به گزارش اکوایران، امروز یکشنبه -‌اولین روز مهرماه- نگاهی انداختیم به مهم‌ترین وقایعی که در فضای سیاسی کشور رخ داده است.

پزشکیان عازم نیویورک شد

مسعود پزشکیان امروز، یکم مهر 1403 در دومین سفر خارجی خود عازم نیویورک شد. او برای حضور در مجمع عمومی سازمان ملل به کشور آمریکا سفر کرد. 

خبر مرتبط
پزشکیان عازم نیویورک شد/ با ایرانیان خارج از کشور جلسه می‌گذاریم

رئیس جمهوری امروز برای حضور در مجمع عمومی سازمان ملل به نیویورک سفر کرد.

آخرین اخبار از حادثه معدن طبس

نشت گاز حوالی ساعت 21 شب گذشته، 31 مهر ماه 1403، در یکی از کارگاه‌های شرکت زغال سنگ معدنجو طبس موجب انفجار شد. گفته می‌شود انفجار در معدن به صورت آتش‌سوزی یا تخریب دیواره‌‌های شدید نبوده، بلکه تصاعد گاز متان در تونل‌ها موجب خفگی نیروها در معدن زغال‌سنگ شده است.

ابراهیم رحیمیان (دبیر اجرایی خانه کارگر طبس در استان خراسان جنوبی) که در محل حادثه حضور دارد، درباره آخرین آمار جانباخته‌گان حادثه گفت: جانباختگان حادثه معدن طبس تا ساعت 13.30 امروز (یکشنبه) به ۵۲ نفر افزایش یافت و 17 نفر هم در این حادثه مصدوم شده‌اند. البته مدیر کل مدیریت بحران استانداری خراسان جنوبی گفت که به دلیل نشست گاز متان در دو تونل معدن، احتمال افزایش فوتی‌ها و مصدومان حادثه معدن زیاد است. رییس جمعیت هلال احمر نیز از محبوس بودن ١٧ نفر در معدن طبس خبر داد.

وزیر کشور و وزیر صمت نیز به‌منظور بررسی ابعاد حادثه عازم طبس شدند.

جزئیات این حادثه و واکنش رسمی مقامات داخلی را در اینجا بخوانید.

خبر مرتبط
تعداد فوتی‌های حادثه معدن طبس به چند نفر رسید؟ / وزیر صمت عازم طبس شد

شب گذشته معدنی در شهر طبس منفجر شد و تاکنون تعداد فوتی‌های این حادثه به 50 نفر رسیده است.

وزیر کار: انفجار معدن طبس قابل پیش‌بینی نبود

احمد میدری، وزیر کار با حضور در محل حادثه طبس اظهار کرد: براساس بررسی‌های صورت گرفته، این معدن ایمنی‌های لازم را داشته و مشکلی نداشته است. این معدن جزو معادن سنتی ایران است که این حادثه نیز نخستین ‌حادثه بوده و قابل پیش‌بینی نبود، اما همه ضوابط را مسئولان معدن رعایت کرده بودند.

او همچنین در توضیح علت اصلی این حادثه گفت: علت اصلی حادثه انفجاز گاز بوده است، اما تیم بازرسی در بررسی علت اصلی هستند و قطعا به اطلاع مردم خواهد رسید.

واکنش معاون توسعه روستایی رییس جمهور

عبدالکریم حسین‌زاده معاون توسعه روستایی رییس‌جمهور درباره حادثه طبس طی یک استوری در صفحه شخصی خود نوشت: «دولت با ایستادن قاطعانه در سمت کارگران و برخورد بی‌پرده و قاطع با مسببان و رفع جور و جفای به آنها باید یکبار برای همیشه نقطه پایانی بر تکرار این رنج مستمر و داغ‌های سریالی از این دست بگذارد»

photo_2024-09-22_19-06-24

انتصاب‌های امروز

امروز -1 مهر- شاهد پنج انتصاب بودیم.

محمدرضا فرزین، رییس‌کل بانک مرکزی در حکمی نوش‌آفرین مومن واقفی را به سمت معاون فناوری‌های نوین بانک مرکزی منصوب کرد.

با حکم سیدعباس صالحی، دو انتصاب صورت گرفت؛ حسین انتظامی به‌عنوان معاون توسعه مدیریت و منابع وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و حسین جابری انصاری به عنوان مدیرعامل خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) منصوب شد.

عبدالناصر همتی، وزیر اقتصاد در حکمی وحید ماجد را به عنوان سرپرست معاونت سیاستگذاری اقتصادی این وزارتخانه منصوب کرد.

ایمان شمسایی به عنوان رییس مرکز ارتباطات، رسانه و امور فرهنگی مجلس منصوب شد.

خبر مرتبط
انتصاب‌های روز: از معرفی مدیرعامل جدید ایرنا تا انتصاب جدید در بانک مرکزی

اکوایران: امروز در اولین روز مهرماه، شاهد چند انتصاب جدید بودیم؛ یک انتصاب جدید در بانک مرکزی و وزارت اقتصاد، یک انتصاب در بهارستان و دو انتصاب نیز توسط وزیر فرهنگ و ارشاد انجام شد.

دیدار وزرای خارجه ایران و لبنان در نیویورک

سید عباس عراقچی وزیر امور خارجه ایران امروز با عبدالله بوحبیب، وزیر امور خارجه لبنان در محل اقامت خود در نیویورک دیدار و طرفین درباره مسایل دوجانبه‌ای و منطقه‌ای و بین‌المللی گفت‌وگو کردند.

این دیدار در حالی صورت گرفته است که طی روزهای اخیر شاهد افزایش درگیری‌ها بین حزب‌الله و ارتش اسرائیل بوده‌ایم.

رد ادعای نقش داشتن ایران در خرید پیجرهای حزب‌الله/ جلسه فوق‌العاده برای بررسی حوادث لبنان 

ابراهیم رضایی، سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در گفت‌وگو با «فارس» با رد ادعای نقش داشتن ایران در خرید پیجرهای حزب‌الله توضیح داد: اظهارنظر یکی از همکاران ما در ارتباط با موضوع دخالت ایران در خرید برخی از تجهیزات لبنان و حزب‌الله اظهارنظر شخصی است و موضع کمیسیون امنیت ملی نیست. کمیسیون و مجلس تاکنون هیچ بررسی دراین‌ارتباط انجام نداده است و مطلبی نبوده است.

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی بهارستان همچنین اظهار داشت: در ارتباط با حوادث منطقه از جمله موضوعات و حوادث تروریستی لبنان و برای بررسی ابعاد مختلف امنیتی و فنی حوادث لبنان کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی صبح فردا جلسه فوق‌العاده‌ای با حضور وزیر ارتباطات و تعدادی از مدیران این وزارتخانه و همین‌طور مسئولان فرماندهان و مدیرانی از سپاه وزارت اطلاعات و وزارت خارجه و برخی از دیگر از دستگاه‌ها خواهد داشت و ابعاد مختلف این حادثه را مورد بررسی قرار خواهد داد.

پیش از این احمد بخشایش اردستانی در مصاحبه‌ای اعلام کرده بود به‌طورقطع نیروهای جمهوری اسلامی در خرید پیجرهای حزب‌الله نقش داشته‌اند و بنابراین دستگاه‌های اطلاعاتی ایران نیز باید به این مسئله ورود پیدا کنند.

او همچنین عنوان کرده بود: براساس اطلاعاتی که از برخی نیروهای اطلاعاتی و نظامی گرفته‌ایم، شهید رئیسی نیز از یک پیجر استفاده می‌کرد که البته شاید نوع آن با پیجری که دست نیروهای حزب‌الله بود، تفاوت داشت، ولی یکی از سناریوهای محتمل درباره حادثه‌ای که برای رئیس‌جمهور سابق ما پیش آمد، منفجر شدن پیجر ایشان است.

خبر مرتبط
شوک انفجار پیجری در جزیره؛ چگونه تایوان ناگهان در مرکز تنش‌های خاورمیانه قرار گرفت؟

اکوایران: اگرچه شرکت تایوانی گلد آپولو ساخت مستقیم پیجرهای منفجره‌شده حزب‌الله را تکذیب کرده، اما خواسته یا ناخواسته، صنعت جهانی فناوری و نیمه‌هادی‌های این کشور به سیاست و درگیری‌های خاورمیانه کشانده شده است.

عارف در جلسه هیات دولت: روند امدادرسانی به مجروحان حادثه معدن طبس ادامه دارد

 محمدرضا عارف عصر امروز در جلسه هیات دولت، پس از ارائه گزارش‌های مربوط به اقدامات صورت گرفته در معدن زغال سنگ طبس، با تسلیت به خانواده‌های جانباختگان این حادثه گفت: از ساعات اولیه گزارش وقوع این حادثه، مدیران وزارتخانه‌های صمت، کشور، بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و همچنین استاندار خراسان جنوبی و مسئولان هلال احمر در صحنه حضور دارند و از وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی می‌خواهیم که تلاش ها برای درمان مصدومین با جدیت ادامه یابد.

معاون اول رییس جمهور همچنین با اشاره به تحولات لبنان گفت: اقدامات تروریستی روزهای اخیر رژیم صهیونیستی و هدف قرار دادن شهروندان بی گناه لبنان با هیچ معیار و قانونی قابل توجیه نیست و اگر این روند در دنیا ادامه پیدا کند، بیش از هر کسی، رژیم صهیونیستی و حامیان آن صدمه می‌بینند. حمله به ساختمان‌های مسکونی محکوم است و ما همبستگی دولت و ملت ایران با دولت و مردم و خانواده شهدای حوادث تروریستی ضاحیه بیروت را اعلام می‌کنیم.