به گزارش اکوایران، امروز جمعه -30 شهریور- نگاهی انداختیم به مهم‌ترین وقایعی که در فضای سیاسی کشور رخ داده است.

عباس عراقچی عازم نیویورک شد

سید عباس عراقچی، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران جهت شرکت در هفتاد و نهمین نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد عازم نیویورک شد.

مسعود پزشکیان، رییس جمهوری نیز روز یکشنبه آینده برای شرکت در نشست امسال مجمع عمومی سازمان ملل متحد به نیویورک سفر خواهد کرد.

حضور در چندین نشست سازمان ملل و انجام ملاقات‌ها و دیدارهای دوجانبه و چند جانبه از جمله برنامه‌های عراقچی در نیویورک خواهد بود.

وزارت خارجه سرپرست سفارت افغانستان را احضار کرد

در پی اقدام نماینده اعزامی افغانستان به کنفرانس وحدت اسلامی در عدم احترام به سرود ملی جمهوری اسلامی ایران، رییس اداره دوم آسیای جنوبی وزارت امور خارجه صبح امروز سرپرست سفارت این کشور را به وزارت امور خارجه احضار کرد.

رییس اداره وزارت امور خارجه ایران در این جلسه، ضمن تقبیح این اقدام خلاف عرف دیپلماتیک، مراتب اعتراض شدید جمهوری اسلامی ایران را در این خصوص اعلام داشت.

او تاکید کرد: فارغ از بدیهی بودن ضرورت احترام میهمان به نمادهای کشور میزبان، ادای احترام به سرود ملی کشورها، یک رفتار شناخته شده بین‌المللی است.

سرپرست سفارت افغانستان ضمن تاکید بر احترام ویژه کشورش برای جمهوری اسلامی ایران، تاکید کرد: اقدام یادشده، عملی شخصی بوده و به هیچ وجه منعکس کننده نظر کشور متبوعش نیست. مقام دینی افغانستانی شرکت کننده در کنفرانس وحدت اسلامی نیز امروز با انتشار پیامی تصویری، بر احترام کامل به ایران و اهمیت روابط دوجانبه تاکید کرد و ضمن عذرخواهی بابت سوءتفاهم ایجاد شده گفت به هیچ وجه قصد بی احترامی نداشته است.

دبیر شورای اطلاع‌رسانی دولت نیز درخصوص عذرخواهی نماینده طالبان اظهار داشت: این عذرخواهی بابت اقدامش در کنفرانس وحدت اسلامی هنگام پخش سرود ملی کشورمان، نتیجه ممارست رسانه‌ها و پیگیری مسئولان وزارت امورخارجه است.

دیدار و رایزنی وزرای خارجه ایران و روسیه در نیویورک

به نقل از «مهر» کاظم جلالی، سفیر ایران در مسکو امروز جمعه در گفتگو با خبرگزاری ریانوستی اعلام کرد که وزرای خارجه ایران و روسیه در حاشیه کار مجمع عمومی سازمان ملل دیدار و رایزنی می‌کنند.

سفیر ایران در مسکو در این خصوص گفت: این دیدار در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل که در روزهای آتی در نیویورک برگزار می‌شود، انجام خواهد شد.

تماس تلفنی عراقچی با وزیر خارجه لبنان

عباس عراقچی، وزیر خارجه امروز -30 شهریور- در تماس تلفنی با وزیر خارجه لبنان به گفت‌وگو پرداخت. عراقچی در جزئیات این تماس را در صفحه شخصی خود در شبکه اجتماعی ایکس، اینطور نوشت:

«در تماس با وزیر خارجه لبنان قویاً تروریسم اسرائیلی را محکوم و ضمن ابراز همبستگی با قربانیان - از جمله یک کودک ۱۰ساله - برای هرگونه کمک اعلام آمادگی کردم. همچنین با تشکر از درمان سفیر کشورمان در بیروت، بر ضرورت پیگیری جدی این حادثه توسط دولت لبنان تأکید کردم.»

172659801530532600

نماینده ایران در سازمان ملل با ارسال نامه‌ای به دبیرکل این سازمان اعلام کرد که حمله علیه سفیر خود در لبنان را به‌ طور جدی پیگیری می‌کنیم و حق خود را برای اتخاذ اقدامات لازم به‌منظور پاسخ به این جنایت فجیع، محفوظ می‌داریم.

عیادت رییس جمهور از مجروحان انفجارهای لبنان در ایران

مسعود پزشکیان با حضور در بیمارستان چشم پزشکی فارابی، از تعدادی از مجروحان حمله تروریستی اخیر رژیم صهیونیستی در لبنان که برای درمان به ایران منتقل شده‌اند، عیادت کرد و با توضیحات مسئولان بیمارستان از آخرین اقدامات و روند درمانی آنان مطلع شد. سفیر لبنان نیز در جریان این دیدار رییس جمهور را همراهی و از حمایت‌های ایران قدردانی کرد.

عمل جراحی چشم سفیر ایران در بیروت

نرگس  قدیریان، همسر مجتبی امانی، سفیر ایران در لبنان در خصوص آخرین روند درمانی سفیر ایران در لبنان اظهار داشت: الحمدالله وضعیت آقای امانی خوب است و تیمی که درمان ایشان را پیگیری می‌کنند خیلی راضی هستند. آن‌ها بیان کردند که مشکل حادی وجود ندارند و با یک سری درمان‌هایی که صورت می‌گیرد و با طی یک دوره نقاهت کوتاه مشکل حل خواهد شد و وی به محل کار خود بازمی‌گردد.

قدیریان با تکذیب شایعات درباره وضعیت بینایی سفیر ایران گفت: یک مجروحیت سطحی و کوچک است که آقای قاضی‌زاده هاشمی، پزشک معالج بیان کردند با انجام تمهدیدات کوچک، دیگر مشکلی وجود ندارد. دیروز عمل جراحی کوچکی انجام شد و معالجین اظهار داشتند که مراحل بعدی درمان هم خیلی کوتاه و سطحی است.

موافقت رهبر انقلاب با عفو یا تخفیف و تبدیل مجازات محکومان

غلامحسین محسنی اژه‌ای، رییس دستگاه قضا کشور در نامه‌ای به رهبر انقلاب با اشاره به فرا رسیدن میلاد با سعادت پیامبر اسلام(ص) و امام صادق(ع) خواستار عفو یا تخفیف و تبدیل مجازات «دو هزار و هشتصد و هشتاد و هفت» نفر از محکومان محاکم عمومی و انقلاب، سازمان قضایی نیروهای مسلح و سازمان تعزیرات حکومتی شد. رهبر انقلاب نیز با درخواست ریاست قوه قضائیه موافقت کردند.