به گزارش اکوایران، در بسته خبری امروز، 7 شهریورماه 1403، نگاهی به مهم‌ترین رویدادهایی که در فضای سیاسی کشور رخ داده، انداخته‌ایم.

انتصاب‌های امروز دولت 

الیاس حضرتی به سمت ریاست شورای اطلاع‌رسانی دولت و فاطمه مهاجرانی، به سخنگویی دولت چهاردهم منصوب شدند.

حضرتی مدیرمسئول روزنامه اعتماد است و پیش از این سابقه نمایندگی در پنج دوره‌ مجلس شورای اسلامی را در کارنامه دارد.

حمید خواجه‌نژاد با حکم وزیر کشور، به عنوان مشاور وزیر و رئیس مرکز اطلاع رسانی این وزارتخانه منصوب شد.

آخرین مسئولیت خواجه‌نژاد مشاور دبیرکل‌ و مدیرکل روابط عمومی ستاد مبارزه با مواد مخدر ریاست جمهوری بود.

رضامراد صحرایی، وزیر اسبق آموزش و پرورش با حکمی‌ از سوی حسین دهقان، ریاست بنیاد مستضعفان انقلاب اسلامی، به عنوان معاونت توسعه مدیریت و منابع این بنیاد منصوب شد.

حکم رهبر انقلاب برای وزیر کشور

رهبر انقلاب طی حکمی اسکندر مومنی، وزیر کشور را به سمت جانشین فرماندهی کل نیروهای مسلح در نیروی انتظامی منصوب کرد.

امضای 4 سند مشترک همکاری بین ایران و ترکمنستان

مراسم امضای اسناد همکاری میان ایران و ترکمنستان با حضور مسعود پزشکیان و قربانقلی بردی‌محمداف، رهبر ملی این کشور برگزار شد و طی این مراسم چهار سند همکاری میان دو کشور به امضا رسید.

در این مراسم چهار سند شامل برنامه همکاری میان وزارت امور خارجه ایران و ترکمنستان از سال ۱۴۰۳ تا ۱۴۰۵ از سوی عباس عراقچی و رشید مردوف وزرای امور خارجه دو کشور، یادداشت تفاهم خواهر خواندگی بین بندر امیرآباد و بندر ترکمن‌باشی ترکمنستان با امضای فرزانه صادق مالواجرد وزیر راه و شهرسازی و محمدخان مدیرعامل شرکت ترکمنستانی، توسعه تعاملات گاز طبیعی بین شرکت ملی گاز ایران و شرکت دولتی ترکمن گاز و با امضای مجید چگینی معاون وزیر نفت ایران و مدیرعامل شرکت ترکمن گاز و همچنین طرح اقدام مشترک درباره تعمیق و توسعه همکاری‌های گمرکی دو کشور از سال ۱۴۰۳ تا ۱۴۰۵ به امضای مقامات دو کشور رسید.

خبر مرتبط
رهبر انقلاب: گسترش روابط براساس منافع مشترک به سود هر دو کشور است

رهبر انقلاب عصر امروز -چهارشنبه- در دیدار با قربانقلی بردی محمداُف، رهبر ملی ترکمنستان و هیات همراه، گسترش روابط دو کشور را دارای اولویت فراوان دانستند

رییس جمهور در جلسه هیات دولت: انتصاب‌ها بر اساس شایستگی باشد

مسعود پزشکیان در جلسه هیات دولت امروز -7 شهریور- از همکاران خود در دولت خواست که کنترل تورم، رشد و رونق تولید، مدیریت صحیح فضای مجازی، موضوع سفرهای استانی و حفظ و ارتقای نگاه و رویکرد مردمی دولت چهاردهم به عنوان نکات محوری فرمایشات ایشان را به شکل جدی مورد توجه قرار دهند.

او با بیان اینکه با مردم بودن هرگز به معنای پوپولیست بودن نیست، افزود: برای بنده اینجا بودن سخت‌تر از حضور داشتن کنار و در میان مردم است؛ باور جدی دارم که مردم ولی نعمت ما هستند و باید خالصانه و صادقانه به آنها خدمت کنیم.

رییس جمهور از همه اعضای کابینه خواست در انتخاب معاونین و مدیران مجموعه تحت مدیریت خود، بر اساس شاخص‌ها و شایستگی افراد را منصوب کنند و از انتخاب مدیران بر اساس دوستی، نزدیکی‌های سیاسی و نظایر آن به طور جدی پرهیز کنند.

خبر مرتبط
روز خوش پروژه وفاق ملی: برگشت ظریف، یک برکناری مهم، و خبرهایی از رفع فیلترینگ و طرح نور

اکوایران: همزمان با هفته دولت، رییس جمهور و اعضای هیات دولت چهاردهم برای نخستین بار با رهبر انقلاب دیدار کردند. محمدجواد ظریف با انتشار پیامی مبنی بر بازگشت به دولت در این دیدار حضور پیدا کرد. امروز غلامحسین کرباسچی نیز از شنیده‌های خود درباره احتمال رفع حصر با فعالیت و پیگیری رئیس‌جمهوری خبر داد.

پزشکیان: دنبال مچ‌گیری نباشیم

رییس جمهور در نشست مشترک اعضای هیات دولت و اعضای شورای‌عالی قضایی از اهداف اصلی انقلاب اسلامی را حاکمیت مفاهیم ارزشمند انقلابی نظیر عدالت، انصاف، برادری و وفای به عهد برشمرد و گفت: موکدا از اعضای دولت خواستم که اگر به قصوری برخوردند، از آن عبور کرده و اگر هم تقصیری مشاهده کردند، دنبال مچ‌گیری نباشند و همان زمان به مقصر تذکر دهند تا مسیر خود را اصلاح کند.

تماس تلفنی نیم ساعته وزیر خارجه ژاپن با عراقچی

کامیکاوا یوکو، وزیر امور خارجه ژاپن با عباس عراقچی، وزیر خارجه کشورمان به صورت تلفنی گفت‌وگو کرد.

وزیر امور خارجه ژاپن در این تماس نیم ساعته، با ابراز نگرانی جدی نسبت به اوضاع رو به وخامت کنونی در منطقه اظهار داشت که تشدید تنش‌ها به نفع منطقه و یا کل جامعه بین‌المللی نیست. او همچنین در این تماس از ایران خواست تا قویاً از گروه‌هایی از جمله حزب‌الله و حوثی‌ها بخواهد که خویشتنداری کنند.

مراسم معارفه وزیر آموزش و پرورش با حضور رییس جمهور

عصر امروز  آیین تکریم و معارفه وزیر آموزش و پرورش با حضور رییس جمهور برگزار شد. مسعود پزشکیان در این مراسم اظهار کرد: برای رسیدن به حق و عدالت باید اصلاحات کرد چون در حال حاضر از آن فاصله داریم و این نارضایتی ها به خاطر نبود حق و عدالت است.

بازتاب انتقاد پزشکیان از سیاست‌ قیمت‌گذاری بنزین

اظهارات جدید رییس‌جمهور درباره یارانه بنزین گمانه‌زنی‌ها درباره برنامه دولت چهاردهم در حوزه سوخت را افزایش داد. روزنامه «اعتماد» در گزارشی در این خصوص نوشت: پزشکیان برای چندمین بار از پرداخت یارانه بنزین انتقاد کرده و این‌بار نیز گفته است: «هیچ منطقی وجود ندارد که بنزین را با دلار آزاد بخریم و با سوبسید (یارانه) به مردم بفروشیم. باید دید این دیدگاه مورد قبول دانشمندان است یا خیر؟ اقتصاددانان باید به این سیاست‌های نادرست اعتراض کنند.

...5 سال از آخرین باری که قیمت بنزین به عنوان سوخت پرمصرف ایرانی‌ها با اصلاح همراه شد می‌گذرد. در این مدت شرایط تورمی کشور به سمتی رفته که قیمت تعیین شده 1500 تومان برای بنزین سهمیه‌ای و 3000 تومان برای بنزین آزاد، از خیلی کالاهای دیگر پایین‌تر است و به گفته برخی کارشناسان، استفاده از ماشین شخصی را «به‌صرفه‌تر» کرده.»

خبر مرتبط
روزنامه دولت: اصلاح قیمت بنزین بدون شوک درمانی/ راهبردهای رهبری برای دولت چهاردهم

در کیوسک امروز، چهارشنبه 7 شهریور، مهم‌ترین عناوین خبری و تیتر یک روزنامه‌های صبح تهران را مرور کردیم.

روزنامه «ایران» نیز در گزارشی در این خصوص نوشت: «رئیس‌جمهور از سازکار قیمت گذاری یا منطق اقتصادی قیمت بنزین انتقاد می‌کند. این انتقاد، واقعیتی است که همه کارشناسان و حتی خود مصرف کنندگان بنزین هم به آن اذعان دارند. صحبت انتقادی رئیس‌جمهور درباره یک سیاست غلط اقتصادی، به معنای تصمیم گرفتن در آن زمینه نیست. به عبارت دقیق‌تر، پزشکیان از نحوه قیمت گذاری بنزین انتقاد کرده است و این انتقاد به این معنی نیست که دولت چهاردهم یا شخص رئیس‌جمهور در این باره تصمیمی اتخاذ کرده است. همگان قبول دارند که قیمت بنزین یک مسأله مهم اقتصادی در کشور است. اکنون سوال این است که دولت چهاردهم با این مسأله چطور برخورد خواهد کرد و چگونه تصمیم خواهد گرفت؟»

خبر مرتبط
معمای بنزین: ۳۸هزار تومان هر لیتر وارداتی، ناترازی روزانه ۸ تا ۱۴ میلیون لیتر و دشواری تصمیم‌گیری

دبیر کل انجمن صنفی کارفرمایی صنعت پالایش از ناترازی روزانه ۸ تا ۱۴ میلیون لیتر بنزین در ایران خبر داد و گفت: بنزین وارداتی لیتری ۳۸هزار تومان برای ایران تمام می‌شود.

درخواست شریفی‌زارچی از رییس جمهور

علی شریفی‌زارچی، استاد دانشگاه صنعتی شریف در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: «از دکتر پزشکیان، رییس‌جمهور محترم و دکتر سیمایی‌صراف وزیر محترم علوم درخواست می‌کنم شخصا آزادی دکتر محسن برهانی را پیگیری کنند تا ایشان از ابتدای سال جدید تحصیلی در کلاس درس حاضر شوند. جای استاد منتقد، زندان نیست.»

شریفی‌زارچی در 5 شهریور ماه در حساب خود در شبکه اجتماعی ایکس از بازگشت خود به دانشگاه شریف خبر داد. او در دوره گذشته از تدریس در دانشگاه شریف کنار گذاشته شده بود. 

6086579