به گزارش اکوایران، اسرائیل اوایل روز شنبه به ایران حمله کرد و پاسخی که مدت‌ها بود وعده‌اش را می‌داد با حمله موشکی عملی کرده و خصومت‌های ناشی از جنگ غزه را گسترش داد.

به نوشته وال‌استریت ژورنال، گفته شده این حملات طی چند موج و در عرض چند ساعت انجام شد و قبل از طلوع صبح پایان یافت. در حمله‌ای که به نظر می‌رسید برای جلوگیری از تحریک بزرگ ایران به تلافی تنظیم شده بود، اسرائیل مدعی شد که اهداف نظامی را در تعدادی از مناطق هدف قرار داده، از جمله تأسیسات تولید موشک و سایت‌های پدافند هوایی.

ایران که پروازهای خود را تا ساعت 9 صبح روز شنبه به وقت محلی لغو کرد، گفته بود که در صورت حمله به زیرساخت‌های هسته‌ای یا نفتی‌اش، مجبور به پاسخ خواهد شد. در میان نگرانی‌ها از این‌که ممکن است درگیری از کنترل خارج شود، ایالات متحده از اسرائیل خواسته بود که به آن دسته از اهداف ضربه نزند، و دولت‌های سراسر جهان نسبت به تشدید بیشتر ، هشدار داده بودند.

مقامات پدافند هوایی ایران گفتند که این حملات مراکز نظامی در استان تهران و همچنین استان‌های خوزستان و ایلام در امتداد مرز ایران با عراق را هدف قرار دادند. آن‌ها گفتند که هنوز در حال بررسی کامل ماجرا هستند اما گفتند خسارت محدود بوده است. ایران همچنین گفت که دو سربازش در حملات اسرائیل به شهادت رسیدند..

دالیا داسا کایه، دانشمند ارشد علوم سیاسی در دانشگاه کالیفرنیا، لس آنجلس، و مدیر سابق مرکز سیاست عمومی خاورمیانه در اندیشکده رند گفت: «از آنچه که تا کنون می‌دانیم، این کم‌خطرترین سناریو از نظر مهار این دور از درگیری است، با توجه به اینکه به نظر می‌رسد اسرائیل حملات خود را به اهداف نظامی به جای زیرساخت‌های هسته‌ای یا نفتی محدود کرده است. این به ایران یک مسیر خروجی می‌دهد اگر به دنبال آن باشد. اما ما هنوز در نقطه دیگری هستیم، زیرا اسرائیل و ایران اکنون در یک درگیری مستقیم و آشکار هستند.»

مقامات آمریکایی گفتند که ایالات متحده ساعاتی قبل از حمله، توسط اسرائیل مطلع شد و در آن شرکت نداشت. یک مقام آمریکایی گفت، نخست وزیر بنیامین نتانیاهو در اوایل ماه جاری در تماسی با جو بایدن درباره برنامه‌های اسرائیل برای حمله صحبت کرد. به گفته مقامات آمریکایی، پس از آغاز حمله، لوید آستین، وزیر دفاع، به طور کوتاه با یوآو گالانت، وزیر دفاع اسرائیل تلفنی صحبت کرد.

یک مقام ارشد دولت آمریکا گفت: «اگر ایران تصمیم بگیرد یک بار دیگر پاسخ دهد، ما آماده خواهیم بود و یک بار دیگر عواقبی برای ایران در پی خواهد داشت. با این حال، ما نمی‌خواهیم چنین اتفاقی بیفتد. این باید پایان این تبادل آتش مستقیم بین اسرائیل و ایران باشد».

مقامات پدافند هوایی ایران گفتند که سامانه‌های آن‌ها در سه نقطه در اطراف پایتخت شلیک کرده‌اند. طبق اطلاعیه خلبانان، ایران پیشتر حریم هوایی خود را برای چند ساعت بسته بود.

آخرین حمله ایران در آغاز اکتبر، مانند حمله اولیه در آوریل، به تأسیسات نظامی و امنیتی انجام شد. تعداد زیادی از موشک‌ها از پدافند هوایی اسرائیل عبور کردند و نگرانی را در مورد آسیب احتمالی در صورت هدف قرار دادن مراکز جمعیتی در یک حمله، برانگیخت.

نتانیاهو به ایران هشدار داد که با آغاز حمله مرتکب «اشتباه بزرگ» شده و هزینه آن را خواهد پرداخت.

دفتر نخست وزیری اعلام کرد نتانیاهو و گالانت اوایل روز شنبه در مقر نظامی اسرائیل در تل‌آویو بودند و از یک پناهگاه زیرزمینی بر حملات نظارت داشتند. ارتش اسرائیل اعلام کرد که تمامی هواپیماها به سلامت بازگشته‌اند و مدعی شد اکنون در نتیجه این حملات آزادی عمل بیشتری در ایران دارند.

کای از دانشگاه کالیفرینا گفت: «جنگ غزه درگیری اسرائیل و ایران را از سایه بیرون آورده است».