به گزارش اکوایران، اسماعیل بقایی، سخنگوی وزارت امور خارجه در صفحه شخصی خود در شبکه ایکس از ورود عباس عراقچی به سوریه خبر داد و نوشت: عراقچی وزیر امور خارجه و هیات همراه برای انجام دیدار رسمی از سوریه وارد دمشق شد.

وزیر امورخارجه با مقام‌های عالی‌رتبه سوریه دیدار و با آنها در مورد روابط دوجانبه و تحولات منطقه رایزنی می‌کند.

171428962

دیدار بشار اسد با عراقچی

وزیر امور خارجه ایران در ادامه دیدارهایش با مقامات کشور سوریه،‌ با بشار اسد رییس جمهور این کشور دیدار و گفتگو کرد.

گفته می‌شود اسد و عراقچی در این دیدار درباره «راه‌های توقف تجاوزگری اسرائیل در لبنان و همچنین حمایت و کمک به لبنان رایزنی کردند».

ابتکاراتی درباره آتش‌بس در لبنان و غزه وجود دارد

عراقچی در بدو ورود به سوریه در جمع خبرنگاران اظهار داشت: هدف من از سفر به دمشق ادامه رایزنی‌ها نسبت به تحولات منطقه است، در بیروت رایزنی‌های بسیار مهمی را با مقامات دولتی لبنان داشتیم. جهت رایزنی‌های بیشتر ادامه گفت‌وگوها را در دمشق با مقامات دولت سوریه خواهیم داشت. مهم‌ترین بحث روز، بحث آتش بس در لبنان به ویژه در غزه است.

وزیر امورخارجه افزود: ابتکاراتی در این زمینه وجود دارد رایزنی‌های صورت گرفته که امیدواریم به نتیجه برسد ولی متاسفانه دشمنی‌ها و جنایات رژیم صهیونیستی همچنان ادامه دارد، همانطور که از ابتدا هم معتقد بودیم، رژیم صهیونیست جز زبان زور، جنگ و جنایت زبان دیگری را بلد نیستند و به جنایات خودش هر روز در بیروت جنوب لبنان و غزه ادامه می‌دهد و این احتیاج به یک تلاش جمعی در جامعه جهانی برای توقف جنایت‌ها دارد.

رییس دستگاه دیپلماسی تصریح کرد: به هر حال تلاش‌های ما ادامه دارد و امیدوار هستیم که بتوانیم با دوستان خود در دمشق به تفاهم بیشتری برای گام‌های بعدی برسیم. بحث‌های دوجانبه ما بسیار گسترده است در زمینه‌های مختلف اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و ارتباطات خوبی را با دولت سوریه داریم که طبیعی است.

وی ادامه داد: در خصوص بحث‌های منطقه‌ای و بین‌المللی هم همواره بحث‌های خوبی داشتیم و طبیعی هست الان به دلیل شرایط خاص منطقه این بحث‌ها اهمیت بیشتری پیدا می‌کند.

خبر مرتبط
عراقچی به خط مقدم می‌رود/ نگاهی به سفرهای فشرده وزیر خارجه از عراق تا بیروت

رسانه لبنانی از سفر روز جمعه وزیر خارجه ایران به این کشور خبر داد.

روز گذشته در بیروت: ایران در کنار لبنان است

وزیر خارجه ایران صبح روز گذشته -13 مهر- برای دیدار و گفتگو با مقام‌های لبنان وارد بیروت شد. او در بدو ورود به لبنان با حضور در سفارت ایران در لبنان  با کاردار و همکاران نمایندگی کشورمان دیدار و گفتگو کرد و در جریان آخرین تحولات لبنان قرار گرفت.

وزیر امور خارجه همچنین با نجیب میقاتی، نخست وزیر پیشبرد امور در لبنان و نبیه بری، رئیس مجلس این کشور دیدار و گفتگو کرد.

عراقچی در ادامه در جمع خبرنگاران لبنانی در خصوص رایزنی‌های خود در بیروت گفت: امروز رایزنی‌های خوب و مفیدی را با میقاتی، نخست وزیر و نبیه بری، رییس مجلس لبنان داشتم و صحبت‌های خوبی بود. تبادل نظر خوبی در خصوص تحولات اخیر در لبنان صورت گرفت. حضور من در بیروت در این شرایط دشوار و در حالی که هرشب و هر لحظه رژیم صهیونیستی بیروت را بمباران می‌کند، خود این نشان است که جمهوری اسلامی ایران همچنان محکم و استوار پشت سر حزب الله خواهد بود و به حمایت از شیعیان و مردم لبنان ادامه خواهد داد.

سفری که به توصیه سید حسن نصرالله لغو شد

عباس عراقچی پس از آغاز به کار در وزارت خارجه ایران و با توجه به تحولات منطقه و پیرامون محور مقاومت قصد داشت پیش از عزیمت به نیویورک و شرکت در نشست مجمع عمومی سازمان ملل به لبنان سفر کند که به توصیه سید حسن نصرالله دبیرکل شهید حزب الله لبنان این سفر را به تاریخ دیگری موکول کرد.

دوران پرفشار سیاست خارجی

عراقچی در سفر دو روزه رییس جمهور که از 11 مهرماه در دوحه آغاز و تا پنج‌شنبه - 12 مهرماه- ادامه داشت، همراه مسعود پزشکیان بود.

مقامات عالی‌رتبه ایران طی این سفر، شش سند و یادداشت تفاهم همکاری در بخش‌های مختلف اقتصادی و تجاری، فرهنگی، آموزشی و ورزشی با طرف قطری به امضا رساندند.

خبر مرتبط
نخستین روز سفر رئیس جمهور به قطر/ پزشکیان: اگر اسرائیل اشتباهی کند ایران پاسخی کوبنده‌‌تر خواهد داد

پزشکیان در نخستین روز سفر خود به قطر با مقامات این کشور، وزیر امورخارجه عربستان و همچنین رئیس دفتر سیاسی حماس گفت‌وگو کرد.

عباس عراقچی جمعه 30 شهریور نیز جهت شرکت در هفتاد و نهمین نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد، دو روز زودتر از رییس جمهور عازم نیویورک شد. او در نیویورک‌ نشست‌های دوجانبه بسیاری با همتایان خود و مقامات سیاسی کشورهای حاضر در نیویورک انجام داد. از جمله دیدارهای او می‌توان به دیدار و گفت‌وگو عراقچی با وزیران امورخارجه عراق، استرالیا، کره جنوبی، اسپانیا، عمان، برونئی دارالسلام، ژاپن، مکزیک و ایتالیا و مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی اشاره کرد.

سید عباس عراقچی همچنین به‌همراه سرگئی لاوروف و هاکان فیدان، وزرای خارجه روسیه و ترکیه در حاشیه هفتادونهمین نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد در نیویورک، دیدار سه‌جانبه‌ای را برگزار کردند. این دیدار بامداد شنبه به وقت تهران -7 مهر- و در چارچوب نشست وزرای خارجه «روند آستانه» درباره سوریه برگزار شد. 

خبر مرتبط
ادامه دیدارهای عراقچی در نیویورک

اکوایران: وزیر امورخارجه ایران در دیدارهای امروزش در نیویورک با وزرای امورخارجه ژاپن، مکزیک و ایتالیا و مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی دیدار و گفت‌وگو کرد.

وزیر امورخارجه همچنین مسعود پزشکیان را در اولین سفر خارجی‌اش به عراق در قامت ریاست جمهوری در 21 شهریور که به دعوت رسمی محمد شیاع السودانی، نخست وزیر عراق انجام شد، همراهی کرد. سفری که منجر به امضای ۱۴ سند همکاری در حوزه‌های اقتصادی، فرهنگی، آموزشی، اجتماعی، هنری، رسانه‌ای، فنی-مهندسی، بازرگانی، حمل و نقل، سیاسی، ورزشی، کشاورزی و زیارتی بین مقام‌های دو کشور شد.