به گزارش اکوایران، رویداد هاوینگ بیت‌کوین نزدیک‌تر از همیشه است و به نظر می‌رسد شور و شوق دیوانه‌وار نسبت به ETFهای این ارز دیجیتال باعث سرعت گرفتن وقوع این رویداد شده است.

به نوشته کوین تلگراف، اکنون تنها چند هفته تا فرا رسیدن چهارمین هاوینگ باقی مانده است. در سه دوره گذشته، این رویداد نوسان و رشد بسیار شدید قیمت بیت‌کوین را به همراه داشته است.

طبق روندهای تاریخی می‌توان انتظار داشت که بیت‌کوین پس از رشد چشمگیر در دوران پسا هاوینگ و شکستن رکورد بالاترین سطح قیمتی خود در این دوران، به طور معمول ۳۰ تا ۴۰ درصد از ارزش خود را از دست بدهد. اما این بار وضعیت متفاوتی بر بازار کریپتو حاکم است چراکه صندوق‌های قابل معامله بیت‌کوین یک پای ماجرا هستند.

بیت‌کوین به طور قطع پس از هاوینگ پیش‌رو رشد قیمت را تجربه می‌کند و رکورد بالاترین سطح قیمتی خود را می‌شکند، اما این بار نباید انتظار رشد ۶۰۰ درصدی قیمت آن را داشت که در هاوینگ پیشین در سال ۲۰۲۰ رخ داده بود.

اما چرا رفتار بیت‌کوین در زمینه رشد قیمت در حال تغییر است؟ این اتفاق دو عامل اصلی دارد. اولا، تعداد بی‌سابقه‌ای از دارندگان بلندمدت بیت‌کوین، رویکردی را در پیش گرفته‌اند که در تمام شرایط خواستار حفظ بیت‌کوین‌های خود هستند و تمایلی به فروش ندارند.

ثانیا، معرفی ETFهای بیت‌کوین با قیمت لحظه‌ای، تقاضا برای این ارز دیجیتال را افزایش داده به‌طوریکه تقاضا از میزان عرضه استخراج‌کنندگان پیشی گرفته است. به طور متوسط، ETFهای بیت‎کوین از زمان راه اندازی تقریبا 10 هزار بیت‌کوین در هر روز دریافت کرده‌اند، در حالی که ماینرها هر روز تنها 900 بیت‌کوین جدید تولید می‌کنند.

این کمبود، باعث افزایش قیمت‌ها و کاهش نوسانات بلندمدت می‌شود. میزان نوسانات قیمت بیت‌کوین از اوج 18 درصدی خود در آوریل سال 2013 به حدود 4 درصد در زمان حاضر رسیده است.

تازه‌ترین قیمت بیت‌کوین و اتریوم

بر اساس داده‌های سایت اینوستینگ، قیمت بیت‌کوین در روز دوشنبه (20 فروردین) از 69 هزار و 110 دلار تا 72 هزار و 710 دلار نوسان داشته است.

این رمزارز تا حدود ساعت 11 شب به وقت ایران، نزدیک به 71 هزار و 800 دلار معامله شده است. تغییر قیمت بیت‌کوین در 24 ساعت گذشته مثبت بوده و قیمت آن حدود 2 هزار و 700 دلار رشد داشته است.

ارزش معاملات بزرگ‌ترین ارز دیجیتال در 24 ساعت گذشته 36/84 میلیارد دلار بوده و ارزش این رمزارز نسبت به یک هفته گذشته بیش از 3 درصد رشد داشته است.

همچنین قیمت اتریوم در همین روز از 3 هزار و 409 دلار تا 3 هزار و 684 دلار نوسان داشته است. این رمزارز تا حدود ساعت 11 شب به وقت ایران، نزدیک به 3 هزار و 700 دلار معامله شده است.

تغییر قیمت اتریوم در 24 ساعت گذشته مثبت بوده و قیمت آن حدود 300 دلار افزایش یافته است. حجم معاملات این ارز دیجیتال در 24 ساعت گذشته 17/82 میلیارد دلار بوده و ارزش آن نسبت به یک هفته گذشته حدود 7 درصد رشد داشته است.