به گزارش اکوایران، امروز 24 شهریورماه، در بسته اخبار سیاسی نگاهی انداختیم به مهم‌ترین رخدادها و وقایعی که در فضای سیاسی کشور رخ داده است.

اعلام زمان نخستین نشست خبری رییس جمهور

نخستین نشست خبری مسعود پزشکیان با رسانه‌های داخلی و خارجی ساعت ۱۵ روز دوشنبه -۲۶ شهریور- در محل سالن اجلاس سران کشورهای اسلامی برگزار خواهد شد.

باقری جایگزین عراقچی در شورای راهبردی روابط خارجی شد

امروز در مراسم تودیع سید عباس عراقچی، دبیر سابق شورا، علی باقری کنی به عنوان عضو جدید و دبیر شورای راهبردی روابط خارجی معرفی شد.

در حکم صادره توسط سید کمال خرازی، رییس شورای راهبردی روابط خارجی برای علی باقری آمده است: با توجه به نظر مقام معظم رهبری مبنی بر عضویت جناب‌عالی در شورای راهبردی روابط خارجی، بدینوسیله مسئولیت دبیرخانه شورا نیز به جنابعالی سپرده می‌شود.

در این حکم همچنین آمده است: طبعأ حکم مشاورت جناب دکتر عراقچی وزیر  امور خارجه به جناب‌عالی نیز به انجام وظایف دبیرخانه شورا کمک خواهد کرد. توفیق جنابعالی را از درگاه خداوند متعال مسئلت دارد.

کمک غیررسمی ظریف به وزارت امورخارجه

محمدجواد ظریف، معاون راهبردی ریاست جمهوری در جریان بازدید از خانه اندیشه‌ورزان و برگزاری مرحله نهایی جایزه ملی سیاست‌گذاری، اظهار کرد: من از همان ابتدا انتخاب کردم که در معاونت راهبردی فعالیت کنم و از معاونت سیاسی فاصله بگیرم تا نقش وزیر خارجه تحت الشعاع قرار نگیرد؛ اکنون نیز با توجه به تجربیاتم در حوزه سیاست خارجی، همچنان به صورت غیررسمی به وزارت امور خارجه کمک می‌کنم، اما تمرکز اصلی‌ام بر مسائل راهبردی و توسعه انسانی خواهد بود.

ظریف تاکید کرد: ما نیاز به ایجاد هماهنگی بین اندیشکده‌های دولتی و غیردولتی داریم تا از ظرفیت‌های آن‌ها به‌طور مؤثر استفاده کنیم؛ باید این نهادها شفاف باشند و نگرش‌های فکری خود را اعلام کنند، چرا که بیان واضح بنیان‌های فکری می‌تواند به ارتقاء سیاست‌گذاری‌ها کمک کند.

عارف: آمادگی اجرای مصوبه واگذاری زندان اوین به دانشگاه را داریم

محمدرضا عارف امروز در اجلاس روسای دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی، پژوهشی و فناوری کشور تاکید کرد: در نشستی که در دانشگاه در دوره قبل داشتیم این تصمیم را گرفتیم که باتوجه به فرهنگی بودن انقلاب‌مان، معروف‌ترین و مخوف‌ترین زندان قبل از انقلاب را به دانشگاه تبدیل کنیم که در دولت هم تصویب شد که زندان اوین به دانشگاه‌های شهید بهشتی و علوم پزشکی شهید بهشتی واگذار شود.

معاون اول رییس‌ جمهور با ابراز تاسف نسبت به اینکه مصوبه قانونی و جدی دولت اجرایی نشد، گفت: در سال اول منابعی برای آن گذاشتیم ولی اجرا نشد. آمادگی داریم مصوبه واگذاری زندان اوین به دانشگاه را احیا کنیم و این به نفع کشور است و این پیام را به دنیا می‌دهیم که زندان را به دانشگاه تبدیل می‌کنیم.

او با تاکید بر این که به فضای صمیمی در دانشگاه‌ها نیاز داریم، بیان کرد: دانشجوی فعال پرخاش هم می‌کند، عین دختر و پسر ماست مگر دختر و پسر ما در خانه پرخاش می‌کند، از خانه اخراجش می‌کنیم؟ حتی اگر فرار کند می‌رویم دنبالش و التماس می‌کنیم، برگردد. پاسخ پرخاش برخورد تند نیست.

معاون اول رییس جمهور همچنین درخصوص برخورد با اساتید نیز اظهار کرد: یک سری از اساتید و دانشگاه‌ها این احساس را دارند که به صورت فراقانونی با آنها برخورد شده است. باید این مساله دنبال شود و مسأله برخورد سلیقه‌ای با اساتید تمام شود. باید کمک کرد مشکل حل شود اگر احیانا با افرادی برخورد سلیقه‌ای شده سریع حل شود.

 «دانشگاه، باشگاه احزاب نیست»

حسین سیمایی صراف، وزیرعلوم، تحقیقات و آموزش عالی نیز در این نشست گفت: دانشگاه، باشگاه احزاب نیست که هر کس در یک حزب قرار بگیرد و با دیگر احزاب رقابت کند یا با سلایق حزبی به آن نگاه کنیم. بلکه باید دانشگاه را دور از نگاه‌های حزبی با شور و نشاط، توافق و وفاق ملی آغاز و اداره کرد.

وزیر خارجه مصر به ایران می‌آید

روزنامه «العربی الجدید» با انتشار گزارشی با اشاره به تلاش‌های مصر برای کاهش تنش در دریای سرخ نوشت: «قاهره به دنبال یافتن فرمولی برای حل بحران سیاسی در یمن از طریق تماس با گروه الحوثی و ایران است».

در ادامه این گزارش آمده است که انگیزه اصلی قاهره از این اقدام، صیانت از منافع راهبردی‌اش در منطقه است زیرا تنش در دریای سرخ تا حد زیادی بر دریانوردی در کانال سوئز تأثیر گذاشته و این مسئله نیز بر درآمد ملی و درآمد مصر از ارز خارجی تأثیر گذار بوده، آن هم در شرایطی که مصر از بحران اقتصادی خطرناکی رنج می‌برد.

به نوشته این روزنامه، تدابیری اتخاذ شده تا قاهره طی روزهای آتی، میزبان یک هیات از جنبش انصارالله یمن باشد. این تدابیر با هماهنگی عربستان سعودی و ترکیه و در راستای تلاش برای حل بحران سیاسی در یمن صورت گرفته است.

در پایان این گزارش آمده است که وزیر خارجه مصر بدر احمد محمد عبدالعاطی در همین راستا، طی چند روز آینده به ایران سفر خواهد کرد.

وزیر خارجه مصر پیش‌تر در نهم مرداد، به منظور شرکت در مراسم تحلیف ریاست جمهوری مسعود پزشکیان به تهران سفر و با مقامات ایرانی دیدار و رایزنی کرده بود.

سفر رییس سازمان انرژی اتمی ایران به وین

«محمد اسلامی» رئیس سازمان انرژی اتمی ایران عصر روز شنبه در راس هیاتی به منظور شرکت و سخنرانی در شصت و هشتمین نشست عمومی سالانه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی راهی وین شد.

دیدار سخنگویان سه قوا

 نخستین نشست مشترک سخنگویان دولت، قوه قضاییه و مجلس در دولت چهاردهم برگزار شد.

امروز -۲۴ شهریور- نخستین نشست مشترک سخنگویان دولت، مجلس و قوه‌قضاییه برگزار شد. در این دیدار که به میزبانی فاطمه مهاجرانی، سخنگوی دولت برگزار شد، علیرضا سلیمی سخنگوی هیأت رئیسه مجلس و اصغر جهانگیر سخنگوی قوه قضاییه حضور داشتند و بر ضرورت هماهنگی و ارتباط سخنگویان سه قوه با یکدیگر و تلاش برای احیا و انعکاس گفتمان وفاق ملی تاکید کردند.

اعلام وصول استعفای عبدالکریم حسین‌زاده فردا در صحن مجلس

علیرضا سلیمی، سخنگوی هیات رییسه مجلس شورای اسلامی از اعلام وصول استعفای عبدالکریم حسین‌زاده از جایگاه نمایندگی مردم نقده و اشنویه در جلسه علنی فردا -25 شهریور- خبر داد.

او تاکید کرد: طبق آیین‌نامه داخلی مجلس ابتدا، استعفا وی اعلام وصول خواهد شد و سپس یک هفته بعد این موضوع در دستور کار صحن علنی مجلس قرار خواهد گرفت. در صورتی که نمایندگان با استعفا وی موافقت کنند، او دولت چهاردهم را در جایگاه معاونت ریاست جمهوری در امور توسعه روستایی و مناطق محروم کشور همراهی کند.

6 وزیر این هفته به کمیسیون‌های تخصصی مجلس می‌روند

وزرای نیرو، اقتصاد، آموزش و پرورش، کار، بهداشت و صمت برای ارائه گزارش و تبادل نظر در حوزه‌های تخصصی، مهمان این هفته نمایندگان در کمیسیون‌های مربوطه مجلس شورای اسلامی هستند.

بازگشت رائفی‌پور به صداوسیما

علی اکبر رائفی‌پور، فعال سیاسی جبهه پایداری‌ها که چند وقتی با حواشی فعالیت اقتصادی موسسه خود به نام مصاف و حضور در جمع پایداری‌های در ایام انتخابات چهاردهمین دوره ریاست جمهوری در صدر اخبار حضور داشت، از همان ایام تا به امروز دیگر در صداوسیما دیده نشد.

یکی از جنجال‌برانگیزترین حضورهای رائفی‌پور در صداوسیما مربوط به حضور او در برنامه جهان‌آرا شبکه افق در 1 بهمن‌ماه سال گذشته بود که مدعی شد در همین مجلس‌ کنونی‌ [مجلس قبل، مجلس یازدهم] نماینده‌ای داریم که ۱۴۰ سکه گرفته است که نمی‌خواهم اسم ببرم. این‌ها می‌خواهد بین مردم پخش کند؟

فعالان مجازی درباره دیده نشدن او در صداوسیما گمانه‌زنی‌هایی کرده بودند، اما حالا با انتشار تصویر او در آنتن زنده، مشخص شد که او به صداوسیما بازگشته است. 

6094318

خبر مرتبط
تصمیم جدید قوه قضائیه درباره رائفی‌پور

مرکز رسانه قوه قضائیه از دعوت از رائفی‌پور برای ارائه مستندات در مورد ادعای تخلف و فساد نمایندگان مجلس به دادسرای تهران خبر داد.