به گزارش اکوایران، رئیس جمهور فردا، به منظور دفاع از وزرای پیشنهادی خود در مجلس شورای اسلامی حاضر خواهد شد. مسعود پزشکیان برای دفاع از کابینه خود 2 ساعت و 30 دقیقه فرصت خواهد داشت و پس از اتمام سخنانش، 5 مخالف و 5 موافق کابینه پیشنهادی هر کدام به مدت 15 دقیقه در صحن مجلس سخنرانی خواهند کرد. پس از  آن رسیدگی به برنامه‌ها و صلاحیت هر یک از وزرای پیشنهادی به ترتیب حروف الفبا در مجلس آغاز می‌شود.

 براساس آیین نامه داخلی مجلس، وقتی که وزراء به مجلس معرفی می‌شوند، یک هفته زمان در اختیار کمیسیون‌ها قرار می‌گیرد تا صلاحیت وزرا پیشنهاداتی را بررسی نمایند که این زمان از روز یکشنبه شروع و تا عصر امروز (جمعه) ادامه دارد. گزیده ای از آخرین اخباری که در این جلسات مطرح شده و نظر نمایندگان درباره وزرای پیشنهادی را مرور خواهیم کرد.

 نشست کمیسیون صنایع و معادن با حضور رئیس جمهور

 در جلسه نایب رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس، با رئیس جمهور موضوعاتی در حوزه صنعت و تولید به ویژه تامین تسهیلات و ارز موردنیاز واحدهای تولیدی، توجه به مناطق محروم، استفاده از نخبگان، شایسته‌گزینی در دستگاه‌ها و توزیع عادلانه منابع کشور مطرح شد . 

رای موافق کمیسیون انرژی به برنامه‌های وزیر پیشنهادی نیرو

سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس با اشاره به رای موافق این کمیسیون به برنامه های علی آبادی در تشریح جلسه گفت: نمایندگان در جلسه پس از حضور وزیر پیشنهادی نیرو در کمیسیون بر موضوعاتی همچون سیل در استان خوزستان در فصل سرما و تحمل گرمای شدید در تابستان باوجود داشتن اصلی‌ترین سد‌های کشور در این استان، عدم استفاده از نیرو‌های متخصص خوزستانی در ابفا و توانیر، همچنین ضرورت ایجاد نیروگاه‌ها در مقیاس کوچک و توسعه نیروگاه‌های خورشیدی تاکید کردند.

درخواست مدیریت مصرف و اجرای قانون بهینه‌سازی مصرف و ارایه برنامه برای رفع فرسودگی شبکه توزیع آب، تاکید بر ناترازی آب را در کنار ناترازی برق از دیگر نکات مورد اشاره نمایندگان بود.

سخنگوی کمیسیون انرژی اضافه کرد: به اعتقاد این وزیر پیشنهادی شاه بیت این غزل واگذاری تامین مالی تولید برق به بخش خصوصی است.

حضور وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش در کمیسیون انرژی

سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی درباره حضور علیرضا کاظمی وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش در این کمیسیون گفت: اجرای سند تحول بنیادین آموزش و پرورش، سند جامع نیروی انسانی اجرای برنامه هفتم توسعه با نگاه مسئله محور، عدالت بخشی و کیفیت بخشی به مسایل آموزشی و تربیتی، جلوگیری از تهدیدهای کلان نظام تعلیم و تربیت، ترویج سواد رسانه‌ای، ارایه برنامه برای هوش مصنوعی و فضای مجازی و… ازجمله موضوعات مورد توجه وزیر پیشنهادی بودند.

در این نشست نمایندگان بر ایجاد عدالت آموزشی با افزایش کیفیت مدارس دولتی، اجرای دقیق قانون رتبه‌بندی معلمان، توسعه و نوسازی مدارس، تعیین تکلیف خرید خدمات آموزشی تاکید کردند.

تاکید وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی بر ایجاد عدالت فرهنگی

 آقای عباس صالحی در صحبت‌های خود بر ایجاد عدالت فرهنگی، جدی گرفتن اقتصاد فرهنگ و افزایش مشاغل فرهنگی تاکید کردند.

جلیل مختار نبود زیرساخت‌ها و امکانات فرهنگی و هنری، تعداد ناچیز سینما و سالن تئاتر در شهرهای کوچک، ارایه برنامه برای فضای مجازی، حجاب و عفاف و ضرورت کمک نمایندگان به افزایش بودجه حوزه فرهنگ را از جمله موضوعات مورد نظر نمایندگان دانست.

جزئیات جلسه کمیسیون اقتصادی با وزیر پیشنهادی صمت

فاطمه مقصودی، سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی گفت: وزیر پیشنهادی صمت در جلسه با کمیسیون اقتصادی در رابطه با مباحث مربوط به خودروسازان و مدیریت فولادی‌ها مباحثی را مطرح کرد و اذعان داشت که منافع عمومی در این بخش اولویت دارد‌.

وی با بیان اینکه اتابک بر فعالیت اصناف حساب ویژه‌ای باز کرده است، ادامه داد: همچنین در این جلسه درباره تفکیک وزارت صمت مباحثی مطرح شد از منظر وزیر پیشنهادی، وزارت صمت باید حکمرانی صنعت را در اختیار داشته باشد و خیلی نباید در بسیاری از مسائل به اصطلاح ریز شود.

برنامه همتی برای ارز ترجیحی

سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس در تشریح جلسه این کمیسیون با وزیر پیشنهادی اقتصاد گفت: در این جلسه وزیر پیشنهادی اقتصاد تاکید داشت که نباید ارز ترجیحی حذف شود و فعلاً ما به این ارز نیاز داریم و باید با این ارز مدارا کنیم.

جزئیاتی از حضور وزیر پیشنهادی اقتصاد در کمیسیون بهداشت

سلمان اسحاقی سخنگوی کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی گفت: همتی در جمع اعضای کمیسیون بیان کرد که توجه به مشکلات اقتصادی در اولویت است.وزیر پیشنهادی اجرای برنامه هفتم توسعه و اسناد بالادستی، تامین ارز دارو، تحول در بهره‌وری را جزو اولویت‌های خود دانست و تاکید کرد که اولویت نخستم کنترل تورم است.

سخنگوی کمیسیون بهداشت و درمان مجلس، تامین ارز دارو و حوزه سلامت، اقتصاد مقاومتی، پرهیز از سیاسی کاری، اتخاذ تدابیر ویژه برای حل مشکلات اقتصادی و کنترل تورم، اصلاح سیاست‌های ارزی، اقتصاد دریامحور، استفاده از بانوان در عرصه‌های کلان مدیریتی، فرار مالیاتی، تقویت تولید، توانمندسازی، ارائه وام کم بهره، تقویت تعاونی ها، نظارت بر کسب ثروت، ساماندهی اقتصاد دیجیتال، کنترل قیمت ها، حل مشکل بورس، ارزش پول ملی و پرداخت سهم سلامت از مالیات بر ارزش افزوده را از جمله مباحثی برشمرد که اعضای کمیسیون با وزیر پیشنهادی اقتصاد مطرح کردند.

تاکید وزیر پیشنهادی کشور بر رفع چالش ورود اتباع بیگانه

فاطمه مقصودی، سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: مهمترین مطالبات اعضای کمیسیون از وزیر پیشنهادی کشور تعامل استانداران و فرمانداران فعلی با نمایندگان، متخصص، کاربلد و از بدنه خود وزارت کشور بودن استانداران و فرمانداران، مدیریت و توسعه مناطق مرزی بود. همچنینی نمایندگان عضو کمیسیون اقتصادی در زمینه افزایش عوارض توسط شوراهای اسلامی شهر و شهرداری‌ها و عدم پایبندی برخی افراد به اصول و قوانین تذکر داده و انتقاد داشتند و موضوعاتی در زمینه فرمانداری‌های ویژه، قانون طرح هادی و نقشه تفصیلی مردمی بودن استانداران مطرح شد.

وی با تاکید بر اینکه وزیر پیشنهادی کشور اعلام کرد که اهل تعامل است عنوان کرد: مومنی در صحبت‌های خود به موضوعاتی در زمینه همسایگان مرزی و ورود اتباع به کشور، دیوارکشی مرزها، مدیریت اتباع در کشور و مشکلات و چالش های آن به عنوان یک آسیب و راه‌اندازی بازارچه‌های مرزی تاکید کرد. وزیر پیشنهادی کشور معتقد بود که انسداد مرزها به معنای ترک مبادلات اقتصادی نیست و برنامه‌های بلند مدت، میان مدت و کوتاه مدت خود را تشریح کرد.

نقد اعضای کمیسیون امور داخلی کشور به سابقه سیاسی ظفرقندی

سخنگوی کمیسیون امور داخلی کشور درباره نشست وزیر پیشنهادی بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با اعضای این کمیسیون گفت: سابقه سیاسی ظفرقندی آنچنان مورد نقد اعضای کمیسیون واقع شد که اقبال چندانی نسبت به عملکرد تخصصی وی نیز صورت نگرفت. وزیر پیشنهادی بهداشت در گذشته اظهارنظرهای قابل تأملی در حوزه های سیاسی به ویژه عفاف و حجاب داشت که مورد انتقاد اعضا قرار گرفت چرا که معتقد بودند وزارت بهداشت یک وزارتخانه خدمات‌رسان است و نباید فردی سیاسی در مسند وزارت آن باشد.

نظر مثبت اعضای کمیسیون امور داخلی کشور به وزرای پیشنهادی اطلاعات و کشور

ولی‌الله بیاتی، سخنگوی کمیسیون امور داخلی کشور گفت: نمایندگان کمیسیون با اکثریت مطلق آرا نظر مثبت خود را نسبت به حجت الاسلام و المسلمین سیداسماعیل خطیب و اسکندر مؤمنی وزرای پیشنهادی اطلاعات و کشور اعلام کردند، این رأی گیری بعد از برگزاری دو جلسه جداگانه با هر یک از این وزرای پیشنهادی صورت گرفت که نظر اعضای کمیسیون نسبت به آن مثبت اعلام شد.

نظر عراقچی درباره برجام

سید جواد حسینی‌کیا در تشریح نشست کمیسیون صنایع و معادن مجلس با عباس عراقچی وزیر پیشنهادی امورخارجه، گفت: نگاه وزیر پیشنهادی بر دیپلماسی عزتمندانه است، وی معتقد بود که برجام قابل احیا نیست و باید به سوی تفاهم و مذاکره جدید رفت، وزیر پیشنهادی مطرح کرد که باید شرفتمندانه تحریم‌ها را رفع کرد.

نظر مثبت کمیسیون صنایع با وزرای پیشنهادی صمت و ارتباطات

زهرا سعیدی مبارکه سخنگوی کمیسیون صنایع، پس از برگزاری دو نشست تخصصی با وزیر پیشنهادی صمت، نمایندگان کمیسیون صنایع با اکثریت نسبی آراء با این وزیر پیشنهادی موافقت کردند.

وی افزود: اعضای کمیسیون پس از برگزاری دو نشست تخصصی با وزیر پیشنهادی ارتباطات با اکثریت آراء با این وزیر پیشنهادی موافقت کردند.همچنین برنامه‌های وزرای پیشنهادی دفاع، میراث فرهنگی و نفت مورد تایید اعضای این کمیسیون قرار گرفت.

کمیسیون امنیت برنامه و صلاحیت وزرای پیشنهادی کشور، اطلاعات، خارجه و دفاع را تایید کرد.

رضایی سخنگوی کمیسیون امنیت اعلام کرد: پس از بررسی برنامه‌ها و سوابق وزرای پیشنهادی امور خارجه، دفاع، کشور و اطلاعات، کمیسیون امنیت ملی برنامه‌های وزرای پیشنهادی را تایید و گزارش آنرا نیز در صحن مجلس قرائت خواهد کرد.

جزئیات نشست کمیسیون قضایی مجلس با وزرای دفاع و اطلاعات

علی آذری، سخنگوی کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس شورای اسلامی با اشاره به حضور وزرای پیشنهادی دفاع و اطلاعات در نشست کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس شورای اسلامی، گفت: وزرای پیشنهادی برنامه‌های خود را در حوزه دفاعی و امنیتی از جمله سیستم نوین و توسعه فناوری‌های نو و ساماندهی اتباع بیگانه ارائه و برنامه‌های قابل قبولی را ارائه کردند.

وی افزود: در این رابطه برنامه‌های امیر نصیرزاده وزیر پیشنهادی دفاع و اسماعیل خطیب وزیر پیشنهادی اطلاعات مورد اقبال و تایید اعضای کمیسیون قرار گرفت.

موافقت اعضای کمیسیون آموزش با برنامه‌های چهار وزیر پیشنهادی

احسان عظیمی‌راد، سخنگوی کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس شورای اسلامی جریان بررسی برنامه وزرای پیشنهادی دولت چهاردهم، گفت :دکتر حسین سیمایی صراف، وزیر پیشنهادی علوم، تحقیقات و فناوری طی هفته جاری دو جلسه در کمیسیون آموزش حضور پیدا کرد و ضمن ارائه سوابق کاری خود، برنامه‌های پیش‌بینی شده‌ای را برای وزارتخانه عتف مطرح کرد.

وی با تاکید بر اینکه اعضای کمیسیون حاضر در جلسه با بررسی برنامه‌های وزیر پیشنهادی علوم، تحقیقات و فناوری صلاحیت وی را به رای گذاشتند، افزود: وزیر پیشنهادی با آرای اکثریت توانست موافقت اعضای کمیسیون تخصصی آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس شورای اسلامی را کسب نماید.

برنامه وزرای پیشنهادی کشور، اطلاعات، امور خارجه و دفاع در کمیسیون امنیت ملی تایید شد

ابراهیم رضایی، سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه جلسات بررسی برنامه‌های وزرای پیشنهادی دفاع، اطلاعات، کشور و امورخارجه در کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس به پایان رسیده است، گفت: کمیسیون امنیت ملی به عنوان کمیسیون اصلی و مرجع بررسی برنامه‌های آقایان خطیب، عراقچی، مومنی، نصیرزاده وزرای پیشنهادی اطلاعات، امورخارجه، کشور و دفاع و پشتیبانی نیرو‌های مسلح، این چهار نفر را مورد تأیید قرار داد و گزارش این تصمیم نیز به هیات رئیسه مجلس ارسال شد تا هفته آینده و در زمان بررسی صلاحیت وزرا در جلسات علنی در صحن مجلس قرائت شود.