به گزارش اکوایران، مسعود پزشکیان، رییس‌جمهور امروز -15 مهر- دیداری با اعضای کمیته ناآرامی‌های سال 1401 داشت. او در این دیدار اظهار کرد: نظام مدیریت و اطلاع‌رسانی ما در مواقع بحران عملکرد مناسب و صحیحی ندارد و اگر می‌توانستیم رخدادهای منتج به این ناآرامی‌ها را به شکل صحیح مدیریت کنیم اساسا شاید ناآرامی‌‌ها پیش نمی‌آمد.

پزشکیان تاکید کرد: برخی اقدامات مثل برگزاری کرسی‌های آزاداندیشی، بررسی و تصویب لایحه تجمعات قانونی و جهاد تبیین از جمله کارهایی هستند که انجام آنها می‌تواند مانع از انباشت برخی نارضایتی‌ها شود.

او ادامه داد: اعضای کمیته ویژه ناآرامی‌های سال ۱۴۰۱ نیز در این جلسه گزارشی از نتایج پیگیری‌های خود ارائه کردند و خواستار تمدید مهلت فعالیت این کمیته برای تکمیل پیگیری‌ها و اقدامات خود شدند که با موافقت رئیس‌جمهور همراه شد.

تشکیل کمیته به دستور رئیسی

در ۹ آبان ۱۴۰۱ با دستور احمد وحیدی، وزیر کشور وقت، کارگروهی در این وزارتخانه تشکیل شد تا گزارشی از آسیب‌های جانی و مالی وارده به شهروندان و نیروهای دولتی و خسارات وارده به اموال خصوصی و عمومی به رییس جمهور ارائه کند.

به دنبال ارائه گزارش اولیه وزیر کشور، سید ابراهیم رئیسی، رییس جمهور سیزدهم در تاریخ ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۲ با صدور حکمی کمیته ویژه‌ای را برای بررسی این ناآرامی‌ها تشکیل داد.

ریاست این کمیته برعهده حسین مظفر، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام است. او پیش‌تر وزیر آموزش و پرورش دولت هفتم بود. همچنین در دوره‌های هفتم و نهم نیز نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی بود.

اعضای دیگر  این کمیته متشکل‌اند از :کاظم غریب‌آبادی -دبیر ستاد حقوق بشر جمهوری اسلامی ایران- حسن صفادوست -رییس کانون وکالی دادگستری مرکز- زهره الهیان -نماینده دوره‌های هشتم و یازدهم مجلس- سکینه سادات‌پاد -دستیار ویژه ریاست‌ جمهوری در پیگیری حقوق و آزادی‌های اجتماعی در دولت سیزدهم.

152927_556

کمیته چه وظایفی دارد؟

در شرح وظایف این کمیته ویژه آمده است: کمیته ویژه موظف است با استفاده از ظرفیت همه اساتید، اندیشمندان و نخبگان کشور و از طریق دریافت گزارش‌های دستگاه‌های مسئول و گزارش‌های مردمی و اصحاب رسانه، ابعاد مختلف ناآرامی‌های پاییز سال ۱۴۰۱ را به صورت جامع و متقن بررسی نمایند و نتایج این بررسی‌ها را به طور منظم برای شخص رییس جمهور ارسال نماید.

دیگر وظایف تعریف شده برای این کمیته به شرح زیر است:

  1. بررسی شکایات آسیب‌دیدگان و مصدومان حوادث یا خانواده‌های آنان و پیگیری جبران خسارت شهروندانی که در جریان این حوادث و ناآرامی‌ها دچار خسارت‌های مادی یا آسیب‌های معنوی شده‌اند

  2. پیگیری حقوق خانواده شهدا و جان‌باختگان در جریان حوادث و ناآرامی‌ها در مراجع ذیصالح داخلی و قضایی

  3. بررسی ادعاهای مطرح درباره نقض حقوق افراد در حوادث یادشده و پیگیری آن در مراجع ذیصالح

  4. کمک به پیگیری‌های حقوقی در عرصه‌های خارجی و بین‌المللی و ارائه مستندات متقن و دقیق برای طرح در مجامع حقوق بشری و بین‌المللی

  5. ارائه پیشنهاد جهت رفع نقایص یا خألهای قانونی و یا ارتقای قوانین و مقررات ناظر بر آزادی تجمعات مسالمت‌آمیز و ارائه روایت صحیح و منصفانه از حوادث و ناآرامی‌های پاییز ۱۴۰۱ مبتنی بر واقعیت‌ها، مستندات و شهادت شهود.