به گزارش اکوایران، امروز سه‌شنبه -17 مهرماه- نگاهی انداختیم به مهم‌ترین رخدادهایی که در فضای سیاسی کشور رخ داده است.

انتصاب‌های امروز: انتخاب معاون جدید ریاست جمهوری و دو انتصاب در وزارت اقتصاد

عبدالناصر همتی، وزیر امور اقتصادی و دارایی با صدور حکمی خداداد غریب‌پور را به سمت سرپرست صندوق بازنشستگی، از کارافتادگی و پس‌انداز کارکنان بانک‌های ملی و ادغام شده منصوب کرد.

همتی همچنین با صدور حکمی مهران کفاش را به سمت سرپرست معاونت امور حقوقی و مجلس وزارت امور اقتصادی و دارایی منصوب کرد.

رییس جمهور با صدور حکمی، با انتصاب محمد نوری به عنوان دستیار رییس جمهور در پیگیری طرح‌های خاص، از وی خواسته است با اتخاذ سیاست‌ها و برنامه‌ریزی متناسب و استفاده بهینه از ظرفیت‌های موجود نسبت به پیگیری به‌هنگام، با هدف تحقق اجرای طرح‌های اولویت‌دار کشور اقدام کند.

بازگشت سالاری به تامین اجتماعی 

با صدور حکمی از سوی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی و رئیس هیات امنای سازمان تامین اجتماعی و صندوق‌های تابعه مصطفی سالاری سرپرست سازمان تامین اجتماعی شد.

سالاری پیش از این استاندار بوشهر و گیلان در دولت‌های یازدهم و دوازدهم بود. او همچنین از تیر ۱۳۹۸ تا شهریور ۱۴۰۰ نیز مدیرعامل تامین اجتماعی در دولت دوازدهم بود که میرهاشم موسوی جایگزین او شد. 

حال بار دیگر سالاری به سمت پیشین خود بازگشت و جایگزین موسوی شد.

ادامه روند پرفشار عراقچی: وزیر امورخارجه به عربستان می‌رود

سید عباس عراقچی امروز در حاشیه نشست طوفان الاقصی آغاز نصرالله در جمع خبرنگاران اظهار داشت: رایزنی‌های ما در رابطه با تحولات منطقه و جلوگیری از جنایات در لبنان، ادامه دارد.

وی گفت: بعد از رایزنی‌ها در نیویورک سفری به بیروت و دمشق داشتم، از امروز عصر سفری به منطقه خواهم داشت و به ریاض خواهم رفت.

وی افزود: حرکت دسته جمعی از سوی کشورهای اسلامی درحال انجام است. سیاست ایران حمایت از مقاومت است و این سیاست اصولی است و به هیچ وجه از این سیاست عبور نخواهیم کرد. اگر رایزنی صورت می‌گیرد برای توقف جنایات است. بارها اعلام کردیم ایران خواهان افزایش تنش نیست، اگر چه ما از جنگ نمی‌ترسیم.

وزیر امور خارجه بیان کرد: سیاست ما توقف درگیری‌ها و رسیدن به یک آتش بس قابل قبول است.

خبر مرتبط
روزهای شلوغ دیپلماسی: عراقچی وارد دمشق شد/ دیدار بشار اسد با عراقچی

اکوایران: سخنگوی وزارت امور خارجه از ورود هیات اعزامی جمهوری اسلامی ایران به ریاست وزیر امور خارجه کشورمان به دمشق پایتخت سوریه خبر داد. عراقچی که روز گذشته نیز به بیروت سفر کرده بود، در حال سپری کردن روزهای شلوغی از زمان تصدی بر وزارت امورخارجه است.

رییس جمهور پنج‌شنبه عازم ترکمنستان می‌شود

مسعود پزشکیان، رییس‌جمهوری اسلامی ایران پنج‌شنبه -۱۹ مهرماه- جهت شرکت در مراسم سیصدمین سالگرد درگذشت مختومقلی فراغی، شاعر مشهور ترکمن عازم ترکمنستان می‌شود.

پزشکیان در همایش بین‌المللی ارتباط متقابل زبان‌ها و تمدن‌ها - مبنای صلح و توسعه به مناسبت بزرگداشت مختومقلی فراغی نیز سخنرانی خواهد کرد.

واکنش پزشکیان نسبت به ایجاد دانشگاه‌های متعدد در کشور

مسعود پزشکیان در دیدار اعضای کمیسیون آموزش مجلس شورای اسلامی، تبعیض و بی‌عدالتی را مهمترین چالش و آفت نظام آموزشی کشور و موجب اتلاف سرمایه‌های انسانی و عدم رشد استعدادها عنوان کرد و افزود: اهمیت ساختار نظام آموزشی کشور به حدی است که اصلاح و رشد جامعه در ساحت‌های مختلف به آن وابسته بوده و وقتی این ساختار با اهمیت، دچار نقصان باشد، قطعا رشد و پیشرفت جامعه نیز با اختلال مواجه خواهد شد.

پزشکیان در ادامه افزود: ایجاد دانشگاه‌های متعدد در کشور بدون برنامه‌ریزی برای اشتغال، حجم بالای فارغ‌التحصیلان و همچنین عدم ارتباط نظامند این دانشگاه‌ها با صنعت موجب اتلاف وقت و سرمایه دانشجویان و عدم مهارت‌آموزی و توانمندی آنها شده و در نتیجه فارغ‌التحصیلان دانشگاهی به هنگام ورود به جامعه با مشکلات عدیده‌ای از جمله ناامیدی و سرخوردگی مواجه می‌شوند که این وضعیت نیازمند اصلاح است.

ضرب‌الاجل عارف برای تدوین اساسنامه ستاد امنیت سایبری

جلسه‌ای در خصوص تشکیل ستاد هماهنگی پیشرفت و امنیت فضای سایبری به ریاست معاون اول رئیس جمهور برگزار و در زمینه سازوکارهای تشکیل این ستاد با هدف هماهنگی و تقسیم کار ملی در حوزه امنیت و پیشرفت فضای سایبری بحث، بررسی و تصمیم گیری شد.

معاون اول رییس جمهور در این جلسه دستور داد ظرف سه هفته آینده و با همکاری وزارتخانه‌ها، انجمن‌ها و دستگاه‌های ذیربط دولتی، حاکمیتی و امنیتی و دفاعی، ساز‌و‌کار پیش‌نویس و اساسنامه ستاد هماهنگی پیشرفت و امنیت سایبری با ایجاد دبیرخانه این ستاد در معاونت علمی و فناوری رییس جمهور، حضور وزرای ذیربط و به ریاست و زیر نظر رییس جمهور به عنوان بالاترین مقام اجرایی کشور در راستای ضمانت اجرایی شدن دستورالعمل‌ها و سیاست‌های فضای سایبر تدوین شود.

وزیر علوم، رییس شورای اسلامی شدن دانشگاه‌ها شد

وزیر علوم از سوی شورای عالی انقلاب فرهنگی به ریاست شورای اسلامی شدن دانشگاه‌ها منصوب شد.

حجت‌الاسلام و المسلمین عبدالحسین خسروپناه در حاشیه جلسه ۹۰۵ شورای عالی انقلاب فرهنگی از انتصاب حسین سیمایی صراف به‌عنوان ریاست شورای اسلامی شدن دانشگاه‌ها خبر داد.

 دیدار سخنگوی دولت با مدیرعامل ایرنا

فاطمه مهاجرانی، سخنگوی دولت امروز -۱۷ مهر- پس از دیدار با حسین جابری انصاری، مدیرعامل خبرگزاری جمهوری اسلامی، از بخش‌های مختلف این سازمان رسانه‌ای بازدید و در جریان روند مخابره اخبار از اتاق خبر ایرنا قرار گرفت.