به گزارش اکوایران، امیر سرتیپ نوذر نعمتی، جانشین فرمانده نیروی زمینی ارتش امروز -2 مهر- در گفت‌وگویی که در خبرگزاری مهم منتشر شد با بیان اینکه مأموریت انسداد مرز با کشور افغانستان به نیروی زمینی ارتش واگذار شده است، اظهار داشت: اقدامات زیرساختی زیادی باید صورت‌گیرد تا کار عملی آن شروع شود.

امیر نعمتی ادامه داد: با کمک سازمان‌های مسئول این کار، و همراهی نزدیک با ستادکل نیروهای مسلح، ستاد ارتش و سازمان جغرافیایی [کشور]، کار را پیش می‌بریم و ضمن برگزاری جلسات متعدد، همکاری‌های لازم را در این زمینه داریم. بر این اساس همزمان کار را آغاز کردیم و با بکارگیری چهار گروه مهندسی رزمی، ۱۴ یگان مهندسی تابع یگان‌ها علاوه بر به کار گرفتن چند شرکت توانمند در این حوزه، از مجموعه کشور، مشغول انسداد مرز هستیم.

جانشین فرمانده نیروی زمینی ارتش افزود: از قسمت شمالی مرز افغانستان کار انسداد مرز را آغاز کردیم و قرارگاه منسجمی در همان منطقه تشکیل شده است تا بر این کار نظارت کند. این اقدام به صورت اصولی در حال انجام و بخشی از آن توسط نیروی زمینی ارتش در حال پیشروی است.

وی با بیان اینکه روند انسداد مرز پیشرفت خوبی داشته است، یادآور شد: برای این منظور کارهای زیربنایی انجام شده و بیش از ۱۰ کیلومتر دیوار در مرز کار گذاشته شده است؛ همچنین ۵۰ کیلومتر از مرز آماده دیوارگذاری است و در این راستا نزدیک به ۲۰ کارگاه در طول مرز اقدامات زیرساختی و امور نصب دیوار را پیش می‌برند.

او با بیان اینکه انسداد مرز موجب افزایش امنیت مرزها و جلوگیری از قاچاق می‌شود، خاطرنشان کرد: انسداد مرز به رونق اقتصادی کشور کمک می‌کند و موجب کنترل دقیق و اصولی ورود و خروج از مرزها می‌شود. ما با انسداد مرز می‌خواهیم ورود و خروج از مبادی رسمی و اصلی به صورت کنترل‌شده و بهتر انجام شود و این اقدام قطعاً امنیت کشور و مناطق مرزی را افزایش می‌دهد.

انسداد ۳۰۰ کیلومتر از مرزهای شرق ایران با دیوارهای ۴ متری

پیش‌ از این، امیر سرتیپ دوم ستاد احمد اکبری، فرمانده گروه مهندسی ۴۴۴ نیروی زمینی ارتش در دیدار با فرماندار تایباد، در ۲ مرداد امسال، گفت که عملیات فنی انسداد در نوار مرزهای مشترک استان خراسان رضوی با کشور افغانستان به طول ۳۰۰ کیلومتر در حال انجام است. او طول این دیوار را هم ۴ متر عنوان کرده و توضیح داده بود: طرح انسداد مرزهای شمال شرق کشور با چهار گروه مهندسی ارتش و قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء (ص) در حال انجام است.

وزیر کشور: انسداد مرزها باید یکپارچه باشد

اسکندر مومنی، وزیر کشور در ۱۹ شهریور امسال نیز در گفت‌‌وگوی تلویزیونی با اشاره به لزوم انسداد مرزها افزود: امروزه بر کسی پوشیده نیست که کنترل مرزها مانند چاردیواری خانه است و انسداد مرزها از ناامنی‌ها جلوگیری می‌کند. انسداد مرزها به صورت دیوارکشی است و بخشی هم کانال و سیم خاردار و بخشی هم کنترل اپتیکی و الکترونیکی است. انسداد باید یکپارچه [باشد] و کل مرز مسدود شود؛ نیروهای مسلح هم کار را شروع کرده‌اند.

او همچنین تاکید کرد: در منطقه‌ای هستیم که بخشی از ناامنی‌های از مرزهای شرقی وارد کشور می‌شود. انسداد مرزها در برنامه هفتم تکلیف شده و امیدواریم منابع لازم هم برای آن در نظر گرفته شود.

انسداد فیزیکی مرز ایران و افغانستان از چه زمانی آغاز شد؟

حسن کاظمی قمی، نماینده ویژه ریاست جمهوری در امور افغانستان در ۲۰ خرداد سال جاری از آغاز دیوارکشی و انسداد فیزیکی بین مرز ایران و افغانستان خبر داد.

او در نشست خبری اجلاس گروه تماس منطقه‌ای افغانستان درخصوص این خبر افزود: «این مسئله یک مصوبه و تاکید مقامات ارشد این کشور [ایران] است که عملیات کار این دیوار مجهز و مدرن شروع شده است.»

علت چه بود؟

کاظمی قمی درباره چرایی انسداد فیزیکی گفت: یکی از اقدامات اساسی که می‌تواند موجب حاکمیت ملی شود باید مرزها را با قدرت پاسداری و حفاظت کرد که یکی از ابزارها، انسداد فیزیکی است که در دستور کار قرار گرفته است. مساله بعدی، همکاری‌های امنیتی بین ایران و طرف افغانستانی است. طی ماه‌های اخیر آرام‌ترین فضای امنیتی را در مرزها داشتیم.

این درحالی است که احمد وحیدی، وزیر کشور وقت، ۱۸ بهمن 1402 در حاشیه جلسه هیات دولت در پاسخ به سوالی درباره ایجاد دیوار مرزی بین ایران و افغانستان هم اظهار داشت: بنا نیست دیواری ساخته شود؛ موضوع انسداد مرز است که در حال پیگیری آن هستیم.