احسان دربانیان، محقق بلاکچین در گفت‌وگو با برنامه کیوتاک در پاسخ به این پرسش گفت:

خالق ناشناس بیت‌کوین بیشتر از ده سال پیش از توسعه این شبکه خداحافظی کرد و تنها یک بار در سال ۲۰۱۴ دوباره پیامی از او در اینترنت وجود دارد. از روز اول هم مشخص نبود ساتوشی کیست و در این مدت افراد مختلفی ادعا کردن که ناکاموتو هستند. ولی جنجالی‌ترین آن‌ها قطعا ادعای کریگ رایت هست که سالهاست تلاش می‌کند بگوید خالق بیت کوین است.

دادگاه اخیر درباره ادعای خانواده دیوید کلیمن مبنی بر شراکت او و رایت در شرکت مشترکی است که ادعا شده مخترع و ماینر بیت‌کوین بودند و مجموعا ارزش این پرونده ۱۸۰ میلیارد دلار است. دادگاه به این نتیجه رسید که شراکتی بین این دو فرد وجود نداشته اما رایت باید به شرکت ۱۰۰ میلیون دلار پرداخت کند. موضوعی که هیچ ارتباطی به اثبات خالق بیت کوین بودن هیچکدام ندارد.

اما مساله اصلی این است که پیدا شدن ساتوشی چه تاثیری دارد؟

رایت تا الان نتوانسته چنین ادعایی را کاملا اثبات کند و حتی بعد از آن باید بتواند بیت کوین را ثبت اختراع کرده و بعد در همه کشورهایی که به حق اختراع اهمیت می‌دهند شکایتی تنظیم کند تا شبکه بیت‌کوین را از بین ببرد.

چنین کاری احتمالا غیر ممکن است و در نهایت هم به نفع رایت تمام نخواهد شد. چون مهم‌ترین نقطه قوتی که بیتکوین را به جایگاه فعلی رسانده اجماع کاربرانش بر سر آن و ناشناس بودن ناکاموتوست. موضوعی که شاید خالقش به آن آگاه بوده و برای همین تا الان و شاید برای همیشه ناشناس مانده است.