به گزارش اکوایران، با پایان یافتن بحث‌ها پیرامون تأیید صندوق‌های قابل معامله بیت‌کوین (ETF بیت‌کوین)، اکنون بزرگ‌ترین موضوع درباره این ارز دیجیتال به رویداد «هاوینگ» مربوط می‌شود و کمتر از ۱۰۰ روز تا فرا رسیدن این رویداد مهم باقی مانده است.

هاوینگ چیست؟

به نوشته کوین تلگراف، هاوینگ یک رویداد مهم است که تقریبا هر چهار سال یک‌بار اتفاق می‌افتد، جایی که پاداش استخراج‌کنندگان بیت‌کوین که تراکنش‌ها را تأیید و آن‌ها را به بلاک‌چین اضافه می‌کنند، به نصف کاهش می‌یابد.

هدف این سازوکار که در طراحی بیت‎کوین کدگذاری شده، کاهش سرعت ایجاد بیت‌کوین‌های جدید و کمیاب‌تر کردن این ارز دیجیتال است؛ درست شبیه به کاهش تولید طلای جدید. نصف شدن بیت‌کوین با کاهش عرضه این ارز دیجیتال به بازار همراه می‌شود و پس از آن، ارزش بیت‌کوین معمولا بالا می‌رود.

تاریخچه‌ای از رویدادهای پیشین هاوینگ

نخستین رویداد هاوینگ در 28 نوامبر 2012 انجام شد و تا پایان سال 2013، قیمت بیت‌کوین از حدود 12 دلار به حدود هزار و 150 دلار جهش کرد.

دومین رویداد هاوینگ ‎در 9 جولای 2016 اتفاق افتاد. پس از این رویداد نیز ارزش این رمزارز با افزایش چشمگیری همراه شد و قیمت آن که تا حدود 650 دلار کاهش یافته بود، تا پایان جولای 2017 میلادی به 2 هزار و 500 دلار رسید.

در سومین رویداد هاوینگ که در 11 می 2020 رخ داد، قیمت بیت‌کوین حدود 8 هزار و 500 دلار بود. پنج ماه قبل از هاوینگ، ارزش بیت‌کوین به 7 هزار و 200 دلار سقوط کرده بود که نشان‌دهنده افزایش 18 درصدی قیمت این رمزارز تا فرا رسیدن هاوینگ سوم است. دو ماه پس از این رویداد، قیمت بیت‌کوین به 56 هزار دلار جهش کرد که حاکی از افزایش قابل توجه 559 درصدی در قیمت این رمزارز بود. پس از آن هم قیمت بیت‌کوین به رکورد 68 هزار و 900 دلار رسید؛ یعنی افزایش 711 درصدی پس از رویداد هاوینگ.

اگرچه روندهای تاریخی آموزنده هستند، اما نتایج آتی را تضمین نمی‌کنند و عوامل مختلفی از جمله شرایط اقتصادی، پیشرفت‌‎های فناوری و افزایش پذیرش استفاده از رمزارزها می‌توانند بر ارزش بیت‌کوین پس از هر رویداد هاوینگ تأثیر بگذارند.

بر اساس روندهای تاریخی، الگویی از عملکرد مثبت بیت‌کوین پس از رویداد هاوینگ وجود دارد؛ با این حال، هر رویداد هاوینگ مسیر منحصربه‌فرد خود را تحت تأثیر عوامل مختلف دنبال می‌کند و نمی‎توان روندهای تاریخی را ملاک دقیقی برای روند هاوینگ بعدی قرار داد.‎

کمتر از 100 روز تا هاوینگ 2024

حالا که کمتر از ۱۰۰ روز تا رویداد هاوینگ چهارم باقی مانده، یکی از عواملی که می‌تواند بر قیمت این ارز دیجیتال تأثیر بگذارد، آغاز به کار صندوق‌های قابل معامله بیت‌کوین یا همان ETFهای بیت‌کوین است.

کمیسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا در ۱۰ ژانویه (۲۰ دی)، پس از ماه‌ها انتظار، سرانجام به فعالیت ETFهای بیت‌کوین مجوز داد. به دنبال این اتفاق، قیمت بزرگ‌ترین ارز دیجیتال در مدت کوتاهی از مرز ۴۹ هزار دلار عبور کرد، اما این روند صعودی دوام زیادی نداشت و بیت‌کوین با کاهش ارزش قابل توجهی مواجه شد. قیمت این ارز دیجیتال اکنون بین 40 هزار دلار تا ۴۳ هزار دلار نوسان دارد.

ETFها چه تأثیری بر رویداد هاوینگ 2024 خواهند داشت؟

سوالی که اکنون مطرح می‌‎شود این است که تأثیر صندوق‌های قابل معامله بیت‌کوین بر رویداد هاوینگ که معمولا باعث می‌شود قیمت این ارز دیجیتال با افزایش زیادی همراه شود، چه خواهد بود؟ آیا هاوینگ آتی با دوره‌های پیشین این رویداد متفاوت است؟

تحلیل‌گران بازار باور دارند که رویداد بعدی هاوینگ مانند رویدادهای پیشین باعث خواهد شد بیت‌کوین بار دیگر رکورد قیمت خود را جابه‌جا کند. با این حال، مجوز فعالیت ETFها اتفاق فوق‌العاده مهمی است که می‌تواند بر قیمت این ارز دجیتال تأثیر بگذارد.

مقایسه ETF طلا با ETF بیت‌کوین

«باسل اسماعیل» - رئیس شرکت «بلاک‌‎سرکل» - آغاز فعالیت صندوق قابل معامله طلا در سال 2004 را با تأثیرات بالقوه ETFهای بیت‌کوین بر قیمت این ارز دیجیتال مورد مقایسه قرار داده است. در آن زمان الگویی ظاهر شد که در آن افزایش قیمت طلا با جریان خالص ورودی سرمایه افزایش و با جریان خالص خروجی، کاهش می‌یافت؛ اتفاقی که نشان‌دهنده یک حلقه بازخورد تحت تأثیر معاملات نقدی در بازار فیزیکی طلا بود.

 او معتقد است ETF بیت‌کوین هم رفتار ETF طلا را منعکس و به‌طور بالقوه به عنوان یک تسریع‌کننده برای حرکت قیمت بیت‌کوین عمل خواهد کرد. همچنین سرمایه ورودی قابل توجه به بازار کریپتو می‌تواند قیمت این ارز دیجیتال را به شکل مثبتی تحت تأثیر قرار دهد، اما آقای اسماعیل هشدار داده که این اتفاق ممکن است در ماه نخست فعالیت صندوق‌های قابل معامله بیت‌کوین، باعث کاهش قیمت این ارز دیجیتال شود. باسل اسماعیل باور دارد که انتظارات بازار از افزایش زودهنگام قیمت بیت‌کوین شاید بالاتر از حد معقول باشد و ناشکیبایی در این زمینه می‌تواند منجر به پدیدار شدن یک روند منفی شود.

از سوی دیگر، زمانی که هاوینگ فرا برسد، عرضه بیت‌کوین با کاهش همراه می‌شود و در این شرایط، بالا رفتن قیمت بیت‌کوین نیازمند وجود تقاضای قابل توجه برای این ارز دیجتال خواهد بود.

رئیس شرکت بلاک‌‎سرکل انتظار دارد که بیت‌کوین در کوتاه‌مدت با فشار قیمت نزولی مواجه باشد، اما پیش‌بینی می‌کند که بزرگ‌ترین ارز دیجیتال در اواخر سال 2025 به رکورد قیمت 100 هزار دلار تا 150 هزار دلار دست یابد.

علی‌رغم نوسانات بالقوه کوتاه‌مدت، تأیید ETF های بیت‌کوین با قیمت لحظه‌ای باعث تقویت خوش‌بینی سرمایه‌گذاران به بازار کریپتو شده است.

تازه‌ترین قیمت بیت‌کوین و اتریوم

بر اساس داده‌های سایت اینوستینگ، قیمت بیت‌کوین در روز جمعه (29 دی) از 40 هزار و 305 دلار تا 41 هزار و 543 دلار نوسان داشته است. این رمزارز تا حدود ساعت 10 شب به وقت ایران، بیش از 41 هزار و 30 دلار معامله شده است. تغییر قیمت بیت‌کوین در 24 ساعت گذشته منفی بوده و قیمت آن حدود 500 دلار کاهش یافته است. حجم معاملات بیت‌کوین طی 24 ساعت اخیر 28/08 میلیارد دلار بوده و ارزش این رمزارز نسبت به یک هفته گذشته حدود 6 درصد کاهش یافته است.

همچنین قیمت اتریوم در همین روز از 2 هزار و 418 دلار تا 2 هزار و 497 دلار نوسان داشته است. این رمزارز تا حدود ساعت 10 شب به وقت ایران، حدود 2 هزار و 470 دلار معامله شده است. تغییر قیمت اتریوم در 24 ساعت گذشته منفی بوده و قیمت آن حدود 10 دلار کاهش یافته است. حجم معاملات اتریوم طی 24 ساعت اخیر 12/11 میلیارد دلار بوده و ارزش این رمزارز نسبت به یک هفته گذشته حدود 5 درصد کاهش یافته است.