به گزارش اکوایران، سید عباس عراقچی، وزیر امورخارجه شامگاه روز گذشته -۱۸ مهر- وارد دوحه پایتخت قطر شد. عراقچی امروز -۱۹ مهر- با شیخ محمد بن عبد الرحمن آل ثانی، نخست وزیر و وزیر خارجه قطر در پایتخت این کشور دیدار و گفت‌وگو کرد.

طرفین در این دیدار در خصوص گسترش روابط میان تهران و دوحه و نیز موضوعات مورد اهتمام مشترک در عرصه منطقه ای و بین المللی، به ویژه تحولات لبنان و فلسطین و ضرورت توقف جنگ افروزی و جنایات رژیم صهیونیستی به بحث و تبادل نظر پرداختند.

وزیر امور خارجه کشورمان با اشاره به سیاست حسن هم‌جواری و توسعه همه جانبه مناسبات با همسایگان به عنوان اولویت مهم دولت چهاردهم در راستای دستیابی به صلح، ثبات، امنیت و نیز توسعه و رفاه منطقه‌ای، روابط میان ایران و قطر را برادرانه و رو به جلو ارزیابی و بر اجرای توافقات قبلی میان دو کشور تاکید کرد.

رئیس دستگاه دیپلماسی کشورمان با مرور تلاش‌های دو کشور جهت توقف جنگ در غزه و لبنان و تقدیر از نقش سازنده قطر در این خصوص، جنگ افروزی رژیم صهیونیستی را عامل اصلی ناامنی و بی‌ثباتی در منطقه دانست و خواستار بهره‌گیری از تمامی ظرفیت‌ها و امکانات منطقه برای توقف فوری جنگ و ممانعت از تداوم نسل‌کشی و تخریب زیرساخت‌ها در لبنان و فلسطین شد.

نخست وزیر و وزیر خارجه قطر نیز بر تداوم ارتباط نزدیک و دوستانه میان قطر و جمهوری اسلامی ایران و گسترش مناسبات در راستای عزم و اراده رهبران دو کشور تاکید کرد.

«ایران و قطر نگرانی‌ها و منافع مشترک دارند»

عراقچی در گزارشی کوتاه از ملاقات امروز صبح خود با شیخ محمد عبدالرحمن آل ثانی نخست وزیر و وزیر خارجه قطر در پیام رسان ایکس نوشت: تبادل نظر مهمی با نخست وزیر و وزیر امور خارجه قطر، آقای شیخ محمد بن عبدالرحمن، در خصوص مسائل منطقه داشتم. ایران و قطر نگرانی‌ها و منافع مشترک دارند، و مصمم به همکاری هستند.

او در پایان نوشت: منطقه ما با چالش‌های دشوار و تعیین‌کننده مواجه است که باید از طریق مشورت‌های نزدیک و تلاش‌های مشترک با آنها روبرو شد.

سخنگوی وزارت خارجه: رایزنی‌های مهم بین عراقچی و نخست‌وزیر قطر انجام شد

 اسماعیل بقایی هامانه، سخنگوی دستگاه دیپلماسی در پیام رسان ایکس نوشت: «رایزنی‌های مهمی بین دکتر عراقچی و نخست وزیر و وزیر خارجه دولت قطر شیخ محمد بن عبدالرحمن آل ثانی در مورد وضعیت منطقه و روابط دوجانبه انجام شد. همه کشورهای منطقه مسئولیت دارند که از طریق تلاش برای توقف نسل‌کشی در غزه و پایان دادن به تجاوز رژیم اشغالگر علیه لبنان، حداکثر همت خود را معطوف محافظت از منطقه در برابر یک فاجعه تحمیلی کنند.»

اهمیت رایزنی با عربستان از دید رییس دستگاه دیپلماسی

سید عباس عراقچی پیش از سفر به قطر به ریاض رفته و با همتای سعودی خود و همچنین محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان دیدار و رایزنی کرد. وزیر امورخارجه گفته است ایران و عربستان با هم می‌توانند امنیت و ثبات را برای منطقه به ارمغان آورند و این موضوع نیازمند سطح بالاتری از اراده سیاسی است.

به گفته رییس دستگاه دیپلماسی، محور اصلی رایزنی‌های وی در این سفر منطقه‌ای، گفت‌وگو در مورد آخرین تحولات غزه و لبنان و تلاش برای توقف جنایت‌های رژیم صهیونیستی در این منطقه است.

خبر مرتبط
پیام مهم سفر عراقچی به عربستان/ اهمیت رابطه با ریاض از نظر وزیر امور خارجه

اکوایران: وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران گفته است ایران و عربستان با هم می‌توانند امنیت و ثبات را برای منطقه به ارمغان آورند و این موضوع نیازمند سطح بالاتری از اراده سیاسی است.

اقدامات دیپلماتیک منطقه‌ای عراقچی

عباس عراقچی در 14 مهرماه با مقامات کشور سوریه،‌ با بشار اسد رییس جمهور این کشور دیدار و گفت‌وگو کرد.

گفته می‌شود اسد و عراقچی در این دیدار درباره «راه‌های توقف تجاوزگری اسرائیل در لبنان و همچنین حمایت و کمک به لبنان رایزنی کردند».

وزیر خارجه ایران 13 مهر نیز برای دیدار و گفت‌وگو با مقام‌های لبنان وارد بیروت شد. او در بدو ورود به لبنان با حضور در سفارت ایران در لبنان  با کاردار و همکاران نمایندگی کشورمان دیدار و گفتگو کرد و در جریان آخرین تحولات لبنان قرار گرفت.

عراقچی همچنین با نجیب میقاتی، نخست وزیر پیشبرد امور در لبنان و نبیه بری، رئیس مجلس این کشور دیدار و گفت‌وگو کرد.

رییس دستگاه دیپلماسی همچنین  هفته گذشته در سفر دو روزه رییس جمهور که از 11 مهرماه در دوحه آغاز و تا پنج‌شنبه -‌12 مهرماه- ادامه داشت، همراه مسعود پزشکیان بود.

مقامات عالی‌رتبه ایران طی این سفر، شش سند و یادداشت تفاهم همکاری در بخش‌های مختلف اقتصادی و تجاری، فرهنگی، آموزشی و ورزشی با طرف قطری به امضا رساندند.

خبر مرتبط
روزهای شلوغ دیپلماسی: عراقچی وارد دمشق شد/ دیدار بشار اسد با عراقچی

اکوایران: سخنگوی وزارت امور خارجه از ورود هیات اعزامی جمهوری اسلامی ایران به ریاست وزیر امور خارجه کشورمان به دمشق پایتخت سوریه خبر داد. عراقچی که روز گذشته نیز به بیروت سفر کرده بود، در حال سپری کردن روزهای شلوغی از زمان تصدی بر وزارت امورخارجه است.