به گزارش اکوایران، در بسته خبری امروز -23 مهر ماه- نگاهی انداختیم به مهم‌ترین رویدادهایی که در فضای سیاسی کشور رخ داده است.

برگزاری جلسه هفتگی رییس جمهور با رهبر انقلاب

مسعود پزشکیان، رییس‌جمهور عصر امروز بعد از دیدار با رهبر انقلاب اسلامی گفت: بیشترین موضوعات مطرح شده در جلسه امروز مربوط به مشکلات اقتصادی کشور و راه برون رفت از آنها بود. موضوعی که از اولویت‌های دولت است و در این جلسه مورد تأکید قرار گرفت، بحث مربوط به گسترش روابط با همسایگان از جمله در بخش راه‌های ترانزیتی، شبکه گازی، شبکه ریلی و افزایش تجارت دوجانبه بود.

پزشکیان ادامه داد: همچنین گسترش همکاری‌ها با چین و کشورهایی که تمایل به همکاری راهبردی با جمهوری اسلامی ایران دارند از مسائلی است که مد نظر دولت قرار دارد. اگر این توافق‌ها اجرایی شوند بخش زیادی از فشار تحریم‌ها که بر دوش مردم است کاسته خواهد شد.

او تاکید کرد: مهمترین اولویت دولت در بودجه سال آینده بالا بردن قدرت خرید مردم از طریق کاهش مالیات‌های اقشار کم درآمد است. دولت مصمم است بودجه سال آینده را در موعد مقرر به مجلس ارسال کند و برهمین اساس هیئت دولت برای بررسی لایحه بودجه، روزانه در چند نوبت جلسه برگزار می‌کند.

خبر مرتبط
قائم‌پناه: رهبر انقلاب شناخت خوبی از رییس جمهور دارند/ نگاهی به سابقه حمایت رهبری از پزشیکان

اکوایران: امروز معاون اجرایی ریاست جمهوری اظهار کرد که رهبر انقلاب شناخت خوبی از پزشکیان دارد و رییس جمهور در همه امور با رهبر معظم انقلاب هماهنگی انجام می‌دهد.

پزشکیان: ایران از هر پروژه‌ای برای گسترش روابط با جمهوری آذربایجان استقبال می‌کند

مسعود پزشکیان امروز -۲۳ مهر- در دیدار شاهین مصطفی، معاون نخست وزیر جمهوری آذربایجان بر اهمیت گسترش همکاری‌های مشترک تأکید کرد و با اشاره به اشتراکات تاریخی و فرهنگی دوطرف، گفت: شما برادران ما هستید و گسترش روابط دو کشور برای ما ارزش بسیاری دارد.

وی بر احترام به تمامیت ارضی جمهوری آذربایجان تاکید کرد و اظهار داشت: معتقدیم حق حاکمیت هیچ کشوری نباید نادیده گرفته شود، از سوی دیگر باز شدن پای کشورهای دیگر به منطقه را به صلاح کشورهای این منطقه نمی‌دانیم، چرا که باور داریم با همکاری یکدیگر می‌توانیم امنیت و مسائل مرتبط به خود را حل کنیم و این سیاست اصولی دولت جمهوری اسلامی ایران است که همواره بر آن تأکید داشته و داریم.

معاون نخست وزیر جمهوری آذربایجان نیز در این دیدار ضمن اعلام آمادگی کشورش برای گسترش روابط با جمهوری اسلامی ایران افزود: به نمایندگی از رئیس جمهور آذربایجان اعلام می‌کنم که خواهان گسترش روابط با ایران در زمینه‌های اقتصادی، تجاری، خطوط سوآپ انرژی، فرهنگی، ترانزیت و تکمیل و توسعه خطوط جاده‌ای و ریلی مشترک، امنیتی و دفاعی است و برای روابط خود با ایران اهمیت زیادی قائل هستیم.

رییس دستگاه دیپلماسی: مذاکرات غیرمستقیم ایران و آمریکا متوقف شده

سید عباس عراقچی، وزیر امور خارجه که به مسقط سفر کرده است، درباره مسائل منطقه و همچنین مذاکرات غیرمستقیم ایران و آمریکا صحبت کرد.

عراقچی درباره «روند مسقط» گفت: عمان همیشه در حل مشکلات منطقه کمک بزرگی بوده و در رابطه با ایران و آمریکا همواره سعی داشته برای انتقال پیام یا ایجاد زمینه برای مذاکرات نقش مثبتی را ایفا کند. این نقش‌آفرینی از قبل وجود داشته و در دولت گذشته نیز این موضوع وجود داشت که به روند مسقط معروف است.

او در این زمینه ادامه داد: در حال حاضر روند مسقط به دلیل شرایط خاص منطقه متوقف است و الان زمینه‌ای برای این گفت‌وگوها نمی‌بینیم تا زمانی که بتوانیم بحران جاری را پشت سر بگذاریم و آن موقع تصمیم خواهیم گرفت که آیا وارد کار مجدد شویم یا نشویم و یا اینکه روند کار  چگونه باشد.

خبر مرتبط
وزیر امورخارجه: روند مذاکرات ایران و آمریکا متوقف شده/ نگاهی به رایزنی‌های فشرده عراقچی

اکوایران: وزیر خارجه ایران که در مسقط حضور دارد، گفت روند مذاکرات غیرمستقیم بین ایران و آمریکا به دلیل شرایط خاص منطقه متوقف شده است. در این گزارش نگاهی انداخته‌ایم به اقدامات دیپلماتیک و دیدارهای فشرده چند روز اخیر رییس دستگاه دیپلماسی کشور.

قالیباف: صدای مظلوم و مقتدر لبنانم

محمدباقر قالیباف، در یکصد و چهل و نهمین نشست مجمع اتحادیه بین المجالس(IPU) که عصر امروز -23 مهر- در مرکز بین‌المللی کنفرانس ژنو برگزار شد، در سخنرانی خود با ذکر اینکه صدای مردم مظلوم و مقتدر لبنان است با اشاره به استفاده رژیم صهیونیستی از علم و فناوری برای کشتار غیرنظامیان، از عدم اقدام جامعه جهانی نسبت به مسئولیت خود در قبال متوقف کردن جنایات اسرائیل انتقاد کرد.

صحبت‌های کامل قالیباف در این نشست رو می‌توانید اینجا بخوانید.

خبر مرتبط
قالیباف در نشست مجمع عمومی بین‌المجالس: اسرائیل آموزگار همه قاتلان تاریخ است

اکوایران: قالیباف با بیان اینکه رژیم صهیونیستی در حال تبدیل کردن جنایت به یک عرف در عرصه بین‌المللی است، گفت: متأسفانه اسرائیل از علم و فناوری برای کشتار دسته جمعی استفاده می‌کند و جهان به مسئولیت خود برای متوقف کردن اسرائیل عمل نکرده است.

متکی: هیات پارلمانی ایران در ژنو به دنبال تصویب قطعنامه‌ای برای آتش بس جنگ غزه است

رییس هیات نمایندگان عضو IPU مجلس شورای اسلامی به تشریح اقدامات نمایندگان در نخستین روز از سفر خود به ژنو و حضور در نشست بین المجالس آسیایی پرداخت و گفت: مقرر شد تا به پیشنهاد ایران، قطعنامه ماده اضطراری با موضوع اقدام علیه جنایات صهیونیست‌ها تدوین شده و به تصویب برسد.

منوچهر متکی با بیان اینکه در نشست APA یک نماینده از ایران و یک نماینده از کشور دیگری انتخاب شدند تا روی متن قطعنامه ماده اضطراری کار کنند، گفت: رئیس مجلس نیز در نشست اتحادیه بین المجالس آسیایی گزارش جامعی از سفر خود به بیروت ارایه داد که بسیار مهم و حاوی پیام حمایتی از سوی ایران برای کمک به جریان مقاومت بود.

کیومرث اعلایی معاون اجرایی سازمان بورس شد

حجت‌اله صیدی، رییس سازمان بورس و اوراق بهادار در حکمی کیومرث اعلایی را به عنوان معاون اجرایی سازمان بورس منصوب کرد.

پیش از او، حسن فرج زاده دهکردی، معاون اجرایی سابق سازمان بورس و اوراق بهادار بود. اعلایی تا پیش از این مدیر امور شعب بانک صادرات ایران و از معاونین سابق بانک‌ صادرات بود. او همچنین سابقه نائب رییسی هیات امنا شرکت توسعه همیاری سپهر را نیز در کارنامه خود دارد.

ظریف: نگرش دولت چهاردهم به تصدی‌گری و تنظیم‌گری، اعتدالی است

محمدجواد ظریف امروز در نشست دولت چهاردهم و شبکه ملی تنظیم‌گری که در معاونت راهبردی ریاست جمهوری برگزار شد با بیان اینکه سیاست‌نامه‌ای که امروز بررسی می‌شود درباره تنظیم‌گری است که از سوی مرکز بررسی‌های استراتژیک انجام شده است، گفت: ما وارث یک ویرانه نشدیم و اینجا آباد تحویل ما شده است.

وی افزود: ما در مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست‌جمهوری آمادگی داریم که چنین موضوعاتی را پیگیری کنیم. نگرش دولت دکتر پزشکیان به موضوع تنظیم‌گری یک نگرش میانه و اعتدالی است‌. ما اعتقاد به تصدی‌گری یا تنظیم‌گری صرف دولت نداریم بلکه به یک راه میانه توجه می‌کنیم.

ظریف گفت: وظیفه دولت است که در اموری مانند آموزش، بهداشت، محیط زیست براساس مقررات داخلی کشور و قوانین بین‌المللی در بخش‌هایی تصدی‌گری کند و در بخش‌هایی هم تنظیم‌گری کند، اما در موضوع بخش خصوصی باید بیشتر تنظیم‌گر باشد.