به گزارش اکوایران، بانک مرکزی ترکیه گزارش ارزیابی خود از فاز نخست لیر دیجیتال را به زبان انگلیسی منتشر کرد.

به نوشته کوین تلگراف، این گزارش در سال گذشته میلادی به زبان ترکی منتشر شده بود، اما نسخه انگلیسی آن در ۱۹ فوریه (۳۰ بهمن) به شکل عمومی عرضه شد.

مرحله اولیه این پروژه بر توسعه سیستم هویت دیجیتال، سیستم ارز دیجیتال، لایه انتزاعی، لایه خدمات و کیف پول دیجیتال متمرکز بود. فاز نخست در سال 2021 آغاز شد و بانک مرکزی ترکیه در سال 2022 اولین تراکنش‌های آزمایشی خود را با استفاده از لیر دیجیتال انجام داد.

لیر دیجیتال ترکیه به عنوان یک ارز دیجیتال بانک مرکزی برای خرده فروشی و با نقش واسطه ایجاد شده است.

بانک مرکزی ترکیه اعلام کرده: «این سیستم نباید به فرآیندهای اقتصادی و مالی آسیب برساند. هدف آن رقابت با محصولات و خدمات مالی موجود نیست.»

فاز دوم این پروژه پرداخت‌های هوشمند و پرداخت‌های آفلاین را بررسی می‌کند، اما هنوز پروتکل خاصی برای پرداخت‌های آفلاین انتخاب نشده است. فاز دوم به جنبه‌های حقوقی و اقتصادی نیز می پردازد.

تازه‌ترین قیمت بیت‌کوین و اتریوم

بر اساس داده‌های سایت اینوستینگ، قیمت بیت‌کوین در روز شنبه (5 اسفند) از 50 هزار و 592 دلار تا 51 هزار و 167 دلار نوسان داشته است. این رمزارز تا حدود ساعت 6 عصر به وقت ایران، حدود 51 هزار و 140 دلار معامله شده است. تغییر قیمت بیت‌کوین در 24 ساعت گذشته مثبت بوده و قیمت آن بیش از 30 دلار بیشتر شده است. ارزش معاملات بزرگ‌ترین ارز دیجیتال در 24 ساعت گذشته 17/60 میلیارد دلار بوده و ارزش این رمزارز نسبت به یک هفته گذشته حدود 1 درصد بیشتر شده است.

همچنین قیمت اتریوم در همین روز از 2 هزار و 907 دلار تا 2 هزار و 965 دلار نوسان داشته است. این رمزارز تا حدود ساعت 6 بعدازظهر به وقت ایران، حدود 2 هزار و 960 دلار معامله شده است. تغییر قیمت اتریوم در 24 ساعت گذشته مثبت بوده و قیمت آن حدود 20 دلار بیشتر شده است. حجم معاملات این ارز دیجیتال در 24 ساعت گذشته 11/30 میلیارد دلار بوده و ارزش اتریوم نسبت به یک هفته گذشته حدود 7 درصد افزایش یافته است.