به گزارش اکوایران، دیروز وزرای دولت پزشکیان توانستند از مجلس رای اعتماد بگیرند و تعداد از آنها فعالیت خود را پس از تصدی صندلی وزارت آغاز کردند.

راهکارهای وزیر نفت برای ناترازی بنزین

محسن پاک‌نژاد، وزیر نفت درباره برنامه‌های این وزارتخانه برای رفع ناترازی بنزین گفته، راهکارهای قیمتی برای رفع ناترازی بنزین مدنظر نیست و راهکارهای غیرقیمتی که نیاز به همکاری سازمان‌ها و وزارتخانه‌ها است، در دستور کار قرار دارد تا بدون افزایش قیمت بنزین امکان ایجاد تعادل در تراز تولید و مصرف فراهم شود.

وزیر نفت از بازنگری در الگوی رابطه مالی دولت و شرکت ملی نفت ایران که سال‌هاست تعریف شده، خبر داده و اظهار کرده، سازوکار ۱۴.۵درصد فعلی به صورتی است که به سختی بخش جاری صنعت نفت را پوشش می‌دهد.

پاک‌نژاد تاکید کرده که برای رفع چالش ناترازی انرژی ازجمله مدیریت مصرف گاز، راهکارهای عملیاتی را در ذیل سرفصل‌های برنامه به نمایندگان مجلس و کمیسیون تخصصی ارائه داده‌ام که این امکان فراهم می‌شود که ناترازی تاحدودی تعدیل شود.

وزیر نفت خبر داده که الگوهایی را برای استفاده از سرمایه‌های خارج از وزارت نفت و نه لزوماً سرمایه‌های خارجی در نظر دارد که یکی از آنها استفاده از منابع مالی شرکت‌ها و صنایع عمده مصرف‌کننده گاز مانند پتروشیمی‌هاست تا این شرکت‌ها در توسعه بالادست صنعت نفت برای تأمین خوراک دخالت داشته باشند.

برنامه هاشمی برای فیلترینگ و گوشی آیفون

ستار هاشمی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات دولت چهاردهم درباره اولین محور برنامه‌های این وزارتخانه اظهار کرده، استفاده از ظرفیت نخبگان و دانشمندان اولین کاری است که انجام خواهد داد و اگر از ظرفیت مراکز پژوهشی استفاده نکند با چالش مواجه خواهد شد.

هاشمی از افزایش کیفیت خدمات حوزه ارتباطات خبر داده و گفته، محدودیت‌های ایجاد شده متناسب با موضوع سیاستگذاری در وزارت ارتباطات نیست، وضعیت موجود به علت استفاده از فیلترشکن‌ها قابل قبول نیست و باید بازنگری شود.

براساس اظهارات وزیر ارتباطات، تصمیم‌گیری درباره رجیستری گوشی‌های آیفون ۱۴ و ۱۵ در حوزه وزارت صنعت، معدن و تجارت است که آن را در وزارت ارتباطات پیگیری خواهد کرد.

هاشمی تاکید کرده که پیشبرد برنامه هفتم توسعه برنامه وزارت ارتباطات است، از طرفی شبکه ملی اطلاعات تکلیف قانونی این وزاتخانه است و با جدیت پیگیری و دنبال می‌شود.

وزیر ارتباطات اظهار کرده، در توسعه اقتصاد دیجیتال باید بر حوزه‌های مختلف و صنایع مختلف تمرکز کرد و در این حوزه نیاز به جذب سرمایه است که پست بانک به عنوان بانک تخصصی به وزارت ارتباطات کمک خواهد کرد.

هاشمی با تاکید بر استفاده از ظرفیت بورس و سرمایه‌گذاری خارجی گفته، حرکت برای پیشرفت کند بوده که یکی از دلایل آن امکان بازگشت سرمایه و سرمایه‌گذاری در حوزه اقتصاد دیجیتال است.

براساس اظهارات وزیر ارتباطات، فعال کردن بورس تخصصی به اعتماد سرمایه‌گذاران برای ورود به این بخش کمک می‌کند.

هاشمی خبر داده که اگر قانون «دوام» اجرایی نشود، چرخه هوشمندسازی پیش نخواهد رفت که طبق این قانون دستگاه‌های مختلف مکلفند داده‌های خود را در اختیار دولت هوشمند قرار دهند.

وزیر ارتباطات تاکید کرده برای رشد در حوزه‌های مختلف باید بهره‌وری را در نظر گرفت که دولت هوشمند به این موضوع کمک می‌کند. 

هاشمی گفته که مهم‌ترین مبنای این موضوع اجرایی شدن قانون داده‌ها و اطلاعات ملی «دوام» است، در این بخش به شکلی که نیاز بود پیش نرفتیم چرا که پیچیدگی‌های خودش را دارد.

وزیر ارتباطات اظهار کرده حکمرانی داده‌ها برای تمام دولت‌ها و حاکمیت‌ها اهمیت دارد و یکی از دغدغه‌های وزارت ارتباطات و فعالان آن، مدیریت حکمرانی در سکوهای خارجی است.

هاشمی بر توجه به حکمرانی داده‌های کشور، پیگیری مشکل امنیت سامانه‌ها و پیشگیری از حملات سایبری برای کاهش مخاطرات تاکید کرده و از ارتقای زیرساخت‌های ارتباطی خبر داده است. 

دستور انضباطی همتی به زیرمجموعه‌های وزارت اقتصاد

عبدالناصر همتی، وزیر اقتصاد و دارایی ساعتی پس از حضور در ساختمان وزارتخانه دستوری برای بخش‌های زیرمجموعه خود ابلاغ کرد که در آن به توجه به اصول انضباط مالی از سوی تمام معاونت‌ها در وزارت اقتصاد و دارایی تاکید کرده و آن را ضروری دانسته.

خواسته وزیر فرهنگ از دولت برای ابرمساله‌ها

سیدعباس صالحی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در صحبت‌هایش بعد از تصدی صندلی وزارت تاکید کرده که ابَر مساله‌ها فرا وزارتخانه‌ای است و دولت باید ضلع درونی داشته باشد تا ابرمساله‌ها را به وفاق درون کابینه ای تبدیل کند.

وزیر فرهنگ دولت چهاردهم اظهار کرده که گروه‌های مرجع اجتماعی در ایجاد وفاق ملی تأثیرگذار است و بدون تحکیم بخش وفاق دولت-ملت، بخش وفاق حاکمیت به تنهایی پاسخگو نیست.

برنامه وزیر دفاع در حوزه دفاعی

عزیز نصیرزاده، وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح هم در اولین اظهاراتش گفته که باید با توجه به اولویت‌ها به کارها شتاب دهد و به صورت جهشی عمل ‌کند.

وزیر دفاع اظهار کرده که سیر پیشرفت‌های دفاعی با هدف بازدارندگی فعال با قدرت ادامه خواهد داشت.

رویکرد اصلی وزارت کشور، وفاق ملی برای ایجاد همبستگی

اسکندر مومنی، وزیر کشور وفاق ملی برای ایجاد همبستگی ملی را رویکرد اصلی وزارت کشور دانسته و گفته که امروز کشور بیش از هر زمان به امنیت، آرامش و همبستگی نیاز دارد.

برنامه هفتم توسعه مبنای کار وزیر صمت

سید محمد اتابک، وزیر صنعت، معدن و تجارت اظهار امیدواری کرده که بتواند یک‌قدم برای مردم و معیشت آنها بردارد.

وزیر صنعت، معدن و تجارت تاکید کرده که در کنار خودکفایی در برخی صنایع، عقب‌افتادگی تکنولوژیک در برخی صنایع نیز پیدا شده و ضربه خود را زده است.

اتابک اظهار کرده که باید جهش تولید را که تنها جریان پول اقتصادی است و هیچ عارضه‌ای جز ارتقای وضع اقتصاد در کشور ندارد را از دو دیدگاه اقتصادی و برنامه‌ای پیگیری کرد.

وزیر صنعت، معدن و تجارت خبر داده که چارچوب این وزارتخانه برنامه هفتم توسعه است.

درخواست صالحی امیری برای وفاق 

سید رضا صالحی امیری، وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در شبکه ایکس نوشته که دست خود را به سوی تک‌تک دلدادگان تمدن، فرهنگ و هنر ایران‌زمین دراز کرده و همگان را به وفاق برای ایران دعوت کرده است.

مطالبات پرستاران اولویت ظفرقندی

محمدرضا ظفرقندی، وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اولین اقدام این وزارتخانه را حل مشکلات فوری سلامت در حوزه دارو و مطالبات پرستاران دانسته و گفته، با دستور و پیگیری رئیس جمهور، مطالبات دانشگاه‌های علوم پزشکی و بیمه‌ها در اسرع وقت پرداخت و مشکل انباشت مطالبات جامعه پرستاری ظرف دو هفته آینده برطرف می‌شود.

وزیر بهداشت از کمبود بیش از 300 قلم دارو خبر داده و اظهار کرده، برای حل مشکلات دارو و به حداقل رساندن کمبودهای دارویی، جلسات کارشناسی زیادی با رئیس جمهور و معاون اول داشتیم و از سوی دیگر با موافقت رهبری برای حل این مشکلات، بخشی از منابع مورد نیاز از صندوق ذخیره ارزی تامین خواهد شد.

موضع وزیر خارجه درباره مذاکره با آمریکا

عباس عراقچی، وزیر امور خارجه در مصاحبه با خبرگزاری کیودوی ژاپن گفته که وزارت خارجه ایران به‌ دنبال مدیریت تنش‌ها با واشنگتن و بازسازی روابط با کشورهای اروپایی خواهد بود.

به گفته عراقچی، شرط این کار کنار گذاشتن رویکرد خصمانه آمریکا و کشورهای اروپایی و تلاش برای احیای توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ و رفع تحریم‌ها توسط آنهاست.

وزیر خارجه تاکید کرده که با توکیو برای رسیدگی مشترک به بحران منطقه همکاری می‌کند، از سویی ژاپن می‌تواند به میادین نفتی ایران بازگردد و به توسعه تولید نفت خود کمک کند.

اولین ماموریت خانم وزیر در روز اول وزارت

فرزانه صادق مالواجرد، وزیر راه و شهرسازی هم در اولین روز وزارتش به ایلام رفت و در جریان بازدید پایانه مرزی مهران قرار گرفت.