به گزارش اکوایران، مهمت شیمشک، وزیر دارایی ترکیه، به‌تازگی تازه‌ترین پیشرفت‌ها در زمینه تدوین مقررات آتی ارزهای دیجیتال در این کشور را به اشتراک گذاشت و اعلام کرد تدوین قوانین مرتبط با ارزهای دیجیتال در ترکیه، در مراحل پایانی خود قرار دارد.

به نوشته کوین تلگراف، هدفِ این مقررات، تعریف قانونیِ مفاهیم مهم ارزهای دیجیتال، صدور مجوز برای پلتفرم‌های معاملاتی و رعایت استانداردهای گروه مالی اقدام ویژه پول‌شویی موسوم به «اف‌ای‌تی‌اف» عنوان شده است. این چارچوب قانونی که در حال حاضر در مراحل نهایی توسعه خود است، بر کاهش ریسک برای سرمایه‌گذاران عادی و همسویی با رویه‌های بین المللی تمرکز دارد.

طبق این قوانین، پلتفرم‌های کریپتو باید برای فعالیت خود از هیئت بازار سرمایه ترکیه مجوز دریافت کنند. این مقررات همچنین تعاریف قانونی را برای عباراتی مانند «دارایی‌های رمزنگاری‌شده»، «کیف پول ارز دیجیتال» و «ارائه‌دهندگان خدمات دارایی‌های رمزنگاری‌شده» در برمی‌گیرد. ترکیه با این اقدامات به دنبال خروج از «فهرست خاکستری» اف‌ای‌تی‌اف است.

ترکیه از جولای 2022 تا جولای 2023، رتبه چهارم جهانی را در حجم تراکنش‌های کریپتو به خود اختصاص داد که نشان‌دهنده فعالیت قابل توجه این کشور در حوزه ارزهای دیجیتال است.

تازه‌ترین قیمت بیت‌کوین و اتریوم

بر اساس داده‌های سایت اینوستینگ، قیمت بیت‌کوین در روز چهارشنبه (20 دی) از 44 هزار و 403 دلار تا 46 هزار و 636 دلار نوسان داشته است. این رمزارز تا حدود ساعت 11 شب به وقت ایران، حدود 46 هزار و 400 دلار معامله شده است. تغییر قیمت بیت‌کوین در 24 ساعت گذشته منفی بوده و قیمت آن حدود 300 دلار کاهش یافته است. حجم معاملات بیت‌کوین طی 24 ساعت اخیر 43/78 میلیارد دلار بوده و ارزش این رمزارز نسبت به یک هفته گذشته 10 درصد افزایش یافته است.

همچنین قیمت اتریوم در همین روز از 2 هزار و 342 دلار تا 2 هزار و 455 دلار نوسان داشته است. این رمزارز تا حدود ساعت 11 شب به وقت ایران، حدود 2 هزار و 400 دلار معامله شده است. تغییر قیمت اتریوم در 24 ساعت گذشته مثبت بوده و قیمت آن حدود 150 دلار افزایش یافته است. حجم معاملات اتریوم طی 24 ساعت اخیر 22/75 میلیارد دلار بوده و ارزش این رمزارز نسبت به یک هفته گذشته بیش از 9 درصد افزایش یافته است. اتریوم با رسیدن به قیمت 2 هزار و 455 دلار در 20 دی، توانسته بالاترین قیمت خود در دست‌کم یک سال گذشته را ثبت کند.