حمایت خود از حزب‌الله، چند پله بالاتر رفته‌اند».

پرتاب موشک از عراق بر استراتژی ایران برای بکارگیری اعضای «محور مقاومت» برای حمایت از یکدیگر در برابر اسرائیل و همچنین رقابت بین این جناح‌ها تاکید می‌کند. نایتز مدعی شد: «[گروه‌های شیعه در عراق] نه به اندازه حزب‌الله قدرتمند هستند و نه به اندازه حوثی‌ها هیجانی، بنابراین به نوعی نگران هستند که دیگر جناح‌های محور، از آن‌ها پیشی بگیرند».

تحلیلگران می‌گویند که متحدان ایران در سوریه، عراق و یمن، همگی اهداف بالقوه‌ای برای اقدام تلافی‌جویانه اسرائیل برای حمله موشکی اول اکتبر ایران هستند.

اسرائیل طی یک سال گذشته ده‌ها حمله هوایی و حداقل یک حمله زمینی بزرگ توسط نیروهای ویژه، در سوریه انجام داده است. گروه‌های متحد ایران همچنین به دنبال گسترش و حفاظت از مسیرهای مهم تدارکاتی هستند که امکان حرکت میان ایران و لبنان را فراهم می‌کنند.

پیجر

انفجار یک پیجر در یک خواربارفروشی در 17 سپتامبر

ماه گذشته، زمانی که هزاران پیجر حزب‌الله در عملیات خرابکارانه اسرائیل منفجر شدند، زخمی‌هایی در سراسر سوریه و یمن و همچنین لبنان گزارش شد. برخی گزارش‌ها حاکی از کشته یا زخمی شدن 40 نفر در یمن است.

کریستن فونتنروز، کارشناس اندیشکده شورای آتلانتیک، انفجار پیجرها را به عنوان «تابش لحظه‌ای نور روی نقشه یک شبکه در ابهام» توصیف کرد.

سرریز جنگ در عراق و سوریه

رسانه‌های غربی مدعی شده‌اند که در یک عملیات اسرائیل در ماه گذشته، نیروهای ویژه به یک تأسیسات ادعایی مرتبط با متحدان ایران در مصیاف، در غرب سوریه در نزدیکی مرز لبنان، حمله کردند. اسرائیل که سال‌ها حملاتی را در سوریه ترتیب داده، پس از حمله 7 اکتبر 2023 حملات خود را شدت داده است.

حملات جدید اسرائیل یک سایت صنعتی در شهر حمص سوریه، یک انبار در نزدیکی بندر لاذقیه، یک سایت نظامی در نزدیکی حماه و یک ساختمان مسکونی در حومه مزاح در غرب دمشق را هدف قرار داده است. بنا بر گزارش‌ها، در این حمله، حسن جعفر القاصیر، داماد حسن نصرالله هدف قرار گرفته است.

در حمله اسرائیل به کنسولگری ایران در دمشق در ماه آوریل، یکی از فرماندهان ارشد نیروی قدس سپاه پاسداران، معاون وی و چند دیپلمات ترور شدند. ایران با حمله موشکی و پهپادی گسترده به اسرائیل پاسخ داد.

اسرائیل تاکنون حمله‌ای به عراق انجام نداده است، اما مبارزان عراقی را در سوریه هدف قرار داده است، از جمله مقامات ائتلاف مقاومت اسلامی عراق. جبهه مقاومت اسلامی عراق که چند هفته پس از آغاز درگیری غزه تأسیس شد، مسئولیت حملاتی را بر عهده گرفت که اسرائیل و نیروهای آمریکایی مستقر در عراق و سوریه را در فاصله اکتبر تا ژوئن هدف قرار دادند.

محور مقاومت مقاومت اسلامی عراق

گروه‌های سوری با یک حمله پهپادی به اردن در ماه ژانویه سه سرباز آمریکایی را کشتند و 30 نفر را مجروح کردند. چند روز بعد، هواپیماهای جنگی ایالات متحده بیش از 85 هدف را در 7 تأسیسات مورد حمله قرار دادند که پنتاگون گفت متعلق به گروه‌های نزدیک به ایران بوده است.

به گفته وزارت دفاع آمریکا، این اهداف شامل مراکز فرماندهی و کنترل، تأسیسات اطلاعاتی و انبارهای تسلیحاتی بود که برای حمله به نیروهای ایالات متحده و ائتلاف استفاده می‌شدند.

پس از حمله مقاومت  عراق به ایلات در ماه سپتامبر، یک فرمانده این جبهه در یک حمله هواپیمای بدون سرنشین اسرائیلی در نزدیکی فرودگاه دمشق ترور شد. دانیل هاگاری، سخنگوی ارتش اسرائیل، گفت که اسرائیل تهدیدات از سوی عراق را دنبال می‌کند و «هر کاری که لازم باشد برای مقابله با این وضعیت انجام خواهد داد».

در نشانه‌ای از همکاری نزدیکتر جناح‌های متحد ایران، مقاومت عراق با حوثی‌ها که اخیرا حضور خود را در عراق افزایش داده‌اند، همکاری می‌کند. حمله آمریکا در ژوئیه در جنوب بغداد یک فرمانده میان‌رده ​​حوثی را در کنار چهار عضو مقاومت عراق کشت و گمان می‌رود حوثی‌ها در شبکه‌ای از مشاغل پرسود در بغداد مشارکت داشته باشند.

اسرائیل دوبار مستقیماً به یمن حمله کرد و تأسیسات ذخیره‌سازی نفت و نیروگاه‌ها را هدف قرار داد و اشاره کرد که هشداری برای ایران بوده است. به گفته پروژه داده یمن، یک سازمان دیده‌بان، حمله اخیر باعث کشته شدن 62 غیرنظامی شد.

درگیری در عراق و سوریه کمتر مورد توجه رسانه‌ها و سیاستگذاران قرار گرفته است. نایتز گفت: «هر جنگ بزرگی گوشه‌های فراموش شده خود را دارد.»