به گزارش اکوایران، قیمت بیت‌کوین برای نخستین‌بار در حدود دو سال گذشته از مرز 45 هزار دلار عبور کرد زیرا انتظارات و پیش‌بینی‌ها از صدور مجوز برای صندوق قابل معامله بیت‌کوین با قیمت لحظه‌ای افزایش قابل توجهی پیدا کرده است.

به نوشته بلومبرگ، این ارز دیجیتال بیش از 4 درصد افزایش قیمت داشته و به بالاترین سطح خود از 6 آوریل 2022 رسیده است. بیت‌کوین تا ساعت 3 بعدازظهر به وقت ایران، حدود 45 هزار و 500 دلار معامله شده است. همزمان با پیشروی قیمت بزرگ‌ترین ارز دیجیتال،‌ رمزارزهای دیگر هم روندی صعودی در پیش گرفتند و در این میان اتریوم حدود 2/6 درصد رشد قیمت داشت. قیمت اتریوم تا ساعت 3 بعدازظهر به وقت ایران، 2 هزار و 400 دلار معامله شده است.

از ژانویه 2023 تاکنون، قیمت بیت‌کوین با رشد بیش از 20 درصدی همراه شده زیرا موعد 10 ژانویه (20 دی) که در آن کمیسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا نسبت به تأیید یا رد صندوق قابل معامله بیت‌کوین تصمیم‌گیری خواهد کرد، در حال نزدیک شدن است.

بیت کوین

برخی معامله‌گران پیش‌بینی کرده‌اند خوش‌بینی‌ها نسبت به صدور مجوز برای صندوق قابل معامله بیت‌کوین باعث خواهد شد قیمت این رمزارز از مرز 50 هزار دلار عبور کند.

سیسی لو مک کالمن، بنیان‌گذار یک شرکت مشاوره بلاک‌چین موسوم به «شرکای وِن لینک» اعلام کرده:‌ «با توجه به روند صعودی بازار کریپتو و نزدیک شدن رویداد هاوینگ، کاهش چشمگیر قیمت بیت‌کوین غیرمحتمل است. در حال حاضر شرایط به گونه‌ای است که پیش‌بینی هیچ معامله‌گری حاکی از کاهش قیمت بیت‌کوین نیست».

رویداد هاوینگ، عاملی برای عملکرد پرقدرت بیت‌کوین

رویداد بعدی هاوینگ در آوریل سال جاری میلادی خواهد بود. هاوینگ یک رویداد مهم است که تقریبا هر چهار سال یکبار اتفاق می‌افتد، جایی که پاداش استخراج‌کنندگان که تراکنش‌ها را تأیید و آن‌ها را به بلاک‌چین اضافه می‌کنند، به نصف کاهش می‌یابد. هدف از این سازوکار که در طراحی بیت کوین کدگذاری شده، کاهش سرعت ایجاد بیت‌کوین‌های جدید و کمیاب‌تر کردن این ارز دیجیتال است؛ درست شبیه به کاهش تولید طلای جدید. نصف شدن بیت‌کوین با کاهش عرضه این ارز دیجیتال به بازار همراه می‌شود و پس از آن، ارزش بیت‌کوین معمولا بالا می‌رود.

با رجوع به روندهای تاریخی می‌توان دید که در سه رویداد گذشته هاوینگ، قیمت این ارز دیجیتال با رکوردشکنی همراه بوده است.

رشد نزدیک به 160 درصدی قیمت بیت‌کوین در سال گذشته میلادی توانست بخشی از زیان‌های بازار کریپتو در سال 2022 را جبران کند. با وجود اینکه بیت‌کوین توانسته در این مدت از نظر عملکرد از بازارهای سهام و طلا پیشی بگیرد، هنوز هم پایین‌تر از رکورد قیمتی خود در سال 2021 است. بیت‌کوین در این سال به قیمت حدود 69 هزار دلار رسیده بود.