به گزارش اکوایران، همزمان با انتظار معامله‌گران برای تصمیم کمیسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا نسبت به تأیید یا رد صندوق قابل معامله (ETF) که مستقیما به بزرگ‌ترین ارز دیجیتال جهان مرتبط است، بیت‌کوین در روز جمعه (15 دی) با کاهش قیمت همراه شد.

به نوشته بلومبرگ، این ارز دیجیتال طی امروز با کاهش 4/3 درصدی مواجه شد و تا 42 هزار و 563 دلار کاهش یافت. این در حالیست که بزرگ‌ترین ارز دیجیتال جهان اخیرا توانسته بود به رکورد 45 هزار و 911 دلار نیز دست پیدا کند، اما سپس در روز چهارشنبه (13 دی) با کاهش شدید 9 درصدی روبه‌رو شد. علت این کاهش قابل توجه، واکنش مضطربانه سرمایه‌گذاران نسبت به تصمیم قریب‌الوقوع کمیسیون بورس و اوراق بهادار نسبت به ETF بوده است.

در این میان، دیگر ارزهای دیجیتال هم با کاهش قابل توجهی همراه شدند و اتریوم، سولانا و ایکس‌آرپی هر کدام بین 2 تا 7 درصد افت قیمت داشتند.

untitled

کمیسیون بورس و اوراق بهادار ایالات متحده تا 10 ژانویه (20 دی) سرنوشت صندوق قابل معامله بیت‌کوین را مشخص خواهد کرد. تاکنون شرکت‌های زیای از جمله «بلک‌راک» و «فیدلیتی» نرم‌افزارهای ETF بیت‌کوین را ارائه داده‌اند و منتظر صدور مجوز خود هستند. بررسی‌های انجام‌شده توسط بلومبرگ نشان می‌دهد تصمیم نهایی کمیسیون یادشده می‌تواند تا 8 ژانویه (18 دی) اعلام شود و شانس صدور مجوز برای تمام نرم‌افزارهای EFT بیت‌کوین، 90 درصد است.

برخی از تحلیل‌گران بازار پیش‌بینی کرده بودند که کمیسیون بورس و اوراق بهادار از ابتدای این هفته به برنامه‌های ETF چراغ سبز نشان می‌دهد. عده‌ای دیگر نیز گفته‌اند که جمعه تاریخ محتمل این تصمیم است. حدس و گمان در مورد اینکه چه زمانی ممکن است مجوز ETF صادر شود، به نوساناتِ چند روز گذشته بازار کریپتو دامن زده است.

تازه‌ترین قیمت بیت‌کوین و اتریوم

بر اساس داده‌های سایت اینوستینگ، قیمت بیت‌کوین در روز جمعه (15 دی) از 42 هزار و 629 دلار تا 44 هزار و 297 دلار نوسان داشته است. این رمزارز تا حدود ساعت 9 شب به وقت ایران، حدود 43 هزار و 500 دلار معامله شده است. تغییر قیمت بیت‌کوین در 24 ساعت گذشته منفی بوده و قیمت آن حدود 500 دلار کاهش یافته است. حجم معاملات بیت‌کوین طی 24 ساعت اخیر 34/49 میلیارد دلار بوده و ارزش این رمزارز نسبت به یک هفته گذشته حدود 3 درصد افزایش یافته است.

همچنین قیمت اتریوم در همین روز از 2 هزار و 214 دلار تا 2 هزار و 274 دلار نوسان داشته است. این رمزارز تا حدود ساعت 9 شب به وقت ایران، بیش از 2 هزار و 200 دلار معامله شده است. تغییر قیمت اتریوم در 24 ساعت گذشته منفی بوده و قیمت آن حدود 50 دلار کاهش یافته است. حجم معاملات اتریوم طی 24 ساعت اخیر 11/10 میلیارد دلار بوده و ارزش این رمزارز نسبت به یک هفته گذشته حدود 4 درصد کاهش یافته است.