به گزارش اکوایران، در بسته خبری امروز -22 مهر ماه- نگاهی انداختیم به مهم‌ترین رویدادهایی که در فضای سیاسی کشور رخ داده است.

دیدارهای عراقچی در عراق

سید عباس عراقچی، وزیر امور خارجه که برای دیدار و گفت‌و‌گو با مقامات عراقی به بغداد سفر کرده بود دقایقی پیش بغداد را به مقصد مسقط پایتخت عمان ترک کرد.

وزیر امور خارجه کشورمان امروز -22 مهر- با محمد شیاع السودانی، نخست وزیر عراق دیدار و گفت‌وگو کرد.

سخنان عراقچی پس از دیدار و گفت‌وگو با فواد حسین، وزیر خارجه عراق را نیز می‌توانید اینجا بخوانید.

خبر مرتبط
ادامه دیپلماسی منطقه‌ای در بغداد/ عراقچی: آماده وضعیت جنگی هستیم

اکوایران: وزیر امور خارجه که در سفر عراق به سر می‌برد با اشاره به وضعیت خطرناک منطقه گفت: ما کاملا برای یک وضعیت جنگی آمادگی داریم از جنگ نمی‌ترسیم ولی خواهان آن نیستیم و برای صلح عادلانه در غزه و لبنان تلاش خواهیم کرد.

وزیر امورخارجه امروز در سفری رسمی به منظور رایزنی‌های دیپلماتیک در خصوص مسائل دو جانبه و جاری منطقه وارد بغداد شد و در نشست ویژه‌ای با وزیر امور خارجه عراق پیرامون روابط دوجانبه و اوضاع منطقه بحث و رایزنی کرد.

ظریف: از طریق کنسرسیوم اندیشکده‌ها می‌توان شاهد همکاری موثر دولت و مجلس بود

محمد جواد ظریف، معاون راهبردی رییس‌جمهور در دیداری که با حضور معاونین معاونت راهبردی ریاست جمهوری و مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی برگزار شد، با اشاره به اهداف مشترک معاونت راهبردی ریاست جمهوری و مرکز پژوهش‌های مجلس، موضوع کنسرسیوم اندیشکده‌ها را از مسائل قابل همکاری نزدیک دو طرف توصیف کرد و گفت: در این کنسرسیوم می‌توان شاهد همکاری موثر مرکز بررسی‌های استراتژیک و مرکز پژوهش‌های مجلس بود تا در نتیجه نظرات مشترکی به مجلس و دولت ارائه شود.

ظریف اظهار کرد: در سیاست‌نامه‌هایی که در نظر داریم، الزاما یک راهکار بررسی نمی‌شود و راهکارهای متفاوت را بررسی می‌کنیم و نقاط ضعف و قدرت را می‌گوییم تا سیاستگذار خودش انتخاب کند. در واقع این تنوع راهکار می‌تواند توافق بیشتری در ارائه بسته پیشنهادی دولت و مجلس ایجاد کند که در راستای سیاست «وفاق ملی» دولت چهاردهم هم هست و از مسیر سیاست‌های مساله‌محور بهتر محقق می‌شود.

او همچنین به موضوع اندیشکده‌های استانی نیز اشاره کرد و گفت: رئیس‌جمهور از ما خواسته‌اند تا برای استان‌ها برنامه‌ریزی خاص داشته باشیم تا آنها بتوانند به صورت مستقل کار را به پیش ببرند زیرا ما نیاز داریم استان‌ها را فعال نگهداریم. نباید الزاما اندیشکده‌ها در تهران فعال باشند و در این زمینه هم میان معاونت راهبردی و مرکز پژوهش‌های مجلس اشتراک نظر وجود دارد، ضمن اینکه این نوع هماهنگی کمک می‌کند تا از تجربیات همدیگر استفاده کنیم.

بابک نگاهداری، رییس مرکز پژوهش‌های مجلس نیز به طرح اندیشکده‌های حکمرانی استانی اشاره کرد و افزود: برای این کار یک شبکه اجتماعی گسترده با مشارکت دانشگاه‌ها در سراسر کشور ایجاد کردیم که تاکنون ۲۲ استان را پوشش داده است.

حضور محمدجواد ظریف در این دیدار با دست آتل‌بندی شده نیز مورد توجه رسانه‌ها قرار گرفت.

انتصاب‌های امروز 

با حکم حمید بورد مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران، احمدرضا راستی به عنوان مدیرعامل شرکت نفت فلات قاره ایران منصوب شد.

عبدالناصر همتی، وزیر امور اقتصادی و دارایی طی حکمی عباس مرادپور را به عنوان سرپرست معاونت امور بانکی، بیمه و شرکت های دولتی این وزارتخانه منصوب کرد.

پیش از این عباس معمارنژاد تصدی معاونت امور بانکی، بیمه و شرکت های دولتی وزارت اقتصاد را بر عهده داشت.

محمد اتابک، وزیر صمت نیز طی احکامی ابراهیم شیخ را به سمت معاون صنایع عمومی وزارت صمت و محمدصادق مفتح را به عنوان قائم مقام خود در امور بازرگانی منصوب و معرفی کرد.

خبر مرتبط
دو انتصاب کلیدی در وزارت صمت

اکوایران: امروز محمد اتابک، وزیر صمت در احکامی جداگانه، قائم مقام خود در امور بازرگانی و معاونت صنایع عمومی این وزارت‌خانه را منصوب کرد.

دیدارهای قالیباف در ژنو

محمدباقر قالیباف، رییس مجلس شورای اسلامی امروز در حاشیه یکصد و چهل‌ و نهمین اجلاس اتحادیه بین‌المجالس جهانی (IPU) که در شهر ژنو در حال برگزاری است، با صقر غباش، رییس مجلس امارات متحده عربی دیدار و گفت‌وگو کرد.

رییس مجلس شورای اسلامی در این دیدار گفت: معتقدیم شرایط امروز منطقه بیش از هر زمان دیگری ایجاب می کند تا روابط سایر کشورهای منطقه با یکدیگر در حوزه مسائل اقتصادی، سیاسی، دفاعی و امنیتی افزایش یابد.

قالیباف همچنین پس از دیدار با رییس مجلس امارات با تولیا اکسون، رییس IPU دیدار و گفت‌وگو کرد. رییس مجلس در این دیدار درباره مسئله مردم لبنان و فلسطین تذکر و هشدار داد.

قالیباف: ایران از هر توافق دولت، ملت و مقاومت لبنان حمایت می‌کند

محمدباقر قالیباف، رییس مجلس شورای اسلامی، امروز در نشست فوق‌العاده اتحادیه مجالس کشورهای آسیایی که در حاشیه یکصد و چهل و نهمین اتحادیه بین‌المجالس جهانی در ژنو برگزار شد، اظهار کرد: مستقیما از بیروت به اینجا می‌آیم. وقتی برنامه ریزی برای حضور در این اجلاس در تهران انجام شد تصمیم گرفتم سفری یک روزه به لبنان داشته باشم و از آنجا به جمع شما بیایم تا بتوانم درباره مسائل تلخی که در منطقه ما می گذرد دقیق تر سخن بگویم.

او یادآور شد: منطقه ما در آستانه انفجار قرار دارد. نمی‌توان توقع داشت هزاران تن بمب و مهمات بر سر مردم بی‌گناه ریخته شود و همه چیز آرام باقی بماند.

رییس مجلس افزود: به مقام‌های دولت لبنان اطمینان دادم که ایران از توافقی که دولت، ملت و مقاومت لبنان از آن حمایت کند، پشتیبانی خواهد کرد. ما صلح پایدار را دوست داریم اما فکر می کنیم صلح تنها زمانی میسر است که کسانی که کودکان را می کشند و بر سر جنازه آنها می خندند توسط جهان منزوی و محکوم شده باشند.

HMPR3964

قایباف همچنین در نشست فوق‌العاده اتحادیه بین المجالس کشورهای عضو سازمان همکاری های اسلامی (PUIC) به سخنرانی پرداخت. سخنان رییس مجلس شورای اسلامی را می‌توانید اینجا بخوانید.

خبر مرتبط
قالیباف: اسرائیل به دنبال کنترل زیرساخت‌های منطقه یا نابودی آن است

رییس مجلس شورای اسلامی در نشست امروز اتحادیه پارلمانی کشورهای اسلامی گفت: ما نیازمند قطع هر نوع همکاری، کمک و گفت‌وگو با رژیم صهیونیستی و متوقف کردن هر نوع پروژه سیاسی و اقتصادی هستیم که این رژیم را یاری کند.

حضور عارف در نشست روسای سازمان همکاری شانگهای

علی نجفی خوشرودی، معاون بین‌الملل و همکاری‌های منطقه‌ای معاون اول رییس جمهور گفت: محمدرضا عارف برای شرکت در بیست و سومین نشست روسای دولت‌های سازمان‌ همکاری شانگهای به اسلام آباد سفر می‌کند.

به گفته معاون بین الملل و همکاری‌های منطقه ای معاون اول رئیس جمهور، عارف همچنین در حاشیه این نشست، با برخی از نخست وزیران و رؤسای هیأت‌های شرکت کننده دیدار و گفت‌وگو می‌کند.

نجفی تاکید کرد: دیدارهای عارف عمدتا سیاسی_اقتصادی خواهد بود و این امر می‌تواند فرصت‌های اقتصادی را برای کشور در پی داشته باشد.

تغییر نام دانشگاه‌ فنی و حرفه‌ای

مسعود پزشکیان رئیس شورای عالی انقلاب فرهنگی، ماده واحده تغییر نام دانشگاه‌ فنی و حرفه‌ای به دانشگاه ملی مهارت که در جلسه ۹۰۳ مورخ ۱۴۰۳/۰۶/۰۶ شورای عالی انقلاب فرهنگی به‌تصویب رسیده بود، را برای اجرا ابلاغ کرد.

حمید رسایی رییس کمیته هنر، رسانه و فضای مجازی مجلس شد

بنابه اعلام احمد راستینه، سخنگوی کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی، در جلسه سه‌شنبه گذشته -17 مهر- این کمیسیون، حمید رسایی به‌عنوان رییس کمیته هنر، رسانه و فضای مجازی انتخاب شده است.

این خبر امروز منتشر شد و البته در فضای مجازی هم با واکنش متعدد کاربران روبه‌رو شد.